/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvornår døde Theodora Amalie L
Fra : 2601
Vist : 1208 gange
500 point
Dato : 27-04-06 13:50

Jeg søger oplysninger om Theodora Amalie Lerche Engelsted født Jørgensen.

Hun var født 01 feb 1843 i Kollerup Præstegård, Kollerup sogn i Tørrild herred, Vejle amt, og gift 06 nov 1860 i Buderup sogn i Hornum herred, Aalborg amt.

Hendes mand Niels Georg Engelsted døde 11 juni 1897 i Hellig Kors sogn i København, Københavns amt.

Jeg har set i Kønenhavns stadsarkiv fra 1923 hvor hun var 80 år og op til 1943 hvor hun var 100 år uden at finde hende.

Hun er heller ikke på landsarkivet i politietes Dødeblade op til 1923.

Nogle der kender hende.

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : sp4nker

Modtaget 510 point
Dato : 27-04-06 14:37
Kommentar
Fra : 2601

Dato : 27-04-06 16:52

Til sp4nker

Tak for dette ling som jeg ikke kendte.

Der er dog en del fejl bl. andet er min Tipoldemor ikke gift med min tipoldefar, der til gengæld er gift med hendes søster osv.

MEN tilbage til spørgsmålet hvor døde Theodora Amalie Lerche Engelsted og hvornål?.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 30-04-06 07:31

Uden at have gennemset følgende, og jeg husker ikke længere hvorfra jeg har det, så håber jeg det kan hjælpe dig:

1858 - 66 var Niels Georg Engelsted forpagter.

Han var født 8/6 1829 og døde 11/6 1897, søn af forpagter på Nøragergaard ved Tissø, senere ejer af Roygaard, Valdemar Engelsted og hustru Mathilde Wittrock, - gift 6/11 1860 i Buderup med Theodora Amalie Jørgensen, født 1/2 1843, datter af Pastor Th. R. L. Jørgensen, Lindelse, og hustru Charlotte Amalie Bjørnsen. Engelsted var 1866 - 76 forpagter af svigerfaderens præstegård, 1876 - 85 sodavandsfabrikant i Rudkøbing og døde i København. Engelsteds havde 10 børn, hvoraf de fire ældste var fødte, mens Familien boede paa Raakilde.

Raakildegaard er en smuk gammel bindingsværksgaard der ligger skjult mellem høje træer i en skøn natur - gården var Ellidshøj-Svenstrup kommunens absolut største, men blev i 1912 udstykket til mindre ejendomme - dens historie er lang og spændende.

Ejerne af Raakildegaard i følgende perioder:

1855 - 58 var det Admiralinde Sophie Elisabeth Zahrtmannder ejede gården, hun var født 5/11 1805, død 25/11 1858 i Paris, datter af købmand konferensråd Conrad Heinrich Donner og hustru Elisabeth, født Willinck, Ottensen ved Altona, - Enke efter Viceadmiral, marineminister Christian Christopher Zahrtmann (født 21/12 1793, død 15/4 1853). - Admiralinden gav 86.000 rigsdaler for Raakilde. - Foruden Raakildegaard købte hun i 1855 for 100.000 rigsdaler Rønnovsholm i Vrejlev sogn. Sidstnævnte gård gik i arv til datteren Elisabeth (gift med Vicomte Joachim de Roberedo).

1858 - 63 var det datteren til ovennævnte der var ejer nemlig: Wanda Sophie Elisabeth Candida Zahrtmann, født 12/8 1842, død 27/4 1916, - datter af Viceadmiral C. C. Zahrtmann. Arvede efter moderen Raakilde og Christiansholm ved Klampenborg.

1863 - 74 ejedes gården af Greve Christian Conrad Sophus Danneskjold Samsøe, født 29/8 1836, død 2/11 1908, Søn af generalpostdirektør greve M. O. S. Danneskjold Samsøe til Nordfeld og H. Frederikke Marie von Levetzau. - gift 22/1 1863 med Wanda Zahrtmann. greven som var hofjægermester, hofchef og kgl. teaterchef, arvede Nordfeld, Aalebækgaard og Kirkeskov efter faderen. grev Danneskjold Samsøe solgte gården for 57.500 rigsdaler til brødrene Hiort.

mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 30-04-06 08:53

Jeg kan blot konstatere, at jeg mangler meget i mine data, men hvor Theodora er død har jeg ikke kunnet finde. Samme forhold gælder børnene, men eftersom det ligger uden for mit egentlige forskningsområde, så har jeg ikke gjort meget ved det. Alle oplysninger skal derfor være velkomne. Jeg vil så sammenholde med mine data, og se om det bringer videre, men i øjeblikket er jeg bange for at bringe noget der kan vise sig at være urigtigt.
God jagt, samt held og lykke.
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-04-06 11:40

Til Varla.

Tak for dit svar. Desvære har jeg disse oplysninger - også deres børn.

Med venlig hilsen

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 14-05-06 22:12

Tak for svaret sp4nker.

Jeg har prøvet at skrive til vedkommenden, men mail kom retur - der var ingen.

Men da jeg ikke kendte dette ling og der var nogle data jeg kunne bruge synes jeg at du skal have de udlovede point.

Med venlig hilsen og endnu en gang tak,