/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
vw transporter T2. er sløv.
Fra : permaler
Vist : 1526 gange
100 point
Dato : 25-04-06 20:08

jeg har købt en vw transporter 1,6 TD. fra '89.
den har kørt ca 160.000km.
den er ikke ret kvik i optrækket. (har før haft en fra 85' og mindes at den var mere kvik).
og ud over det så ose den mere end jeg syntes er normalt.. (sort røg).
hvad kan væe problemet??? (kan det være turbo'en der er færdig)...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-04-06 20:11

Hvad med dit luftfilter - er det snavset for meget til.
Det lyder som en blanding der er for fed.
Måske skal den lige justeres.

Kommentar
Fra : permaler

Dato : 25-04-06 20:13

brændstofilter og luftfilter er lige skiftet..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-04-06 20:16

Hmmm - det var lige et gæt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-06 20:22

Sort røg er uforbrændt dieselolie og har ikke noget med turboen at gøre.

Jeg har selv sådan en TDer fra 85 og har kørt næsten 400000 km i den.

Hvis turboen er færdig, vil den typisk svine med olien.
og du vil ikke være i tvivl, da bilen så knapt kan slæbe sig selv afsted.

Men, jeg har haft flere motorer i den af min, og jeg kan fortælle dig, at der er så himmelvid forskel på hvordan de kører, hvor hurtige de er, hvordan optrækket er, hvor mange kilometer de kører på literen (jeg har oplevet afvigelser lige fra 9-13 km/l på forskellige motorer), og det hænger ikke engang sammen med, om det er en slidt eller næsten ny motor.

Men nogen forslag:

Hvis det er uoriginalt brændstof- og luftfilter der er kommet i...så ud med dem og i med de originale. (Erfaring )

overvej at ofre hvad det koster, at få en dieseltekniker til at justere pumpe og turbo.
Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men kan varmt anbefale Silkeborg Dieselteknik.
De er dygtige og billige.
Jeg havde en Golf TDer nede og få justeret...det kostede 248,- og tog en lille halv time.

Så en anden ting:
Er der 4 eller 5 trins gearkasse på den??

mvh dova

Kommentar
Fra : permaler

Dato : 25-04-06 20:33

det er en 4 gear.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-06 21:27

Ja, der er så den første fejl i mine øjne

Stigeevnen/trækevne i 1 gear, er nogen % større i en 5 gearet.

Nu burde der så vist slet ikke ligge en 4 trins gearkasse i en 89er, medmindre det er en syncro.

Mener helt sikkert, at det kun var nogen af de første TDer der kom fra 85 og frem, hvor der var 4 trins gearkasse i nogen af mandskabsbilerne.

Men mange vælger desværre at lægge en 4 trins i, hvis den 5trins står af, fordi den 5 gearede er meget dyrere og sværere at skaffe som brugt

Nå, men det er næppe derfor, at bilen ryger som bare pokker, men som nævnt, justering eller også at motoren alligevel ikke er i så god stand.

Det er slet ikke unormalt, at sådan en motor med 4 trins gearkasse er færdig efter ca 150000 km.

Bruger den motorolie? Og er den nem at starte, både når den er kold og når den er varm?

mvh dova

Kommentar
Fra : permaler

Dato : 25-04-06 21:41

den bruger lidt olie ca. ½-1 l. på 1000km. og den starter perfekt både kold og varm.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-06 22:51

½-1 liter olie pr 1000 km er ikke lidt, det er faktisk meget til en tilkørt motor.

Den sidste motor jeg havde i, der var så slidt, at den havde startproblemer grundet manglende kompression, brugte en liter til 2500 km.

Og en anden motor jeg havde, der havde kørt 325000 km, brugte ikke en dråbe olie mellem olieskiftene pr 6000 km

Så jeg tror ikke din motor har det særlig godt

mvh dova

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-04-06 23:16

Ehemm, kan det være en defekt toppakning?

Jeg har selv haft en magen til..og der gik toppakningen..og det var med forudgående meget sort
udstødningsrøg!

I mine ører bruger den også ALT for meget olie..min brugte intet..og den havde kørt 200.000. km
Det var med en 3 trins automatgear.

Kommentar
Fra : buggyman

Dato : 26-04-06 07:49

VW T2 er en af de største skod biler hva motoer ang. At VW overhoved ku finde på at ligge en så svag og lille motor i en varebil af da helt ufattelig.Har selv haft en uden turbo og både skiftet motor samt utallige topstykker. Der ku de lære lidt af japanerne. En Hi-ace køre jo nemt 300.000 uden problemer. Det er der garanteret ingen T2 diesel nogen sinde gjordt. Jeg tror du lige skal tjekke om pumpen står som den skal
MVH. Buggyman.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-06 09:22

Buggyman:

Citat
VW T2 er en af de største skod biler hva motoer ang. At VW overhoved ku finde på at ligge en så svag og lille motor i en varebil af da helt ufattelig.Har selv haft en uden turbo og både skiftet motor samt utallige topstykker

Det vil jeg så kun delvis gi' dig ret i.

Ja, uden turbo dur ikke.
4 trins gearkasse dur ikke (til turbomodeller).

Men i langt de fleste tilfælde er det folks egen skyld de motorer ikke holder særlig længe.

der er nogen ting de ikke kan tåle:
1: at blive kørt hårdt når motoren er kold (det kan motoren heller ikke holde til når den ligger i Golfen...det er det der lynhurtigt tager toppakning og topstykke)
2: at blive så varm at den koger ( eller mangle vand, hvilket nogen gange sker hvis en eller anden har haft væsken tappet af, og ikke er klar over at anlægget skal udluftes ved genpåfyldning)
3: længere tomgangskørsel, da kølevæsken ikke cirkulærer optimalt ved lave motoromdrejninger, grundet systemets opbygning.

Citat
En Hi-ace køre jo nemt 300.000 uden problemer. Det er der garanteret ingen T2 diesel nogen sinde gjordt

Garanteret. Min motor havde kørt 325000 km., hvilket ikke er noget særsyn, brugte ingen olie, men døde så da et fjols (ikke mig selv ) kørte med for lidt vand efter udskiftning af køleren og manglede udluftning af kølesystemet, så der faktisk var under det halve af det væske der skulle være på den)

Og jeg kender en der kørte 485000 km, men kørte så motoren så varm at ekspansionsbeholderen sprang fordi toppakningen var slidt op.

Men det er turbodiesel med 5 trins gearkasser, når de bliver kørt ordentligt og vedligeholdt med olieskift o.s.v. og ellers overholder de tre ting jeg nævnte, holder de til mange kilometer.

Og med hensyn til Hiacen.....hvad F...... nytter det, at motoren kan køre 300000 km. Hvis ikke de kilometer bliver kørt inden bilen er få år gammel, er den jo rustet væk, og alt det mekaniske er udskiftet op til flere gange

Min VW er næsten 21 år gammel og har kørt ca ½ mill. km, ikke særlig pæn og velholdt, men er næsten lige synet.
Heller ikke denne gang skulle der svejses i den..det er der aldrig blevet. Den kører bl.a. med de samme støddæmpere og fjedre der sad da den rullede af samlebåndet.
Til syn denne gang skulle der kun laves følgende: de 20 år gamle bremserør skulle skiftes, nye bremsebelægninger på baghjulene...og så...et sæt nye viskerblade
Og det har aldrig kostet over 3000,- at syne den, inkl synsgebyr, og som regel bliver der ikke lavet noget ved den mellem synene.
Kom lige med en hvilken som helst anden bil der kan klare det samme, med den alder og de kilometer på bagen.

Kører der i det hele taget stadig 21 år gamle Hiacer rundt

mvh dova

Kommentar
Fra : buggyman

Dato : 26-04-06 22:01

Dova... Vi er jo enige.. Nu ved jeg godt hvordan man passer på en diesel motor. Men at din motor kan klare over 300 K imponere mig meget. Min åd topstykker efter 20.000 til 25.000 km.. Og det var selv om det var købt ved VAG. eller om det var Brasilians kopi... Det kostede immervæk dengang.