/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie valg.!
Fra : Jonn87
Vist : 1439 gange
50 point
Dato : 27-04-06 19:13

Jeg slal ha' købt mig noget 5-40 olie og noget 0-40 olie men jeg er i tvivl hvor det fås billigst?
...og er der forskel på oliekvaliteterne?? Gør det ingen forskel om jeg køber Thansens olie eller om jeg køber Mobile1 olie?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-04-06 20:06

Hvor tit køber du olie................kan det betale sig,
at købe billig olie og tage chancen for en ødelagt motor.

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 27-04-06 20:18

Olie har det med, at pris og kvalitet følges ad. Mit råd er: Vælg en dyr olie eks. Mobil 1, og køb så olien når den er på tilbud i et supermarked. Den kan jo holde sig meget længe. Og du sparer på prisen uden at sænke kvaliteten.
Men hvorfor 2 slags ??? Blander du ? eller er 0W40 til din sportsvogn ?
Nallatruk

Kommentar
Fra : pims

Dato : 27-04-06 20:52

Du skal tjekke deklerationen på dunken, hvis den billige overholder de secifikationer din bil kræver, kan jeg ikke se noget galt i at bruge den.
Jeg kører selv udelukkende på "discount" olie og jeg har aldrig haft problemer.
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-04-06 21:13

Jeg tror thansen olien er nøjagtig lige så god som Mobile1 olien, men begge har dem jo i forskellige kvaliteter.
Nu er det jo slet ikke nødvendig herhjemme med så bred en SAE-kvalitet, som kun gør den dyrere.
En o-? er jo til Grønland og ?-40 til Afrika, da vi ikke har så extreme temperaturer, og ikke behøver så bred viskositet, er det fint med en 15-30 eller 15-35
Desuden er havsyntetisk bedre, og helsyntetisk bedst, men så går prisen også op.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 27-04-06 22:16

Ja jeg kan se der er vidt forskellige holdninger til tingene og derfor giver det mig ikke rigtigt noget svar jeg kan bruge..

0-40w olien skal bruges til helt ny Vito og det kræver den..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-04-06 22:46

PalleBhansen har ret i sine betragtninger. Et bredt viskositets indeks som 0 W 40 opnås ved tilsætning af meget additiv og en tynd baseolie. Det giver en dårligere smøring end med en olie der ikke spænder så vidt.

Med såkaldt syntetisk olie er det ikke så galt.

Hvad er en Vito ???

Kommentar
Fra : pims

Dato : 27-04-06 23:19

Hvis der er tale om en helt ny bil, bør du købe nøjagtig den olie som den kræver, aht. garantien. Jeg forstår bare ikke hvad du skal med to slags olie.
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-04-06 00:01

En ny Mercedes Vito, der skal du bruge den olie, som instruktionsbogen og din forhandler foreskriver, uanset hvor dyr olien er

Både af hensyn til motoren, men heller ikke mindre af hensyn til garantien på bilen.

mvh dova

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-04-06 00:56

Vrøvl, bilen har jo olie på, når den købes, og specialister foreslår at man lader den køre 3000km for benzinmodeller og 10000km for diselmodeller, før man skifter motorolietype, og selvfølgelig helst til en god olie(Fuldsyntetisk), MEN garantien bortfalder IKKE, ved et sådant skift, det er der faldet flere domme for både herhjemme og i udlandet, desuden skal sælgeren bevise at motorhaveriet skyldes "en anden olie"

Forskellen på mænd og kvinder, når det kommer til at skifte olie på bilen.
Kvinden:
1. Kører ind på et stort autoværksted.

2. Afleverer bilen til en mekaniker.

3. Får en kop kaffe.

4. Et kvarter efter kører hun med en tjekket og trimmet bil.

Udgift: 150 kroner for olie og 15 min arbejde.

Manden:
Går ind til T. Hansen og køber for 150 kroner olie, oliefilter, specielle håndrensende servietter og andet absolut nødvendigt gear.

2. Opdager at der ikke er noget sted at komme det gamle olie hen. Dumper det i et hul i baghaven.

3. Åbner en øl og drikker den

4. Bilen klodses op. Bruger en halv rtime på at lede efter den sk.de donkraft.

5. Finde den sk.de donkraft under drangen legetøjsbil

6. I frustration, endnu en øl må lade livet

7. Placer opsamlingstromle under bilen

8. Kig efter 9/16 box

9. Opgiver og bruger noget, der ligner

10. Skruer oliedæksel af

11. Finder ud af at olien i motoren er meget varm. Bander en del.

12. Gør rent

13. Får endnu en øl, mens olien løber ud.

14. Leder efter oliefilter

15. Giver op. Giver det gamle filter en tur med skruetrækkeren, så er det så godt som nyt. Basta.

16. Øl.

17. Buddy shows up; finish case with him. Finish oil change
tomorrow.

18. Næste dag: Den gamle olie fjernes fra under bilen.

19. Smid tyve liter kattegrus ovenpå olie spildt under pkt. 18.

20. Øl. Nej drak det hele i går.

21. Gå hen til kiosk. Køb øl.

22. Installer det fixede oliefilter, og vær sikker på at komme lidt ny olie rundt om hinderne.

23. Kom den første liter olie i motoren.

24. Husk oliefilter fra trin 11.

25. Løber hen for at finde dæksel i den udsmidte olie.

26. Skynbde sig at komme dæksel på inden hele den første liter olie er spildt ud på værkstedsgulvet

27. Slår knoerne alvorligt.

28. Knalder hovedet ind i bord; reaktion på første smerte.

29. Begynd at få tingene til at passe sammen

30. Smid dæksel ud.

31. Bande i ti minutter fordi fedtet oliedæksel rammer Miss December, som er temmelig flot.

32. Gør ent. Bandager til diverse sår.

33. Øl

34. Øl.

35. Kom resten af olien i motoren.

36. Øl

37. Få bilen ned af donkraften

38. Kommer ved et uheld til at ødelægge donkraften.

39. Flyt bilen og kom kattegrus på, for at (se punkt 23)

40. Testkørsel af bil

41. Bliver stoppet af politiet. Ballonen afslører sprit i blodet.

42. Bilen tilbageholdes. En nat i detentionen.

43. Få konen til at hente bil og dig.

Pengeforbrug er irrelevant:
Det er fornøjelsen ved at selvgjort er velgjort, der gør det hele værd.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 28-04-06 09:53

Der står i håndbogen der er med til bilen hvilken olie til din 0-40w så står der også hvilken additiver der skal værer i olien der kan stå:
sj-sae-cf-api
det er lige hvad jeg kan huske jeg kan ikke huske hvod der står på en 0-40w

De vigtigste klassificeringsråd er:

Society of Automotive Engineers (SAE) - definerer olie efter dens viskositet. Olie kan være monograde eller multigrade, afhængigt af dens viskositetsydeevne under forskellige temperaturer.

American Petroleum Institute (API) - klassificerer olier afhængigt af deres kapacitet til at beskytte motoren. Bogstavet S bruges til benzinmotorer og bogstavet C til diesel. Bogstavet som følger efter S eller C angiver graden af ydeevne og beskyttelse, med A som det laveste og X som det højeste. Nogle olier kan bruges i benzin- og dieselmotorer, så deres klassifikation er angivet SJ/CF eller CF-4/SJ.

Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles (ACEA) - minder om API, men med den forskel, at mens API er baseret på amerikanske motorer, er ACEA baseret på europæiske motorer. ACEA bruger også bogstaver til at betegne klassifikationer.

Det er hvad jeg kan hjælpe med lige nu

ZITA

Accepteret svar
Fra : sunoco-danmark

Modtaget 25 point
Dato : 04-05-06 02:23

Hej Jonn87.
Som flere har foreslået dig, noter dig kravene til olien fra instruktionsbogen og køb en olie der opfylder det. 0w40 olien er lidt mere speciel så vær omhyggelig.
Du kan evt.. købe olierne på nettet eksempelvis på
www.reinhardoil.dk klik på online salg.
Du kan også ringe til 70267007 hvis du vil have et olieråd.
Sunoco-Danmark

Kommentar
Fra : allan2712

Dato : 03-07-07 14:51

Prøv at se www.absvejs.dk der er en del om motorlolie og smøring fra Petro canada.
De har en baseolie som er den reneste i verden.

Mvh. Czanto