/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Duka-ventilator
Fra : PoChris
Vist : 1579 gange
200 point
Dato : 27-04-06 18:10

Vi har lige købt en Duka-ventilator (EL 550) til vores køkken for 800 kr. Den skulle have en luftmængde på 300 m³/t, men suger ikke med mere, end hvad der svarer til en svag brise. Vores gamle ventilator, der havde samme kapacitet, sugede meget bedre.
Er der andre mærker og modeller, der kan anbefales?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 210 point
Dato : 27-04-06 19:06

Den slags ventilatorers opgivelser er normalt med medvind, ned af bakke og på vej ud over kanten fra rundetårn.

Så længe man har med små propeller og svage skyggepols motorer at gøre får man næsten ingen tryk og derved heller ikke nogen nævneværdig luftydelse - bare den får den mindste modstand.

Antagelig ville du få mere ud af Systemairs lille Radon ventilator, selvom om den opgives til en langt mindre luftmængde.

Ellers har Vent Axia produceret fornuftigt gode axial-ventilatorer. Skal du have noget udsugning der virkelig duer, hedder valges VVR160 fra exhausto, men så er prisen aldeles anderledes.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-04-06 19:12

Husk det er meget svært at "puste" luft men ret nemt at suge luften.
Så den Duka ventilator bør sidde så tæt på udløbet som muligt.
ellers spørg her: http://www.vinkkunststoffen.nl/Default.aspx?ID=7415

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-04-06 22:58

Hvor meget luft blæser du ind i køkkenet ?

Tallene for ventillatoren er baseret på, at den ikke selv skal hive erstatningsluften ind gennem nøglehullerne.

Godkendelse af svar
Fra : PoChris

Dato : 22-05-06 19:58

Tak for svaret 3773.