/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Olie til træterrasse (douglas)
Fra : ulrik1976
Vist : 8428 gange
200 point
Dato : 27-04-06 11:34

Hej er der nogen der kan anbefale olie til en træterrasse i douglas-gran.
har kigget på
pinotech
triptrap
gori

men er det noget der kan anbefales frem for andet...

Mvh Ulrik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-04-06 11:38

Fra Byggekram:

Citat
Hej Byggekram

Jeg er ved at udføre en udendørs - ikke overdækket - terrasse. Mit spørgsmål er, er der nogen bestemt olie man skal anvende for at få den bedste beskyttelse? Kan de nævne nogle olier?.

Svar fra Byggekram:

Grund træet med Pinotex base. Den må endelig ikke danne film/blive blank på overfladen, hvis det sker, skal I slibe af igen. Som slutbehandling kan I vælge en Pinotex Classicpine eller en nåletræsolie i brun nuance. Træbeskyttelse kan evt. poleres ned i træet med en polermaskine med 20-25 min. intervaller indtil I kan se, at det ikke suger mere. Herefter tørres overskydende olie af. I bør genbehandle med træbeskyttelse/olie min én gang årligt.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-04-06 11:46

Vi gav vores træ taresse gori og det holder flot og er nemt at male ud :)

Men trip trap skulle også være godt

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 27-04-06 13:36

Ville gerne have at terrassen skulle holde sin fine lyse farve...

men olie uden farve er ikke uv-bestandigt... kan dette passe

Ulrik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-04-06 14:07

Ja, for det er farvepigmentet i olien der beskytter mod UV-strålingen.

mvh dova

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-04-06 18:58

Jeg har det samme problem, byggede terrassen sidste år og den fik to gang gori grunder, men det kan jo ikke stå alen, det brænder af. Det er rigtigt at der skal farvepigmenter i for at holde når du skal færdig behandle. Jeg har haft en tråd her på Kandu om det same emne og har bestemt mig for at behandle terrassen med 1 del koldpresset linolie til tre dele lugtfri petroleum.
Netop for at beholde træets udseende. Hele terrassens "understel" gav jeg en billig havemøbelolie fra Netto og det står som da det var nyt, hvorimod Douglas terassebrædder godt nok var noget grå og plettede, ok de ligger jo også vandret men alligevel. Nu er de renset ibund og jeg venter på tørre brædder og tørt vejr.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 29-05-06 23:02

Hej Ulrik 1976

Jeg har lige lavet en taresse af douglas, og har vivet den en gang Gori 44 farveløs.
Bagefter læste jeg på spanden at det ikke kan bruges til lærk på vandrete flader.
Jeg ringede til GoriDyrup og fik en snak med tekninsk afdeling.
De kunne ikke sige om gori 44 kunne anvendes på douglas, for de kendte det ikke.
Jeg fik ud af dem at det er lærketræs harpisk indhold der gør at det ikke kan anvendes.
Min er faring er a

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 29-05-06 23:09

Hej Ulrik jeg fortsætter.

Min erfaring er at Gori undervurdere deres eget produkt. Jeg har en jolle bygget af lærketræ. Den har de sidste 30 år været vedligeholdt med Gori 44, Ibenholdt.
Det kan godt være at det i teorien ikke kan holde, men jollen står som ny hvert år når den er nymalet. Jeg sprøjter den både ud- og indvendigt.
Gori 44 har den egenskab at Gorien ved genbehandling trænge ind de steder vor der er behov få det.
Jeg har ikke erfaring med farveløs Gori, men det får jeg nu for jeg agter at fortsætte med behandlingen med Gori 44 farveløs.

Bjørn