/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
afrimning af køleskab
Fra : ladegard
Vist : 5264 gange
100 point
Dato : 25-04-06 21:26

Vi har et Gram køleskab som nu er 10 år. Der er automatisk afrimning. Den er begyndt at svigte på den måde, at køleskabet slukker og så stiger temperaturen. Så skulle den efter nogen tid begynde at køle igen, men der går over to timer, så alarm om at der har været 6 grader højere i 2 timer går i gang. Hvis jeg så slukker for køleskbet og tænder igen, går køleskabet i gang. Jeg har derfor sat et sluk og tænd ur til 4 gange i døgnet. Men hvad kan dr være galt med køleskabet?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-04-06 21:33

Måske er det termostaten, der hænger lidt?

Vaxen

Kommentar
Fra : ladegard

Dato : 25-04-06 23:11

og hvad kan man gøre ved det?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-04-06 06:59

Køb et nyt køleskab

Der er sikkert også noget at spare i strøm på den konto.

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 26-04-06 07:50

Hej ladegard. Jeg tror ikke at det kan betale sig at ofre reparation på et køleskab der er 10 år gl. Hvis du får repareret 1 ting, er der efter et stykke tid, bare noget andet der går. Og tænk på at inden for de 10 år er køleskabene blevet billigere, både i anskaffelse og strøm, som qfha også skriver. Håber du finder en tilfredsstillende løsning.
Mvh ilgp

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-04-06 10:10

Er egentlig enig i, at det sikkert bare er starten på enden, men termostaten er et hurtigt og forholdsvis billigt forsøg på at få lidt tid til at spare op til et nyt skab.

Den kan sidde forbundet med noget ledning bagpå køleskabet. Jeg ved ikke, hvad der er standard, men det skulle være lige til at gå til. Har ikke den store forstand på det, men min mand skiftede vores for nogle år siden uden problemer - og han har heller ikke de store gaver inden for elektronikken

Vaxen

Kommentar
Fra : 25

Dato : 26-04-06 11:10

Måske snavs bagi køleskabet, der skal nemlig også fjernes støv fra motoren, ellers kan det gå grueligt galt, så i stedet for at køle så varmer det. Køleskabet skal nemlig af med varmen bagi, derfor er det vigtigt at renholde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-06 11:22

Det er æsten helt sikker termostaten. Vi har haft et Gram, som måtte have to nye termostater inden vi skiftede det.
Det er ikke særlig svært at skifte en termostat. Den sidder ikke bagpå, men inde i køleskabet. Føleren skal henbagpå på fordamperen, og sidde PRÆCIST lige som den gamle. Det er nok nødvendigt at løsne fordamperen lidt for at komme til. Fordamperen er den flade indeni skabet, som køler det ned.

Det er vigtigt at man får en termostat af den rigtige type. Da de fleste køleskabe er med frostbox og virker lidt anderledes får man en termostat til sådan et, hvis man ikke passer på og insisterer. Hvis forhandleren siger at det er ligegyldigt, skal du ikke købe den der. køleskabstermostater er lagervarer hos elgrosisterne, og enhver elektrikker kan tage den hjem.

Annuller spørgsmålet
Fra : ladegard

Dato : 22-11-06 22:04

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål