/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Folkepension
Fra : fleng
Vist : 2316 gange
300 point
Dato : 24-04-06 20:39

kan en polsk statsborger der har boet i Danmark i fx. 20 år og derefter flytte til Polen tage sin danske folkepension med derned.

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 24-04-06 21:18

Nej, kun hvis man er dansk statsborger.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 24-04-06 21:28

hvad så hvis vedkommende bliver boende i Danmark

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-04-06 21:34

Der er krav, der skal opfyldes, hvis man ønsker at tage sin danske folkepension med til et andet land.

Et af kravene er at man er dansk statsborger.

Hvis man er kommet til Danmark og opnået ret til at modtage dansk folkepension, så kan den kun medtages til et andet land, hvis man er dansk statsborger.

Men også der er der betingelser (for danske statsborgere)

Citat
Dansk statsborger og bopæl i udlandet
Er man dansk statsborger, har man mulighed for at få dansk folkepension, selv om man ikke bor i Danmark, når man fylder 65 år. Det kræver dog, at man har boet i Danmark i sammenlagt mindst 30 år, og at de 30 år ligger i perioden mellem, man er fyldt 15 år og 65 år.

Hvis man er folke- eller førtidspensionist, kan man også tage pensionen med, hvis man ønsker at flytte til udlandet. Man skal dog være dansk statsborger, og man skal have boet i Danmark i mindst ti år før det fyldte 65. år. Eller mindst 10 år, før man har fået tilkendt førtidspension.

Undtagelser
I visse tilfælde kan man se bort fra kravet om bopæl i Danmark. Det gælder personer, der er omfattet af EF-forordning nr. 1408/71 om social sikring af arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for EU. Det gælder også personer, der er omfattet af konventioner, Danmark har indgået med andre lande, herunder de nordiske. Kommunen kan fortælle nærmere.

Citat
Udlændinge bosat i Danmark
Udenlandske statsborgere har ret til folkepension, hvis de har boet i Danmark i mindst ti år mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år. Heraf skal de sidste fem være lige før pensionsalderen.

Flygtninge med opholdstilladelse efter § 7 eller 8 i udlændingeloven har også ret til dansk folkepension. Andre udlændinge kan have ret til pension i kraft af indgåede konventioner eller overenskomster med andre lande. Det gælder fx EU-borgere, der har arbejdet i Danmark, samt deres familie.

Brøkpension
Man har ret til fuld dansk pension, hvis man har boet fast i Danmark i mindst 40 år. Personer, som har boet kortere tid i Danmark modtager ikke fuld pension, men derimod såkaldt brøkpension. Hvert år, man har boet i Danmark, giver ret til 1/40 af den fulde pension. Har man fx boet i Danmark i 20 år, har man ret til 20/40 af den fulde pension.

Lovgivning
Reglerne om folkepension findes i loven om social pension.

Flere oplysninger
Du kan få flere oplysninger om reglerne for at få folkepension i din kommune. Er du interesseret i at vide mere om pension, når man ikke bor i Danmark, kan du kontakte den Den Sociale Sikringsstyrelse.

http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,329248&_dad=portal&_schema=PORTAL

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-04-06 21:38

Citat
hvad så hvis vedkommende bliver boende i Danmark

Så flytter vedkommende jo ikke

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 300 point
Dato : 24-04-06 22:54

Det er ikke nødvendigt at være dansk statborger for at få dansk folkepension sendt til udlandet, f.eks. Polen !!

http://hoeringsportalen.dk/portal/page?_pageid=34,570502&_dad=portal&_schema=PORTAL

Citat
Pension i udlandet

Både danske og udenlandske statsborgere kan få dansk pension i udlandet, når en række betingelser er opfyldt. Almindeligvis har man kun ret til dansk pension, når man er dansk statsborger og har boet mindst tre år i Danmark mellem det fyldte 15. år og 65. år. Som fast bopæl gælder også arbejde på dansk skib, at være udsendt for en offentlig myndighed i udlandet, udstationering i et dansk firmas filial eller datterselskab eller ophold i udlandet under uddannelse.

Man har ret til fuld dansk pension, hvis man har boet fast i Danmark i mindst 40 år. Personer, som har boet kortere tid i Danmark kan ikke modtage fuld pension, men derimod såkaldt brøkpension. Hvert år, man har boet i Danmark, giver ret til 1/40 af den fulde pension. Har man fx boet i Danmark i 20 år, har man ret til 20/40 af den fulde pension.

Reglerne for at modtage pension er forskellige afhængig af, hvilket land man bor i.

Bopæl i EU/EØS-lande
Bor man i et af disse lande, har man ret til at få dansk pension, hvis man
har fast bopæl i et EU/EØS-land
er statsborger i et EU/EØS-land eller er statsløs eller flygtning
sammenlagt har boet eller arbejdet i et EU/EØS-land i mindst tre år. Af de tre år skal man have boet mindst et år i Danmark og haft arbejde i Danmark i en periode.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : foxlis

Dato : 24-04-06 23:09

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 24-04-06 23:54

Nej det er rigtigt, men vedkommende kunne tænke sig at flytte når det kommer til den tid. så hvis det er Ans der har ret så må vedkommende til at have Dansk pas og statsborgerskab.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-04-06 06:30
Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-04-06 11:13

Jeg har ikke skrevet at man skal være dansk statsborger

Citat
Almindeligvis har man kun ret til dansk pension, når man er dansk statsborger og har boet mindst tre år i Danmark mellem det fyldte 15. år og 65. år.

Citat
Bopæl i EU/EØS-lande
Bor man i et af disse lande, har man ret til at få dansk pension, hvis man
har fast bopæl i et EU/EØS-land
er statsborger i et EU/EØS-land eller er statsløs eller flygtning
sammenlagt har boet eller arbejdet i et EU/EØS-land i mindst tre år. Af de tre år skal man have boet mindst et år i Danmark og haft arbejde i Danmark i en periode.

og Polen er jo et EU land.

Men hvis den pågældende flytter tilbage til Polen, medbringende dansk folkepension, så vil der blive modregnet i den danske pension hvis han/hun samtidig opnår ret til pension i Polen.

Men spørg kommunen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-04-06 11:21

ans> 24-04-06 21:34 skriver du følgende:

Citat
Der er krav, der skal opfyldes, hvis man ønsker at tage sin danske folkepension med til et andet land.

Et af kravene er at man er dansk statsborger.

Hvis man er kommet til Danmark og opnået ret til at modtage dansk folkepension, så kan den kun medtages til et andet land, hvis man er dansk statsborger.

Kan det misforstås ? Det har jeg og andre måske gjort ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-04-06 11:36

Det var vist mig, der misforstod

Mit sidste citat var fra dit citat jakoe.

Så der er kun een ting at gøre, og det er at spørge kommunen.

Men hvis det er som jakjoe skriver, så flytter man bare til Danmark, beholder sit statsborgerskab, i dette tilfælde Polen. Nyder godt af de danske goder. Rejser tilbage til sit hjemland medbringende dansk pension.

Farvel og tak Danmark.

Godkendelse af svar
Fra : fleng

Dato : 04-07-06 18:27

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-07-06 19:14

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 17-02-07 13:02

Jeg har svært ved at finde ud af det med grundbeløb osv. Hvis jeg har boet 40 år i Danmark, efter mit 15nd år. Hvad ville jeg få i folkepension, hvis jeg bor i f.eks Asien. Går der ikke noget fra når det er uden for EU ?
Man får mere hvis man er alene står der også. Hvem ville de da få til at checke om man boede alene eller sammen med sin "kone" i Asien.