/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
godkendelse til avl.
Fra : nanahund
Vist : 853 gange
300 point
Dato : 27-04-06 12:42

Jeg har hørt at man skal havde godkendelse fra kommune og politiet hvis man avler hunde. Dette skulle gælde alle både dem med race hunde og gadekryds. Jeg syntes det lyder som et opdigtet vers da jeg ikke tror det har noget på sig.Hvad tror eller ved i ?.
Mvh. Nanahund.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 27-04-06 12:50

Hejsa!
Må ærligt indrømme at jeg aldrig har hørt noget lignende! Du kan vidst være ret sikker på at det bestemt ikke passer! Det eneste der er krav om, er at hundene skal registreres med chip ell. tatovering og at de skal være forsikret. Ellers må du altså selv om, hvor mange hunde du vil "avle".
Men hvis du vil avle racehunde med stamtavler og det hele, så skal hvalpene registreres som dette.
Håber du kan bruge det til noget!
Vh.
Cjaab

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-06 13:06

Min søster (altså hendes hunde) har avlet hunde i flere år, og nej hun har ikke skulle søge om hverken det eller det andet, så det tror jeg ikke på kan være rigtigt, med mindre du har nogle specielle regler der hvor du bor med hensyn til det at holde husdyr, men generelt nej det passer ikke

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-06 13:25

Hvis du driver virksomhed i din bolig, så kan der være tale om at søge tilladelse, mener jeg.

Men fordi din tævehund får et kuld hvalpe, så kræver det ingen tilladelse.

Det er jo lidt et spørgsmål om, hvad du mener med "avl", --og hvor du bor. Du kan næppe få tilladelse til hundeproduktion i større stil i tæt bebyggede byområder.
Og det samme gælder vel for hundepensioner: Der er ingen, der forbyder dig at passe naboernes hunde et par gange om året, lige meget hvor du bor. Men til en egentlig pension skal der søges tilladelse.
Det skulle ikke undre mig, om der i begge tilfælde skelnes mellem hobby og momsregistreret virksomhed.
---Det kan være, der er nogen der har et link til den slags lovgivning...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-06 13:47

Der hvor jeg har købt mind hund, og også andre jeg kender til, har kennel i et parcelhuskvarter, jeg ved ikke om hende jeg har købt min hund har indhentet spec. tilladelse, men de af mine venner og min søster har i hvert tilfælde ikke.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 27-04-06 13:55

Hej.
Jeg tror også det er lidt af en påstand, men har set et sted med regler hvis det drives som erhverv, men der er langt imellem dem som kan leve af at avle hunde. Jeg tror ikke der er mange kr i dette job, nok mere det er lysten der driver folk til at prøve med avl.
Mvh. Nanahund.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-06 14:01

nanahund, så må det vel gå under hobby?? Naboerne kan måske brokke sig, men for det meste er hundende vel indendøre, og så kan igen "gø" af det, men det kunne da være sjovt hvis du ringede til politiet for at hører hvad de har at sige til det??

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 27-04-06 14:08

Til Nordsted... No affence, men vil gerne se hvordan man kan have hvalpe indendøre når der er en 5-6 stykker... Har selv haft kuld, men blev simpelthen nødt til at lave en hundegård med hus, da det simpelthen ikke kunne lade sig gøre at have sådan en flok "møgunger" indenfor... Pyh et arbejde! Hehe!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 27-04-06 14:13

Det er i forbindelse med klage at det kan være afgørende om det er et "forbrugerkøb".
I den forbindelse har du som køber større rettigheder når den du handler hos er momsregistreret og har polititilladelse til dyreavl !!

Citat
Hvornår er det forbrugerkøb?

Hvis de specielle beskyttelsesregler i afsnittet om forbrugerkøb skal finde anvendelse, så kræves ifølge
Købeloven:
at sælgeren er erhvervsdrivende, og at salg af dyr er et led i hans erhverv, og at køberen betragtes som
privatperson. Dvs. at dyret er et familiedyr og ikke et dyr, som køberen skal bruge erhvervsmæssigt.

Det kan være meget vanskeligt at finde ud af, hvornår sælgeren kan siges at være erhvervsdrivende. Det er ikke nødvendigt, at salg af dyr er hans hovederhverv, men virksomheden må dog have et vist omfang og være af en vis varighed.

En god retningslinie er at finde ud af, om sælgeren er momsregistreret og har polititilladelse til opdræt/salg af dyr. I så fald er der stor sandsynlighed for, at købet skal betragtes som forbrugerkøb.

Hvis der er tvivl om dette, så er formodningen, at der er tale om forbrugerkøb. Hvis sælgeren vil hævde det modsatte, må han bevise, at det købte dyr skulle bruges erhvervsmæssigt af køberen, eller at sælgeren
ikke har handlet som erhvervsdrivende - men som privatperson.

Eksempelvis vil en privatpersons køb af hvalp fra en kennel klart være forbrugerkøb. Derimod vil køb af hvalp hos en privatperson, hvis hund har fået hvalpe, som nu sælges, lige så klart ikke være forbrugerkøb. Køb af hvalp hos en person, der har måske 4 eller 5 hunde, som får hvalpe en eller to gange om året, er et grænsetilfælde, hvor det er vanskeligt at sige, hvorvidt der er tale om forbrugerkøb eller ej. Dette må være en konkret afgørelse under hensyntagen til de øvrige omstændigheder i sagen.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 27-04-06 14:14

Hentet fra denne side: http://www.hunde-info.dk/page52.shtml

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-06 14:16

cjaab... min søsters hunde er sådan nogle formel 1 racere, de kom i hundegård, men de andre jeg kender, der er hundene små racer, der det første lange stykke tid kan være i en skuffe på hjul hos den og senere i et bryggers, så der kan naboerne ikke hører/se noget. Møjunger ja, men noget så dejlige, når det altså ikke er mig der har arbejdet

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-06 14:19

Ej, altså... Vi taler da om hvalpe på UNDER 8 uger..... De går vel ikke ude i en løbegård i længere tid....

Den svømmehal, jeg brugte til min tidligere hund blev nedlagt på grund af naboklager. Generne var besøgende hunde, der blev anbragt i deres bil, mens ejerne havde en anden hund i svømmehallen...

hvis der er vedvarende gøen fra en løbegård, så vil man også kunne risikere påbud fra politiet.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 27-04-06 14:21

Nordsted... Ja ok, når de er SÅ små, kan jeg godt se, at det måske ikke er så slemt... Men stadig... Hele huset kommer jo til at lugte af hund og deres efterlandenskaber... Uhh... Har stadig mareridt over det... Men ja, de er nu søde, når man altså ikke selv skal "slås" med dem

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-06 14:24

Jaah,......hunde lugter af hund...
Men en god moder gør rent efter sine små....

---Og det er stadig kun OTTE UGER, der er tale om. Hvis man ikke kan tilsidesætte sine fine fornemmelser i den tid, så bør man måske slet ikke få hvalpe!

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 27-04-06 14:31

Ja, der blev skam også gjort rent efter dem, det er et 24-timers job... Men efter de begyndte at spise selv, kom de altså ud.. Selvfølgelig kom de da også ind på "besøg" 2 og 2 hver dag, men det meste af tiden var de ude. Og ville nu også gøre det igen, hvis det blev nødvendigt...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-06 14:39

Hvad er det for nogle hvalpe, du opdrætter, cjaab?

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 27-04-06 14:45

Opdrætter, er vidst så meget sagt... Har et gadekryds, hvor hun er en blanding af labrador, retriver og rotweiler... Og fordi hun knækkede sin kæde i haven da hun var i løbetid, ja, så kom der hele 11 styk bøller... Hvorfor da?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-06 15:22

Joo, for hvis du var autoriseret opdrætter, så ville du vide, hvor meget de første 8 uger betyder for hvalpenes videre udvikling. Den viden er en del af, hvad man betaler for, når man køber en DKK hvalp.

Forhåbentlig er det gået godt med alle dine hvalpe. Og hvis det ikke er, så er du jo under ingen omstændigheder økonomisk ansvarlig for det, da der jo ikke har været tale om forbrugerkøb. -ifølge jakjoes indlæg.

Men du har jo heller ikke fået så meget for hvalpene som du ville have fået, hvis de var DKK stambogsført.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 27-04-06 15:32

Hundene har det skam FINT! Har kun fået gode tilbagemeldinger fra hvalpenes nye ejere. Dyrlægen var skam også veldig tilfreds hvalpene og den måde jeg kørte tingene på. Og for mig er det nu ikke vigtigt om hvor mange penge jeg evt. skulle få for hvalpene, da jeg er mere bekymret for om de kommer steder hen, hvor de bliver behandlet ordentligt!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-04-06 15:54

Har du ikke den idé fra artiklerne om den lede hundehandler?? Der stod nemlig et eller andet om, at han ikke havde tilladelse til at avle på en af hundene. Ellers har jeg aldrig hørt om det. Både politi og kommune har vist nok at foretage sig uden at skulle blande sig i hundeavl også.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 27-04-06 16:25

Hej alle sammen
Her er et link til regler om hundehold http://www.kreds33.dk/lov_om_hundehold.htm
så kan vi alle blive lidt klogere.
God dag til jer alle.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 27-04-06 16:30

og så er der lige denne som nok er det aktuelle spørgsmål.

http://www.nkn.dk/NKO_2003_htm/nko_265.htm

Mvh Bevi54

Accepteret svar
Fra : vesterbo

Modtaget 300 point
Dato : 27-04-06 16:36

Jeg fandt noget hos Dyrenes Beskyttelse:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/hundelovgivning#handel

Her er lidt af hvert om regler om hunde og love omhandlende hunde.

vesterbo

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 27-04-06 16:42

Der står noget om hvad erhvervsmæssig handel med hunde er...

... men da jeg fik mit første kuld hvalpe i 2002 ganske vist, ringede jeg til told & skat. De sagde, at de først ville beskatte hundehvalpe, når man avlede 3 kuld indenfor 2 år. Det var deres grænse, men det er da muligt, at det er ændret siden.

Jeg ville lige checke i min kommune... og hos politiet.

vesterbo

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 27-04-06 17:14

så vidt jeg kan finde ud af er der flere indgangs vinkler i hvordan der må holdes hunde i og uden for by områder altså landzone og reglerne er ikke ens, så det kan skabe total forvirring hvis man ikke er god til at læse lov tekst.

min erfaring siger, at i by må du max have 4 hunde i hus med naboer tæt ved og skulle du være U/heldig at få hvalpe skal de være bortskaffet til nyt hjem inden de er 18 uger ellers kan du riskere at blive smidt på porten og må gå fra hus og hjem i værste tilfælde, dette har jeg set er blevet praktiseret, fordi dem der ejede hundene ikke ville af med deres hunde og hundebørn over 18 uger..

På land der kan der godt være mere end 4 hunde dog skal du som i by overholde støj regler så hunden skal være lukket inde fra 18 aften til 6 morgen og må ikke støje- fortæl lige din hund den skal holde munden lukket til næste morgen
ja så er der alle de andre specifikke miljø regler og div. som i selv kan læse jer frem til.
Det er såment ikke nemt at holde flere hunde i samme beboelse. Med alle de restriktioner der nu er kommet for dagen.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-06 17:38

Kors! hvor er vi nu blevet kloge.......

Og jeg er glad for, at jeg bare har én....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-06 17:43

tja, jeg vil nu hellere have at naboen havde 5 hunde end 200.000 bier, der har det med at sværme. Er der nogen her der kan fortælle hvordan en biavler kan sælge økologisk honning, for det må da betyde at de ved hvor de flyve hen?? hvis de kan det, kan de så ikke også lige fortælle dem, at de ikke må flyve henover min paracel ???

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 27-04-06 17:47

sæt en ultaviolet brummesender op i skel så kan det være de holder sig væk hvis de mister dronningen
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-06 17:51

bevi54.... når dronningen forsvinder, er det jo at de der 200.000 eller flere sværmer

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 27-04-06 19:47

Loven er ganske klar. Der er som det fremgår af ovenstående link forskellige regler for land og by.

Som kennnelejer må man altså have fire hunde i byområde med hvalpe. Og NEJ man sætter altså ikke hvalpe udendørs, de er hos flertallet af opdrættere indendørs. Og det lugter ikke, der skal blot holdes rent.

Hvordan er selvfølgeligt lidt forskelligt, men jeg kan kort beskrive, hvorledes jeg og mange andre gør det.

I de første tre uger, hvor hvalpene er i hvalpekassen sammen med tæven står denne i køkkenet for at socialisere hvalpene mest muligt med hensyn til lyde og lugte, samt andre hunde. Samt hygge for tæven. Selvfølgelig skal kassen skiftes og vaskes flere gange om dagen, men når hvalpene skal flyttes får man lejlighed til at håndtere hver enkelt hvalp, at nusse den og tjekke for evt problemer.

Når de er blevet så store, at de skal til at indtage fast føde og lege flytter de ind i et værelse ved siden af køkkenet. Vi har beklædt væggene med taiwanpaneler, så de kan vaskes og linolium på gulvet også pga mulighed for rengøring. På gulvet lægger vi et område med aviser, hvor de besørger, og har hvalpene et rent gulv vil de næste altid søge hen på aviser. Området gør vi gennem perioden mindre og mindre, således hvalpene når de flytter herfra næsten er renlige. Der skal selvfølgelig fejes og vaskes gulv et par gange gange om dagen.

Hvis vejret er til det kan leg, fodringen og efterfølgende luftning godt foregå udendørs, men herefter skal de ind og sove, udendørs vil vort klima være for fugtigt og koldt til hvalpe.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 27-04-06 21:37

Nu bliver jeg altså lige nødt til at uddybe lidt, da alle åbenbart mener, at jeg har været håbøs og nærmest har mishandlet de kære små.

For det første var det tidlig sommer og derfor varmt. Vi havde lavet et pænt, stort hul i væggen af vores garage som er bygget sammen med huset. I garagen har vi varme og alt, og ingen biler! Her havde valpene alle muligheder for at gå ud, eller blive inde, hvis det var det de ville. De var selvfølgelig inde i vores stue til at starte med, men da de blev for aktive og stak af rundt i huset, blev vi nødt til at finde på noget.
Så det havde IKKE noget med fine fornemmelser eller noget at gøre!
Alle hvalpene fik selvfølgelig deres portion opmærksomhed og det gjorde deres mor bestemt også.
Der blev brugt mere tid og der blev gevet mere omsorg til dem, end man finder hos de fleste!
Så kan ikke helt se hvorfor det skal være så forkert? Vi har gjort ALT hvad vi overhovedet kunne, og havde også vores dyrlæge til at komme med råd og vejledning.
Hvad er det så lige jeg har gjordt forkert???

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 27-04-06 22:28

HEj cjaab.
Jeg tror ikke du har gjort noget forkert, men godt det var sommer da i havde hvalpe, for det var da godt nok en stor flok. Jeg personligt syntes også det er fint at hvalpene er blevet vænnet til at gå ud for der er jo også mange lyde ude som de skal lære.

Der jeg har spørgsmålet fra er på en hundeside hvor en skriver der skal søges om at avle hunde hvilket jeg ikke mente var rigtigt. Men takker for jeres hjælp, og rigtigt vi er blevet klogere.
Det var på DkDyr`s hunde forum, under for mange hvalpe til salg.
Mvh. Nanahund.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 27-04-06 23:09

Sorry, overreagerede måske lidt, men synes bare der blev sat spørgsmålstegn ved mine evner som hundeejer... Lidt såret stolthed måske
Men skidt... Go' weekend til alle!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-06 23:14

cjaab... også god week-end til dig og dine, men vi snupper lige en fredag først

Godkendelse af svar
Fra : nanahund

Dato : 28-04-06 08:41

Tak for svaret vesterbo.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 29-04-06 14:12

Selvtak, nanahund.