/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tre faset ensretter
Fra : Højris
Vist : 2072 gange
40 point
Dato : 26-04-06 11:26

Hvordan dimensionere man en ensretter, til en tre faset trafo, den består af 6 dioder og den skal have et output på 160 A jeg skal finde ud af hvor stor strøm de enkelte dioder skal kunne bære.
Jeg ville blive glad for en henvisning til problemets løsning

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 26-04-06 11:31

En supplerende oplysning kunne være at det drejer sig om en ensretter til
"godt gættet" ja et svejsevæek.
Det kan godt være at det er en god ide at gi den 10% oven i.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-06 11:43

Faserne tager over for hinanden og strømmen løber gennem begge de aktive dioder.

Derfor skal alle dioderne kunne bære den maksimale strøm som er 160 A . Da de har en længere stømfri periode er middelstrømmen gennem dem groft taget kun 1/3 . Dioder dimensioneres efter max strøm, frekvens og middelstrøm . Der skal også tages hensyn til omgivelsestemperatur og afkølinsforhold.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-06 11:45

Faserne tager over for hinanden og strømmen løber gennem begge de aktive dioder.

Derfor skal alle dioderne kunne bære den maksimale strøm som er 160 A . Da de har en længere stømfri periode er middelstrømmen gennem dem groft taget kun 1/3 . Dioder dimensioneres efter max strøm, frekvens og middelstrøm . Der skal også tages hensyn til omgivelsestemperatur og afkølinsforhold.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 26-04-06 21:56

Tak for den interesse der udhvises.

Hvad så, hvis fasefølgen monieres i forkert rækkefølge eks. T.R.S. og ikke T.S.R. ect.
I det tilfælde hvor det er nødvendigt må jeg nok hen og strikke en fasefølger sammen.
Det har jeg nu en fæl mistanke om at det bliver.
MVH.Højris

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-05-06 06:31

Det er ligegyldigt, hvordan faserne kommer ind til en 3 faset diodebro.
I en ensretter til et svejseværk, er de "positive! dioder ofte en thyristor, mens de "negative" dioder er alm. dioder. Man bruger thyristorene til at regulere strømmen med.

MVH

Annuller spørgsmålet
Fra : Højris

Dato : 29-12-06 23:49

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Begrundelsen er at der ikke er et svar der er tilfrsstillende svar.

Men der har været svar der var nogenlunde tæt på.
men det har ikke løst mit / vores problem.

Men alligevel tak for interessen.
MVH. Højris