/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Bevare nummering i Access
Fra : Andersen
Vist : 681 gange
200 point
Dato : 26-04-06 22:14

Jeg har gang i en mindre database i Access. Det er en base med persondata som navn, adresse osv.
Hver post har adresseID med auto nummering, stigende i værdi. Mit spørgsmål er hvorvidt man gøre det således, at når man sletter en post, f.eks. ID 5 i en tabel med 9 poster, så vil ID-nummeret "rokere" op? Altså således at den tidligere post 9 bliver til post 8 ved sletning af post 5, osv.
Som det er nu slettes post 5, men fremover vil der så bare ikke være en post 5. Jeg har brug for at ID hele tiden går fra 1 og frem til den sidste post - list a la en rangliste hvor en person tager en udgået persons plads.

Kan nogen komme med hjælp til dette ??

Venligst Andersen

Accepteret svar
Fra : lawitt

Modtaget 200 point
Dato : 26-04-06 23:55

Hej, jeg er ikke nogen ekspert ud i Excel men kan du ikke bruge '=ROW()' i det pågældende felt i hver række?

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-04-06 08:18

Først finder du lige din database der hvor du har gemt den
h-klik på din access-fil og kopier
h-klik i området og sæt ind..........kopi af database..........det er den du skal lege med.
omdøb den evt til navn-1.mdb
Du kan ikke fjerne en post i access, men kun gøre den usynlig og slette data/indhold.
Derfor ligger det autonummer stadig i bagrunden.
Men du kan noget andet:
fjern din nøgle som sikkert sidder på ID = autonummerering
lav datatypen om til tal
gem din tabel
lav et ID2 med autonummerering
nu er din post væk og der er fortløbende numre
Prøv det på en ny tabel
Men relationerne tabes, så hvis det skal gøre en gang i mellem, bør ID med autonummerering ikke være din nøgle, men noget andet unikt.

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 27-04-06 10:13

Hej.

HEr er en metode, som virker: Opret en tom tabel svarende til din tabel med alle navnene.... dvs. samme felter. Marker så alle værdierne i din tabel UDEN autonum-feltet! Altså... ligesom man markerer celler i et regneark, så marker alle celler pånær autonum-feltet. Vælg kopier. Åbn så den tomme tabel. MArker alle kolonner UDEN den med autonum. Vælg "sæt ind", og nu har du en nummerering uden "huller".
I øvrigt kan metoden "reparer og komprimer database" inde i Access nulstille tomme pladser, såfrem de ligger sidst i tabellen og uden noget fyldte poster bagefter.

Mvh.

Ulrich

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-04-06 16:11

Men der er stadig problemer, hvis der er oprettet relationer til posterne.

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 27-04-06 18:56

Nå ja.... relationer gør en database mindre håndterbar med den slags tabel-manipulationer.... Er der ralationer i den??

Kommentar
Fra : Andersen

Dato : 28-04-06 08:20

Til e.c og Ulleulle: Jeg takker jer begge for de gode råd, der begge virker som I beskriver. Løsningerne løser dog ikke mit problem helt som ønsket.

Derimod ser det ud til Lawitts' forslag er nøjagtigt det jeg leder efter, så mine points vil gå til ham. Jeg er klar over at mit ønske gik på en løsning i Access, og at Lawitt tale om Excell, men ikke desto mindre er hans løsning perfekt til mit problem

Tak for hjælpen
Andersen

Godkendelse af svar
Fra : Andersen

Dato : 28-04-06 08:22

Tak for svaret lawitt.

Selv om mit spørgsmål gik på Access, så var dit forslag nøjagtigt det jeg havde brug for

Venligst
Andersen