/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Glatte jernbanesveller
Fra : louie2003
Vist : 2648 gange
100 point
Dato : 25-04-06 15:43

Vores havetrappe er lavet af jernbanesveller (altså tykke, ujævne træbjælker), og de bliver afsindigt glatte i fugtigt/vådt vejr. Norgen der har et godt råd?

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 25-04-06 15:58

Hej
Fjern dem.
De er fyldt med giftstof, som regner ned i jorden.
På massevis af børneinstitutioner har man tidligere lavet sandkasser o. lign. af jernbanesveller. De er nu gravet op og kørt til forbrænding eller deponering.
Man kan normalt som privat person aflevere dem uden betaling og det ville jeg gøre, ovenikøbet hvis de fungerer dårligt.
Det er nu forbudt at bruge sveller og DSB må ikke sælge dem eller give dem væk til private.

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 25-04-06 16:19

Hvis du absolut vil anvende svellerne, så søm kyllingenet på. Jeg ville nu skrotte dem.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 25-04-06 16:39

Mal dem med noget klar skibslak, inden lakken tørrer drysses helt fint sand på.
Det plejer man at gøre på skibsdæk.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-04-06 16:45

Læs lidt om jernbanesveller her

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/anlaeg_og_teknik/213.html

Jeg ville udskifte trappen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-04-06 16:53

Citat
Det er derfor ikke længere tilladt, at benytte jernbanesveller til højbede, sandkasser, bålpladser, terrasse- og trappeopbygning o. l., samt til indendørs formål.

http://www.aarhuskommune.dk/portal/borger/affald/jord/jernbanesveller

Det er så fra Århus Kommune.

Tænk over det før du går i gang med fornyelse/forbedring af dine trapper.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-04-06 19:17

Det er ret morsomt- eller rettere foruroligende- at Århus komune skriver at det er forbudt at brænde sveller sammen med haveaffaldet.

Den der skrev det, er åbenbart ikke klar over, at det i det hele taget er forbudt at brænde affld af uden kommunal tilladelse.

Hvis der skulle komme nogle kasserede brædder, med på sankt Hans bålet, så husk at det ikke er affaldsafbrænding men festblus. Festblus er nemlig tilladt bare beredskabslovgivningens afstandsregler overholdes.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-04-06 20:12

Hver dag er en fest

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-04-06 20:12

Hver dag er en fest :)