/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
lystfiskeri vesterhavet
Fra : sonjajensen
Vist : 5052 gange
100 point
Dato : 28-04-06 11:33

Skal snart i sommerhus i Vorupør sammen med min søn.. Han vil meget gerne ud at fiske, og det er jeg jo med på.. men hjæælp! Jeg har ikke fisket siden jag var helt lille, og kan ikke huske, hvilken madding, der er bedst at bruge? Er det bare sandorm?

Og jeg er vant til at rense ørreder, men hvordan renser jeg en fladfisk? Det er vel lidt anderledes?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-04-06 12:26

Ja, sandorm til fladfisk er mest velegnet madding.

Fladfisk er nemme nok at rense, man skærer hovedet af dem, og kan så trække indmaden ud(sidder ned i den ene side)
Så fjernes finner og hale , jeg synes det er nemmest at klippe dem af

Og så flår man som regel rygskindet af (løsnes med en spids kniv i det ene hjørne, og trækkes derefter af).

mvh dova

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 28-04-06 12:30

du skal bare bruge bundforfang med sandorm eller små blink.
fladfiskene skærer du blot hovedet,hale og finner af og skraber dem godt på begge sider
så er de klar til panden

Kommentar
Fra : janing

Dato : 28-04-06 12:32

Hej sonjajensen
For lige at tage dit sidste spørgsmål først, så er der sådan set ingen forskel på at rense fladfisk og ørred. Skær hoved af i en lille halvcirkel bag om gællerne og så skrab fladfisken godt på begge sider, med en skarp kniv. Så får du mest smag ud af fisken, man kan også godt flå dem, men det kan være et meget vanskeligt job og de bliver ikke bedre af dette.
Ang. mading, så er der idag flere muligheder, men en god gammeldags sandorm virker stadig godt og er nok også det nemmeste at få fat i.
Så bare ud med snøren og nyd de dejlige timer sammen med sønnen.
Med venlig hilsen fra en gammel erhvervsfisker

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-04-06 12:33

Sandorm og muslingeindmad er altid godt i Nordsøen. Og havd angår rensning er fladfisk noget af det letteste: Skær halvt igennem fra nakkesiden - det er den kant, der sidder et øje på - og træk til, så kommer al indmaden med ud. Så er der skindet: Efter at du har klippet finner af med en saks tager du fat i et hjørne af skindet med en tang, holder resten af dyret nede og trækker af parallelt med bordpladen hen over fisken. Skindet er stærkt, har været brugt til at lave damesko af, så typisk vil då få hver side af i ét helt stykke, hvis du trækker diagonalt.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 28-04-06 12:34

Sandorm er perfekt til fladfisk. Du skal også huske og købe nogle forfang (du ved dem med et blylod for enden, og så nogle kroge placeret på nylon snor).
Skal du stå inde ved kysten så er en god lang stang perfekt, da du kan lave nogle lange kast.

Rigtig god tur - Husk endelig og købe fiske tegn..