/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
manual software til Idec FA-1
Fra : habsalon
Vist : 3700 gange
300 point
Dato : 24-04-06 20:18

Hejsa
Har fået en Idec FA-1 PLC.
Men desvære ingen manual, derfor efterlyser jeg lidt information om PLC'en, eventuelt om den kan programeres fra PC, og hvilke program der skal bruges.

Henrik

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 24-04-06 21:46

Det var Brodersen der var forhandler af Idec FA-1så prøv der

Kommentar
Fra : grow

Dato : 24-04-06 23:02

Som ansgard skriver er det Brodersen der har solgt FA1. Desværre er den udgået for 5-7 år siden og den nærmeste nyere udgave hedder FA1 Junior, som også er gammel !

http://www.brodersen.dk/proinfo/plc/idec/plcidec.htm

FA1 kan godt programmeres fra en PC men har en seriel port som RS422
Computerens seriel port er RS232, så du skal købe eller lave en mellembox.
Den får færdig ved Brodersen, men jeg tror ikke det økonomisk kan betale sig.
Som du kan se på Brodersens hjemmeside, så er der mange nyere og meget stærkere PLC´r

Kommentar
Fra : habsalon

Dato : 25-04-06 07:42

Hejsa
Jeg har den lille metal RS232 boks, samt et programmerings panel, som jeg fik med sammen med PLC'en.
Mangler dog en ledning fra RS232 boksen og over til PLC'en

Hvad hedder det software man kan bruge til at programmer PLC'en med?

Henrik

Kommentar
Fra : grow

Dato : 25-04-06 10:31

FA 1 kom så tidligt at programmet er til dos. Det hedder: Clip 6
Programmeringspanelet giver direkte adgang til FA 1 og kan også bruges til at programmere.
Ved små programmer er det meget hurtigere at benytte dette panel.
Programmeringssproget hedder: Ladder

Det næste program der kan programmere FA 1 Junior og de nyere hedder: WinLDR
Det kabel fra Boxen til computeren er et alm. serielkabel.

Mvh. grow

Kommentar
Fra : habsalon

Dato : 25-04-06 10:38

Hejsa grow

Du er tæt på at få alle point.

Er det rigtig forstået at, hvis jeg vil programmer PLC'en fra PC'en, så skal jeg have fat i programmet Clip 6, da det er det eneste der kan programmer FA-1 PLC'er, er det rigtig forstået?

Det var kablen fra RS232 og over til PLC'en jeg manglede!

Henrik

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 25-04-06 14:26

Hej, check den her da det kan være du kan få noget hjælp af medlemmerne på siden. Det ser ihvertfald ud til de har software, kabler mm:

http://www.plctalk.com/qanda/showthread.php?t=12999

Mvh. Lars

Accepteret svar
Fra : grow

Modtaget 300 point
Dato : 26-04-06 12:42

Hej habsalon.
Ja, du behøver ikke andet end Clip 6, der er DOS-baseret for at programmere FA 1
Kablet er et RS422 med et specielt stik på. (Ikke RS 232)
Dette kan fåes ved Brodersen, da jeg mener den omtalte box også benyttes ved FA 1 Junior.
Prøv evt. som lawitt skriver ved hans link.
På det tidspunkt hvor IDEC / Izumi solgte FA1 Junior ( næste generation ) solgte Nordisk Solar Compagni (NSC) en næsten identisk PLC, som jeg desværre ikke er helt sikker på hvad hed.
Måske var det Fanal.
Hvis du oplyser en mailadresse, på dig selv, så kan jeg måske hjælpe dig med software.

God jagt - grow

Kommentar
Fra : habsalon

Dato : 26-04-06 12:51

absalon@it.dk

Godkendelse af svar
Fra : habsalon

Dato : 27-04-06 08:28

Tak for svaret grow.