/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tilslutning af nyt komfur
Fra : egu2006
Vist : 15481 gange
20 point
Dato : 24-04-06 22:20

Først og fremmest: Jeg har søgt i gamle spørgsmål og fundet mange relaterede diskussioner, men intet der besvarer mine specifikke spørgsmål.

Jeg har købt et nyt komfur med glaskeramiske kogeplader og multifunktionsovn (Zanussi ZCC 6647) hos en dansk internet-forhandler. Komfuret er leveret med et tre-polet stik der ikke harmonerer så godt med det fem-polede mit gamle komfur var tilsluttet med. Desuden medfølger en seddel hvor der står:

"Dette komfur er beregnet for installation i Norge eller i Danmark. Det påmonterede stik og ledning er kun beregnet til installation i Norge: Ved installation i Danmark må det medfølgende stik og ledning ikke anvendes. Disse skal afmonteres og komfuret installeres iflg. stærkstrømsreglementet."

Er det rimeligt at sælge et komfur i DK med et stik der ikke må bruges til tilslutning i DK uden at oplyse om dette?
Kan man blot udskifte ledning og stik og tilslutte komfuret til det eksisterende fem-polede stik (det står i brugsanvisningen at komfuret er fremstillet til tilkobling til enfaset strømforsyning på 230 W (50Hz))?
Hvad kan jeg forvente at en elektriker evt vil tage for sådan en opgave?

mvh
Eivind

Kommentar
Fra : grow

Dato : 24-04-06 23:15

Det kan være lige meget hvad stik der er til pladen, da du ikke selv må installere det.
Det tager ca. ½ time + evt. kørsel. Ring til en installatør og hold fingrene væk !
Hvis du selv prøver og pladen går i stykker på grund af overspænding ( 400V )
så er garantien væk.
PS: Der står 230 Volt ( ikke Watt ) 50 Hz vekselstrøm

Ellers god fornøjelse med dit nye komfur.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 25-04-06 08:27

Hej
Pas på du ikke brænder det af.
Jeg har selv haft problemet med en vaskemaskine som blev købt brugt og som jeg mente jeg selv kunne installere. Men det viste sig at den var til 220 volt og den blev ødelagt.
Der hvor jeg bor kan man tage ting med op til elektrikeren og få det lavet for små beløb, nogle gange er det gratis.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-04-06 13:06

I norge er der 220 V mellem faserne. Derfor kan det også tilsluttes i danmark hvor vi har 220V mellem fase og neutral.
Det forudsætter blot at effekten ikke er større end 2000 W, som normalt er den største effekt elselskabet tilader ved en enfaset forbruger. Men hvis du skider på regler kan en normal komfurgruppe godt klare 3000 W.

Effekten i W står på komfurets mærkeplade, og nok også i brugsanvisningen.

2000 W er ikke alverden til et komfur.

Du bliver nød til at snakke med en lokal installatør, og få ham til at klare tilslutningen, hvis det kan lade sig gøre. Ellers er det jo godt at man altid har returret på postordre, som internet handel er. Du er nød til at reagere hurtigt. Jeg mener det skal være indenfor 2 uger.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 20 point
Dato : 25-04-06 15:48

elkomfuret bruger 8-10000 watt
og ja ledningen der sider på komfuret skal demonteres og indsætning af "lus" og ny tilledning 5*1,5mm

ang. norge der forsikre man med 35A på en 6mm 230V til komfuret

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 26-04-06 11:42

Hvis jeg var dig ville jeg se at få det returneret da et komfur er noget man jo bruger dagligt,
og du kan være helt sikker på at det vil være en daglig iritation at det er så langsomt til at varme op
tænk på hvis der både skal være gang i en evt.ovn eller to plader.
Der er nok ikke ovn i vil jeg tro.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-04-06 17:47

der er ingen grund til at sende det retur køber du det i danmark er der næsten aldrig ledning på komfuret så der skal du også have fat i en elektriker det koster ca 500kr at få monteret det

Godkendelse af svar
Fra : egu2006

Dato : 27-04-06 10:32

Tak for de mange gode svar og kommentarer.

Nu har elektrikeren været på besøg og flyttet ledningen fra det gamle komfur over på det nye. Ingen problemer. Det tog 15 minutter i alt.

Jeg forstår dog stadig væk ikke kommentaren i manualen om at komfuret er fremstillet til tilkobling til enfaset strømforsyning på 230 W (og der står W, selvom de nok mener V). Men elektrikeren var ikke bekymret - og så er jeg det hellere ikke!
Hvorom alting er - komfuret virker perfekt og vi kan få varm mad igen!

Tak for hjælpen!