/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Difinér... Tak.
Fra : taliskoko
Vist : 476 gange
50 point
Dato : 24-04-06 16:49

Forvirringen er total... Er der ikke en der lige kan difinere REPRÆSENTANTSKABSMEDLEMMER og dets opgaver i en given forening.!

Takker...

Accepteret svar
Fra : iah

Modtaget 50 point
Dato : 24-04-06 17:49

Repræsentanskabet kan evt. DEFINERES således:

Repræsentantskabet

Stk. 1
Repræsentantskabet, der er foreningens højeste myndighed, består af de af medlemmerne valgte repræsentantskabsmedlemmer, jfr. § 11.
Stk. 2
Et repræsentantskabsmedlem skal have bopæl eller arbejdssted i det lokalområde, hvor vedkommende er valgt.
Stk. 3
Valgbar til repræsentantskabet er ethvert personligt medlem under 70 år, som har været medlem af foreningen i minimum et år, og som ikke er lønnet medarbejder i foreningen. Valgperioden er fire år.

Repræsentantskabsmøder

Stk. 1
Ordinært repræsentantskabsmøde afholdes hvert år i april kvartal på et af bestyrelsen fastsat sted. Det indkaldes af bestyrelsen med mindst tre ugers varsel gennem bekendtgørelse i medlemsbladet og ved direkte, skriftlig meddelelse. Meddelelsen skal indeholde dagsorden, og hvis denne indeholder forslag, til hvis afgørelse der kræves kvalificeret majoritet, skal dette også være angivet.
Stk. 2
Dagsordenen for det ordinære repræsentantskabsmøde skal indeholde følgende punkter:
1. Bestyrelsens beretning om virksomheden i det forløbne år. Herunder er det muligt at drøfte emner med tilknytning til vedtægternes § 2 (formålsparagraffen), som har været genstand for debat siden sidste års ordinære repræsentantskabsmøde.
2. Den reviderede årsrapport fremlægges til godkendelse med forslag om meddelelse af decharge til bestyrelsen.
3. Orientering om foreningens aktiviteter.
4. Indkomne forslag, jfr. stk. 3.
5. Valg af revisor, der skal være statsautoriseret.
6. Eventuelt.
Endvidere skal behandles de forslag, som bestyrelsen måtte ønske at fremsætte.
Stk. 3
Forslag til dagsordenen kan foruden af bestyrelsen fremsættes af repræsentantskabsmedlemmer. Forslag, der ønskes behandlet til beslutningsvedtagelse på det ordinære repræsentantskabsmøde, skal være indleveret til bestyrelsen inden 1. marts.
Stk. 4
Ekstraordinært repræsentantskabsmøde indkaldes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller såfremt mindst 1/5 af repræsentantskabsmedlemmerne ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen - ledsaget af skriftligt begrundet forslag - kræver det.
Stk. 5
Indkaldelse til ekstraordinært repræsentantskabsmøde sker ved bestyrelsens foranstaltning og skal, såfremt mødet afholdes efter henvendelse af repræsentantskabsmedlemmer, udsendes senest en måned efter, at bestyrelsen har modtaget henvendelsen.
Stk. 6
Indkaldelse skal ske med mindst tre ugers varsel ved direkte, skriftlig meddelelse. Meddelelsen skal indeholde dagsorden, og hvis denne indeholder forslag, til hvis vedtagelse der kræves kvalificeret majoritet, skal dette også være angivet. Tid og sted fastlægges af bestyrelsen.
Stk. 7
På repræsentantskabsmøder - såvel ordinære som ekstraordinære - kan kun de punkter komme til behandling, der er anført i dagsordenen, samt de i forbindelse hermed fremkomne ændringsforslag. Repræsentantskabsmøderne ledes af en af repræsentantskabet valgt dirigent. Bestyrelsen er pligtig til at fremkomme med forslag til dirigent. Dirigenten afgør alle spørgsmål med hensyn til sagernes behandlingsmåde, stemmeafgivningen og dennes resultater, medmindre dirigenten måtte finde anledning til at henvise spørgsmålets afgørelse til repræsentantskabet.
Stk. 8
Over forhandlingerne på repræsentantskabsmødet føres en protokol, der underskrives af dirigenten og af formanden for bestyrelsen eller i dennes forfald af næstformanden.
Stk. 9
På repræsentantskabsmødet afgøres alle anliggender, som ikke angår vedtægtsændringer eller foreningens opløsning ved likvidation eller sammenslutning med anden forening eller lignende, ved simpel stemmeflerhed. Enhver tilstedeværende stemmeberettiget har én stemme.
Et repræsentantskabsmedlem kan give et andet repræsentantskabsmedlem skriftlig fuldmagt til at repræsentere sig på repræsentantskabsmødet. Intet repræsentantskabsmedlem kan dog repræsentere flere end tre repræsentantskabsmedlemmer.
Stk. 10
Til vedtagelse af beslutninger, der går ud på forandringer i foreningens vedtægter eller foreningens opløsning ved likvidation eller sammenslutning med anden forening eller lignende, fordres, at mindst halvdelen af repræsentantskabsmedlemmerne er personligt til stede, og at mindst 2/3 af de tilstedeværende repræsentantskabsmedlemmer stemmer for forslaget, og at denne majoritet udgør mindst 2/5 af samtlige repræsentantskabsmedlemmer på tidspunktet for repræsentantskabsmødet.
Stk. 11
Stemmer på det pågældende repræsentantskabsmøde mindst 2/3 af de tilstedeværende repræsentantskabsmedlemmer for forslaget, men repræsentantskabsmødet i øvrigt ikke er beslutningsdygtigt, indkalder bestyrelsen inden 14 dage til et nyt repræsentantskabsmøde, hvor forslaget da skal anses vedtaget, når mindst 2/3 af de tilstedeværende repræsentantskabsmedlemmer stemmer for det.
Stk. 12
Fremkommer på et repræsentantskabsmøde, på hvilket behandles spørgsmål om forslag til vedtægtsændringer, ændringsforslag med hensyn til det nævnte hovedforslag, afgør almindelig simpel stemmeflerhed, hvorvidt hovedforslaget skal ændres i overensstemmelse med ændringsforslaget.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-04-06 02:56

Må være noget med at være en repræsentant af et skab og samtidigt et medlem? Rimeligt forvirrende

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-04-06 12:38

Jeg kender foreninger, hvor repræsentantskabet, har magten, og andre hvor de reelt intet betyder, men kun er der for at give bestyrelsen et skær af demokrati.

Det afhænger helt af vedtægterne.

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 12-05-06 20:14

Tak for svaret iah. Der er tilsyneladne flere "indgangsvinkler" til Repræsentantskabet.