/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Omdysning af PGO Comet
Fra : toshio
Vist : 1052 gange
20 point
Dato : 24-04-06 20:38

Hej!

Jeg har en PGO Comet hvor skiven er pillet. Den kører cirka 60 km/t, og jeg har for nyligt købt et powerfilter til den.
Da jeg monterede powerfiltret kørte den rent ud sagt elendigt. Dårligt forbrænding og max 15 km/t.
Jeg har af en cykelhandler fået at vide, at karburatoren skal omdyses. Han sagde desuden også, at powerfiltre generelt er en dårlig ide, da de slipper små mængder af skidt igennem...

Hvad vil det helt præcist sige, at omdyse karburatoren, og er der noget andet der skal gøres for, at få powerfiltret til at fungere sammen med resten af scooteren?

Mvh Toshio

 
 
Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 30 point
Dato : 24-04-06 21:08

http://www.thansen.dk/products.asp?c=692001947&n=1712457815
Den blyantstykke dyse som også kaldes strålespidsen, bestemmer benzinmængden.
Hvis benzin/luftblandingen ikke er i det rette forhold, kan knallerten ikke køre optimal.
Du har måske en 72 dyse i nu, men skal ca 10 op, til en 82
Drej karburatoren, skru bunden af, skru dysen ud, se efter tallet på siden, og isæt en med 10 numre størrer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : toshio


Dato : 24-04-06 21:12

Kan der opstå skader på motoren, hvis ikke benzin/luftforholdet er korrekt?

Godkendelse af svar
Fra : toshio


Dato : 24-04-06 21:41

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 24-04-06 22:43

Ja, det kan der, da benzinen er den vigtigste kølefaktor, da den skal fordampes af motoren.
Den hyppigste skade er en stempelsætning, det vil sige at stempelet udvider sig meget i diameter, på grund af den tynde blanding, der "mærkeligt nok" giver en højere temperatur, så stempelet sætter sig fast i cylinderen.
Ved en stempelsætning rives der riller i stempelet, evnt. brækkede stempelringe, hul i stempel på grund af smeltning.
Det sker mest med cylindere der er nye, og specielt tuncylindre/stempler.
Hvis du forsætter med at køre, med den tynde blanding, er der overordentlig stor riciko.
Men når strålespidsen er størrer er du ikke længere i farezonen.
Men hvis du mærker at den ikke vil tage den sidste gas, på håndtaget, mangler den stadig benzin, og stempelsætning kan let ske, hvis du ikke tager lidt gas af, så den kører bedst med den rette blanding.
VH Palle Hansen
NB: Det giver meget lidt extra fart, at montere powerfilter på en lovlig cylinder/udstødning.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407944
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste