/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Væghængt toilet
Fra : bv32
Vist : 5194 gange
100 point
Dato : 25-04-06 11:49

Jeg skal etablere et nyt badeværelse på 1. sal og har tænkt mig at
a. Brække gulvet op
b. Forstærke bjælkelaget med strøer på 30 cm afstand
c. Lægge 19 mm krydsfinerplader
d. Bruge Litexplader
e. Lægge gulvvarme (el)
f. Lægge fliser

I samme omgang vil jeg gerne få lavet et væghængt toilet som skal hænge på en fremskudt installationsvæg (eks. Premontvæg fra Ifö). Da der er tale om en let gulvkonstruktion skal gulvet forstærkes. Det kunne man vel gøre vha 2 stolper på 100mm x 100 mm hvorpå installationsmodulerne fastgøres. Stolperne skal foroven fastgøres til en væg som ikke er etableret endnu, men som nok bliver en dobbel gipsvæg med stålprofiler. Mit spørgsmål er:

a) Dimensioneringen af hjælpestrøerne i gulvet til at forstærke bjælkelaget (63mm x 63 mm ?)

b) Hvordan fastgør jeg stolperne til montering af Premontvæg på forsvarlig vis til gulv og væg? Kan stålprofilerne af en gipsvæg holde til det? Skal stolperne fastgøres til bjælkelaget i gulvet eller til krydsfinerpladerne?

c) I samme ombæring skal afløbet af toilettet flyttes ca. 10-20 cm tætter på faldstammen. Er det muligt med støbejern faldstamme? Kan der sættes nye tilslutninger i sådan én eller skal der laves en vinkel på den gamle tilslutning?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-04-06 17:22

Et væghængt toilet bør hænge et stativ som er beregnet til det.
(der findes to hulafstande til væghængte toiletter)
I samme stativ kan også cisternen sidde.
Stativet børforankres godt da der også kan komme personer på 120 - 150 kg, og hvis de sætter sig hårdt ned svarer det til ca. 200 kg.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 25-04-06 17:31

Det er jo Premontvæggen der også kommer med stativ, så det er på plads.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 25-04-06 18:46

Hø hø - jeg kender ikke den Premontvæggen.
Jeg har selv to hængetoiletter et med gennemgående bolte til bryggers og et med geberitstativ som hjørnearrangement og det står bare på gulvet men skruet fast i væggen. (expansion i gasbetonvæg)

Dit underlag for fliser må ikke kunne give efter når går på det.

evt. kan to 15 eller 30 gr. bøjning klare forsætningen.

Der findes overgangsspændemuffer fra plast til støbejern. hvis det skal gøres midt på røret

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 15-05-06 09:51

Tak for svaret e.c.