/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Minimum størrelse på toiletrum
Fra : gunnarb
Vist : 1784 gange
300 point
Dato : 25-04-06 08:08

Jeg har anskaffet mig en ældre pæn cv, men vi savner et toiletrum i den.
Hvor stor skal et toiletrum minimum være? Nogen der har erfaring med det.
Jeg påtænker at lave det der hvor der er tøjskab + gasvarme forneden.
skabet er ca. 70 x 50 cm nu, med mulighed for udvidelse til 70x max 80. ( kræver at gasvarmen flyttes indad i vognen 30 cm).
Skal det være større går det ud over længden på den en soveplads 200 cm hvilket vi godt kan leve med. Vognen er af mærket Corsar 465 med 5 sovepladser. Vi er kun to personer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-06 08:24

70+80 er lige knebent nok, men kan da lade sig gøre, prøv at måle et kloset og se om det kan være der, det er i hvert tilfælde møj irriterende, hvis der ikke er benplads nok, jeg kan ikke hjælpe dig med målene, da vores er indbygget

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-04-06 10:06

Tag ud til en campingvognsforhandler. Prøv at sætte dig/jer ind på nogle af toiletterne og få en fornemmelse af, hvilken plads I har behov for - I skal huske at det ikke kun er når I sidder ned at der skal være plads - der skal også være plads til at kunne tørre sig og komme fra toilettet igen - med lukket dør

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-06 10:06

Det kommer an på hvor store I er

Men jeg vil mene, at I skal op på i hvert fald en meter i længden og så ca de 70 cm i bredden.

Det der med skabet, vil det være noget med, at lågen skal stå åben og benene skal være uden for, og altså ikke særlig meget "privatliv"

Den sidste vogn jeg havde, var toiletrummet ca 1,30 x 70, men der var så også plads til en lillebitte håndvask i det ene hjørne. Lidt i størrelsen ligesom et dobbelt klædeskab med kun dør i den ene halvdel.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-06 13:42

Nu har jeg været ude i vores campingvogn for at tjekke målene, og de er

70cm i bredden og 100cm i længden, derfra er så brugt 10cm til tandglas og i hjørnet er der en lille vask, jeg syntes ikke det kan være mindre (jeg er en alm. standardstørrelse) hvis man også skal have mulighed for at "bevæge" sig bare en lille smugle

Tillykke med købet, den bliver i glade for

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-06 21:49

Hej igen.

iflg en god bekendt vil ca 70x80 kunne være ok hvis der kun er tale om selve klosettet - dog ville lidt større gøre det langt mere behageligt og comfortablet for jer.
Han siger sådan " bredden 70 er udemærket til mennesker i normal størrelse - men dybden skulle helst være hen mod mindst 90/100 - dog regner man det ud på den måde at man sætter sig og rejser sig fra klosettet skal man kunne gøre det uden at komme i konflikt med døren - og helst kunne sætte armene på hoften og dreje rundt uden at støde på - så er målene til at variere.
Er der indgang fra siden - men kloset th eller tv skal der være god plads til at dreje sig ind - er det derimod modsat døren kan der godt trækkes fra i målene for dybden.Det er at sammenligne med de små indbygningstoiletter man havde engang der kun lige akkurat kunne rumme en siddende person hvor målene faktisk overhovedet ikke tog hensyn til andet end at man kunne komme på toilettet - altså 80 kan sagtens lade sig gøre men vil ikke være særlig bekvemt"

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 26-04-06 00:26

Mange tak for alle de gode besvarelser, nu har jeg en fornemmelse af hvor stort det skal være. Vi er begge to almindelig i størrelse. Det er en god idé at tage ud og prøve hos en forhandler, det vil vi gøre. Bredden kan max være 80 cm incl. varmeanlæg ellers kommer jeg i konfligt med tagvinduet og vognens indvendig bredde er 200 cm og på den modsatte ydervæg er køkkenarrangementet på 50 cm så der bliver kun 70 cm luft der. Håber at det er nok. Men gasvarmeovnen indbygningsmål i grundplan er ca. 15 x60 cm, som der også skal være plads til. Men den skal flyttes og så bliver der et problem, for der er indsugning i bunden og udluftning via et rør i taget helt over ved ydervægen. Jeg vil helst ikke flytte udluftninge i taget, men jeg må kunne forlænge udluftningsrøret så det går på tværs af toilettet op under loftet. Dybten af toiletrummet overvejer jeg at øge fra 70 til 90-100
og så går det lidt ud over det vil kalder "Stuen" som i dag kan laves om til en soveplads på 200 x 200 cm.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 26-04-06 00:37

Jeg modtager gerne gode forslag.

Se evt. grundplan af min cv her: http://www.lav-det-selv.dk/forum/attachment.php?attachmentid=5103&d=1145947614

Roter det herefter mod uret.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 26-04-06 07:36

gunnerb... er det ikke muligt, at du kan kopiere grundtegningen ind her?? ellers skal jeg oprettes som bruger på lav det selv

Men ellers lyder din ombygning af campingvognen "god nok", du skal blot også være opmærksom på vægten af de materialer du benytter, ikke at det bliver for tungt.

Hvis du bor i Nordsjælland må du da godt komme og studerer vores "vidunder"

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 26-04-06 08:05

Tak for tilbudet, men vi bor i Odense.

Hvordan sætter jeg grundtegningen ind her i Kandu.dk ??? Jeg har den både som autocad tegning og pdf.fil.

Vdr. materialer og vægt.
De nuværende skillevægsplader/skabsplader er 10 mm finerplader, men hvor mon jeg kan finde nogen med samme overflade?
Vognens egenvægt er 725 kg i følge papirerne og totalvægt på 1000 kg.
men jeg har ikke vejet den.
Med i købet af cvén fulgte et næsten nyt fortelt Isabella Penta fra ca. 2002 kun brugt få gange og det vejer jo også noget, men det regnes vel ikke med til egenvægten?

Godkendelse af svar
Fra : gunnarb

Dato : 27-04-06 23:53

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-06 07:46

Undskyld jeg ikke fik svaret forleden, men jeg har simpelthen ikke set dit svar.
Du har ret, når du ikke kan henvise til en side med grundtegning der er pakket ud, kan du ikke vise den her på Kandu.

Jeg tror du får meget svært ved at finde finerplader med sammen overflade, men ellers må du kunne bruge krydsfiner, og tage en låge fra vognen med til f.eks Flügger så kan de blande farven, så det passer ind, muligvis bejse det op.

Forteltet hører ikke med til c-vognens egenvægt, mange har det også i bagagerummet i bilen, under transport.

Kommer du i tanke om mere du vil spørge om, er du velkommen, men du så må du nok hellere skrive det i et privat indlæg, så er jeg sikker på jeg ser det, og så må vi se om jeg kan svarer.