/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Byggetilladelse, gælder et år?
Fra : millebi
Vist : 4194 gange
50 point
Dato : 27-04-06 22:45

Jeg og kæresten har lige fået vores byggetilladelse til at udnytte førstesalen på vores hus. Det er jo en dejlig nyhed, og det gik stærkt - ca. 3 uger.
Nu er det i midlertid et stort projekt, da det er "helt fra bunden", incl. kviste, nyt tag, ændring af etageadskillelse m.v. Desuden skal der laves nogle yderligere beregninger på tagkonstuktionen - her skal der en ingeniør ind over.
Det kommer til at tage tid - især da en del af materialerne har ret lang leveringstid (3 mdr. for vinduerne).
Der står imidlertid, at tilladelsen er gældende et år - hvilket jeg egentlig ikke forventer at kunne blive færdig på, hvis der går ret meget galt.
Hvad så?
Vi regnede med at fristen var længere, da vi ansøgte, havde fået af vide at man blot skulle påbegynde byggeriet.

Er der nogen der har erfaringer med lign.?

Mette
(som skal til at stemme håndværker-dørklokker SNART)

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 27-04-06 23:55

Ja, men jeg er da sikker på, at fordi der står at tilladelsen gælder i et år, betyder det bare, at såfremt arbejdet ikke er påbegyndt når det år er gået, skal der søges en fornyet tilladelse.

Citat
Hvor længe gælder min byggetilladelse?
En byggetilladelse gælder 1 år. Er byggeriet ikke meldt påbegyndt inden et år, bortfalder tilladelsen.

Citatet er fra Bramsnæs kommune info, men det er samme regler der også gælder andre steder.

mvh dova

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 28-04-06 10:14

Tillykke med det Jeg har også en og her skal vi bare have stukket en spade i jorden inden et år, vi skal alså ikke være færdige med byggeriet inden et år.
Vixen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-04-06 10:43

I skal være reelt i gang, ikke bare have gravet lidt i et hjørne. Men byggeriet kan strække sig over flere år på samme tilladelse.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 28-04-06 21:06

Tag det ganske roligt

En byggetilladelse gælder for det byggeri/projekt, der er ansøgt om. I har altså fået en tilladelse til at gå i gang med at bygge og ikke andet.
En byggetilladelse giver altså ret til at bygge og stort set ikke andet. Den er f. eks. ikke udtryk for om det projekt i skal i gang med er lovligt eller ej. Det er bygherrens ansvar at byggeriet overholder alle lovgivningskrav. Kort og godt byggeriet skal være påbegyndt indenfor fristen på 1 år (det er helt almindeligt).

Godkendelse af svar
Fra : millebi

Dato : 28-04-06 23:16

Tak for svaret dova.