Den gl. model, er den runde karburator, som ikke har nogen luftskrue, selvom thansen og andre tror og skriver det.
For at en karburator kan have en luftskrue, kræves et sekundært bypass, og det har den karburator ikke.
Skruen som du og thansen kalder luftskrue, er en tomgangsskrue, som skal skrues udad for at gå ned i tomgang, da gasspjældet så følger med ned.
Hvis det ikke hjælper, så er det simpelthen dit gaskabel der er for stramt, den skal have frigang på et par mm. Ellers ændres tomgangshastigheden bare ved at svinge styret til en side.
Altså juster gaskabelet ved at skrue omløberen oppe ved gashåndtaget ind mod dette, eller hvis der er omløber nede ved karburatoren, så skru den ind mod karburatoren, hvis der er kontramøtrik, så løsen den først.
Nu kan du justere tomgangsskruen til rigtig tomgangshastighed, og når det er gjort, justeres kabellængden igen, så kabelet kan løftes 2 mm uden at du trækker i gasspjældet.
Altså man skal kunne vride gashåndtaget en meget lille smule, uden der sker noget.
VH Palle Hansen