/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP Pro - hjælp til genindstall
Fra : mailname
Vist : 3686 gange
300 point
Dato : 24-04-06 14:39

Hejsa ...

Jeg har problemer med at opstarte min pc med XP pro, jeg får besked om at filen "hal.dll" er beskadiet eller mangler ........ men kan ikke komme længere og altså heller ikke komme ind og reparere filen eller udskifte den.

Lige nu går mit spørgsmål på om jeg kan geninstallere XP oveni den tidligere installerede -
(samme version) uden at nogle af mine filer (film - musik - billeder - div. dokumenter - mail
m.m.) går tabt ?

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 24-04-06 15:28

Hej, Din boot.ini kan være korrupt:

http://www.5starsupport.com/xp-faq/1-10.htm
http://www.computerhope.com/issues/ch000490.htm

Har du haft brugt et såkaldt Disk overlay program?

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm

Håber dette hjælper.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 24-04-06 16:21

Hej Lars .....

Desværre hjælper det mig ikke så meget ...... jeg kan ikke komme ind på pc'en og det engelske sprog forstår jeg ikke meget af.

Jeg har ikke brugt noget Disk overlay program (ved end ikke hvad det er).

Det er lykkedes mig at komme ind på cd'en så jeg kan installere xp igen, men ikke lave repair -
derfor vil jeg gerne vide om jeg uden risiko for at miste diverse filer kan reinstallere xp igen ?

Pc'en gik i stå midt i en handling - musen satte sig fast - her brugte jeg så "reset" og ved genstart
besked om hal-filen. Jeg har ikke tidligere haft problemer.

Kan du finde på andre muligheder en uerfaren pc-bruger kan gøre nytte af ..............

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 24-04-06 17:09
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-04-06 20:10

prøv at kigge her:
www.hcma.dk
eller direkte her:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
(en god idé er måske at markere det afsnit og kopiere det over i word - og så udskrive det)

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 24-04-06 20:45

Jeg kan forstå at du stadivæk kan se de filer (som du selv har lavet) disse kan puttes ned på disketter eller brændes ned på en skive (CD) hvis du har en brænder. når du har gemt alt, kan du køre XP ind igen men har mister du alt du ikke har gemt. Du skal så huske at du kan IKKE gemme DIV. programmer. Hvis du har muglighed for at sætte en ekxtra harddisk ind er det godt og gemme på denne, da den bliver ikke slettet.
Håber det kan hjælpe dig lidt.

dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-04-06 20:49

fra hmca linket
Citat
6: Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, og du mister ikke dine data,
og du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle "dine" fejl og mangler.
Men du skal dog have lagt alle opdateringer ind igen, og desuden skal du have geninstalleret de drivere du selv har lagt ind.

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 25-04-06 08:36

Hej,

Hvis du ikke kan vælge 'repair' kender jeg kun bootdisk/nedenstående metode hvis du vil undgå at skulle gennem en backup/restore eller miste dine ting:

1) Download en egnet bootdisk og skriv den ud til en diskette ved at starte nedenstående:

http://www.troyedwards.com/downloads/BootDisks/boot98.exe

2) Boot din PC fra denne disk

3) Når du står i DOS med kommandoprompt 'C:\' (eller noget i den stil) skriver du:

copy c:\boot.ini a:\

4) Send boot.ini filen til mig, jeg retter den for dig og sender den tilbage hvorefter du kopierer den tilbage på din disk igen.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 02-05-06 21:26

Jeg har prøvet "det ene og det andet", der er slet ikke noget der vil lykkedes for mig !

Når jeg tænder pc'en er der nu sort skærm med teksten:

"Windows kunne ikke starte på grund af en fejl i softwaren.
Rapporter problemet som:
indlæsningsprogrammet behøver DLL-filer til kernel.
Kontakt din support-person og rapporter dette problem."

Jeg kan ikke starte op med cd, med boot-disketter ...... eller på anden vis.

_____ *******************______

Kan jeg uden problemer sætte harddisken i en anden pc (som slave)
og der installere nyt windows ? Hvordan vil det virke ? Får jeg problemer
med styresystemet (windows xp) på den anden pc ?

- Eller er det bedre at jeg formatere harddisken (når den er sat i den anden pc)
for så derefter at sætte den tilbage i den "gamle" pc - og så installere xp ?

Kan man det ?

_____ ******************** _____

Eller har I andre og bedre ideer til hvordan jeg kommer videre .........

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-05-06 21:38

Hvis du ikke kan komme i bios med eks. F10/F1/F3/Del/Ins under opstart - klik klik klik klik

så kan du tage din HD (som SLave) over i en anden PC og slette hele harddisken
Der skal ikke laves nogen partitioner bare være tom
(en tom HD vil tvinge comp til at starte fra diskette eller CD)
Husk lige at sætte som MAster igen.

Men kan du komme i bios så lad høre.

Har du nogle CD til din comp foruden den XP-CD

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-05-06 22:29

Citat
(film - musik - billeder - div. dokumenter - mail
m.m.)

Dette kan måske hentes ovre i en anden comp med HD som SLave.
Forsøg ikke at "køre" nogen programmer på slave harddisken, men bare hente filer.

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 03-05-06 14:28

Hej e.c. ...................

Jeg har du gjort som du skrev:

>>>tage din HD (som SLave) over i en anden PC og slette hele harddisken
Der skal ikke laves nogen partitioner bare være tom
(en tom HD vil tvinge comp til at starte fra diskette eller CD)
Husk lige at sætte som MAster igen.<<<

MEN, comp vil ikke starte op fra cd (har ikke diskette drev i). Nu får jeg
en sort skærm med beskeden:

"Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget
eller mangler:
<Windows-rod>\system32\hal.dll.
Geninstaller en kopi af ovenstående fil." .................. Hvilket jeg ikke kan.

Jeg har prøvet at starte op med xp og med win98, med samme resultat.

Jeg fik dog hentet de filer jeg gerne ville gemme, så det er ikke længere et problem.

Harddisken er delt op i partioner, kan det være grunden til at jeg ikke kan komme
videre ? Hvordan kan jeg eventuelt slette dem (har ikke mere på hd der skal gemmes).

Lige nu kan jeg godt komme ind i Bios !

- Hva' gør jeg nu ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-05-06 15:44

Ok så skal du finde stedet i bios hvor du sætter den til at boote i denne rækkefølge:
A: diskettedrev
CD-rom
Harddisk
Hvis du kan det.
og så bør den kunne indstallere XP
Følg denne vejledning:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Lad høre om du kan det.

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 03-05-06 16:26

e.c. ......... okay, men desværre når jeg følger dette slavisk og trykker på en tast for at starte
fra cd sker der bare det at jeg får ovenstående billede (sortskærm med besked om hal.dll fil)

maskinen booter i rigtig rækkefølge, men som sagt jeg har ingen diskettedrev i.

- så hjælper det vel ikke at ligge de 6 bootdisketter over på en cd og ligge dem i drevet ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-05-06 18:25

Det kunne være at den kan starte indstallationen via de 6 disketter.
Men det kan også være en fejl på din XP-Cd

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 03-05-06 19:21

e.c. ........jeg tror ikke min xp fejler noget da jeg lige har lagt den i på
denne pc - nu prøver jeg at hente de 6 disketter - men jeg må jo brænde
dem ned på en cd ........ er det okay ?

- ellers ..... kan jeg så måske sætte hd i den anden maskine igen (som slave)
og installere enten win98 eller xp den vej ..... kan det mon forårsage
konflikter på det eksistrende styresystem / pc ..... jeg vil jo nødig have
mere ødelagt ? (jeg har xp på denne)

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 03-05-06 19:33

nb ............... det dur ikke at ligge de "6 disketter" på cd - maskinen vil ikke boote fra cd
- men kommer direkte med sort skærm med før skrevne tekst.

er det en ide at prøve at installere xp på hd når den sidder i den anden maskine
(som slave) ?????

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-05-06 19:47

Nej det skal være disketter

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-05-06 19:50

Du kan ikke paralel indstallere - så hvis du vil indstallere på den anden comp skal HD sidde alene.
Hvor stor forskel er der på dine to comp

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 03-05-06 21:11

æv ... ja så er jeg jo lige vidt.

hvad mener du med hvor stor forskel på comp,

den jeg arbejder på nu er en 2,6 med 512 ram
den der er gået i u-du er en 3,0 med 512 ram

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 300 point
Dato : 03-05-06 21:38

Drive Image
Det er en boot diskette og en program diskette.
Sæt den første i og start comp
når den er rullet ind så vælg copy og kopier så hele din xp partition over på den anden HD
sæt harddisken i den anden comp og start..............hyler den så sluk
så er det fordi den ikke kan finde ud af det indstallerede styresystem.

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 03-05-06 21:53

..... okay det prøver jeg så lige (Drive Image Det er en boot diskette og en program diskette.)
- men skal først finde det ude på nettet, jeg ved ikke hvad det er.

Foreløbig, mange tak for at du gider .......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-05-06 22:04

kik op til venstre > privat besked.

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 30-05-06 22:49

ny folk på banen der kan hjælpe ............

jeg venter stadig og håber på guldkorn

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-05-06 23:19

Tja nu har vi prøvet med lidt disketter.................som desværre ikke hjalp.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 31-05-06 06:24

Prøv og skift dit cd-drev ud det kan værer det der er i udu samt skift kablerne ud samtidig også det til diskette drevet.

dr.dem

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-05-06 09:10
Godkendelse af svar
Fra : mailname

Dato : 11-06-06 01:36

Tak for svaret e.c.

- Og Tak for dit arrangement

- Og Husk nu at blive i nærheden

Kommentar
Fra : astrup30

Dato : 21-02-07 09:29

HEJ, JEG KAN MÅSKE HJÆLPE DIG GANSKE SIMPELT - DU HAR SIKKERT EN WINDOWS XP INSTALLATION MED EN SERVICE-PACK 1 SOM ER OPGRADERET MED SERVICE-PACK 2 - DU KAN IKKE REPARERE EN WINDOWS XP SERVICE-PACK 2 MED DIN CD-ROM WINDOWS SERVICE-PACK 1 DE INDEHOLDER IKKE DE SAMME FILER - SÅ SKAF DIG EN WINDOWS CD-ROM MED SERVICE-PACK 2 INCLUDERET SÅ KAN DU REPARERE DIN INSTALLATION VIA REPARATIONSKONSOLLEN - HVER GANG DU PRØVER AT REPARERE DIN INSTALLATION MED SERVICE-PACK 1 GØR DU SKADEN VÆRRE OG VÆRRE - HVIS IKKE DU KAN FINDE UD AF AT OPSTARTE FRA CD-ROMMENS REPARATIONSKONSOL KAN DU VENDE TILBAGE - MEN DU SKAL SKRIVE: CHKDSK /P/R NÅR DU ER INDE .HUSK MELLEMRUM MELLEM K OG /............VENLIG HILSEN ASTRUP30