/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
køkkenbord - fjerne pletter
Fra : alfa
Vist : 3874 gange
100 point
Dato : 24-04-06 19:09

Jeg har et lille problem med nogle pletter på køkkenbordet, og da bordet er hvidt ses det ekstra godt, pletterne er kommet af at nogle madvarer har ligget på bordet, f.eks. bananskræller, og det har givet disse pletter.
Er der nogen gode råd til hvordan man kan fjerne disse, så man kan få sit hvide bord igen??

På forhånd tak

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-06 19:47

Hvad er bordoverfladen af?

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 24-04-06 20:14

jeg ved ikke rigtig hvad overfladen er lavet af, det er bare sådan en standardoverflade vil jeg tro, kender ikke så meget til det desværre hvis du kunne komme med nogle foreslag på hvad det mest typiske er, så skal jeg se om jeg kan indsnævre det

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-06 20:18

Spånplade med melaminbelægnig? ("Formicaplade", "Perstorpplade")

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-04-06 20:18

er overfladen blank eller mat - hård eller blød i det - ?????

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-04-06 20:19

hvis det ikke er træ eller sten , kan det næsten kun være laminat
hvis det er trukket ned i laminaten er der ikke noget at gøre
men prøv med lidt sprit eller renset benzin , det kan den godt tåle , hvis du bare ikke lader den bløde op i det i længere tid

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-06 20:23

Nu er banan noget djævelskab til at lave permanente pletter, men hvad siger de til lidt hvidvaskemiddel ("ULTRA") rørt ud i varmt vand til en tynd grød og lagt på i en millimeters tykkelse eller mere? Ellers kunne jeg foreslå brintoverilte, først 3%, om nødvendigt 30 %. Men prøv vaskemidlet først; det indeholder perborater, som afgiver blegende ilt - lissom brintoverilten.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-06 20:28

melamin-/laminatbelægning tåler fint blegemidler. Man bruger det til vaskerumsborde.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-04-06 20:30

bagepulver og en forsigtig gnidning efter det har ligget en stund - eller lidt vaskemiddel - det burde klare det så pletterne forsvinder så meget det er muligt.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 24-04-06 20:53

Jeg har det samme problem af og til med mine laminatbordplader, og jeg dupper dem med en "grøn" svamp med clorin på. Det virker fint, og pladerne bliver pæne hvide igen efter de har ligget i blød et par timer.

Kommentar
Fra : eln

Dato : 24-04-06 21:17

som klojs siger , en klorinblanding virker fint , og skal egentlig ikke ligge ret længe før misfarvningen er væk , stærke sager ,men laminatbordplader er jo også meget holdbare

mvh.lisbeth

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 24-04-06 22:40

Overfladen er mat og hård, fik vist ikke nævnt at det var træ, hvis det skulle kunne udelukke nogen tvivl, men jeg tror jeg prøver den med vaskepulveret i morgen for at se om det hjælper, hvis ikke, så bliver det de skrappere midler

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 25-04-06 08:55

den med bagepulveret er også god. Men det skal væddes med lidt vand når det ligger på pletten, ellers har det ingen effekt.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 25-04-06 08:58

eller

Brintoverilte
Brintoverilte 3% kan bruges til at blege en plet med. Dup med midlet og gnid grundigt efter med vand.

Apotek eller materialist har det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-04-06 09:10

hov hov hov det er af TRÆ jo det køkkenbord - så skal der udvises forsigtighed - alt efter hvor meget du vil gøre ved det så vær på vagt

Jeg ville nok bruge enten bagepulver eller vaskemiddel i første omgang her

Er bordet lakeret kan du nemt komme til at ridse eller fjerne lakken med de skrappe midler - men jeg husker min mor brugte ganske almindeligt opvaskemiddel når det var noget der ikke krævede det store.

Ind i mellem blev det så finslebet og lakeret om eller pletterne ( ofte lige ved siden af komfuret) blev fjernet med oxalsyre - og så lak på igen. (aner ikke hvordan det lykkedes hende at pletfjerne og lakere så det ikke kunne ses må jeg lige tilføje

oxalsyre bruges ofte til at fjerne pletter på ikke lakeret træ - men med forsigtighed - i så fald skal du gnide forsigtigt til pletten har samme farve som resten af træet og så hurtigt skylle med vand så blegningen holder op når det er ens. Men det er jo en lidt drastisk omgang. :-

er dit køkkenbord råt eller oliebehandlet - eller lakeret ????????????????????