/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
fra mb til kb, hvordan?
Fra : Funambulist
Vist : 1004 gange
50 point
Dato : 27-04-06 21:46

Sidder med et billede som max må fylde 150 kb, men jeg vil gerne beholde størrelsen og skarpheden(altså sådan pixels i højden og bredden). Kan det lade sig gøre(eller delvist), og så fald hvordan? Enten PhotoShop eller PhotoFiltre...

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 27-04-06 21:59

Du går ind under FILE og vælger Save For Web. Så kan du komprimere billedet i både størrelse og kb, lave det om til det format du ønsker (gif, jpeg, png, tiff osv.)

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-04-06 23:02

pallenoc har ret med du kan IKKE redusere filstørrelsen uden at det går ud over kvaliteten på den ene eller anden måde.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 28-04-06 08:52

Du skal ikke gå ind i Save for Web, før du har din billedstørrelse. I save for Web arbejde du ikke med billedet i højde og bredde. I save for Web, komprimere man billedet til og fylde mindre, på den måde at man fjerner pixel i billedet. Og på den måde gør det lettere, f. eks til Internettet.

Din billedstørrelse laver du på følgende måde.

Gå i >Billede > Billedstørrelse, her vælger du så målende (pixel) på dit billede. ”Husk og bevar proportionerne (er valgt automatisk) ”.
Hvis dit billede ikke er ret stort i forvejen, vil kvaliteten bliver dårligere jo mere du gør billede større.
Hvis man ønske en god kvalitet på sine billeder er det altid bedst og tage/scanne et billede i 300 dpi. Så har man noget og arbejde med, på den måde at du altid har et skabt billede og gå ud fra.
Mange digitale kameraer tager typisk billeder i 72. dpi. Dette format er et typisk skærm format, og til brig på Internettet. En udskrivning af sådanne et billede vil aldrig blive helt så godt og skarpt.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 28-04-06 12:33

Arnely:
Du kan da sagtens arbejde med dimensioner i SFW menuen. Du gå blot ind under fanebladet IMAGE SIZE når du har åbnet SFW. Her kan du stille på dit billedes dimensioner med og uden propottionsændringer

/Palle

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 28-04-06 12:51

Palle,

Ja det kan man godt men det er jo ikke den helt rigtige måde, men den kan vi sikkert få lange diskussioner på.
Vælger man og gøre det via STW, er du jo i gang med og gemme sit billede. Og har man ikke helt styr på Photoshop, kan man jo være så uheldig at man ødelægge sit original billede. Nu er photoshop jo et billede behandlings program, hvor man kan bearbejde sine billeder på mange måder. Så hvorfor købe et dyrt program, bare for og behandle sine billeder via STW.

Har taget min forklaring ud fra min lærebog om Photoshop

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 28-04-06 21:17

Ja, det har du da ret i. Men spørgsmålet går ud på hvordan man reducerer et billede fra MB til KB uden at ændre dim. i px og det gør man altså som udgangspunkt under menuen Save For Web.

Det du forklarer er så afgjort ganske rigtig, men bare ikkeet konkret svar på spørgsmålet.

Rigtig god weekend i selskab med din lærebog i PhotoShop

De bedste hilsner
Palle

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 30-04-06 09:03

Rigtig god weekend Palle