/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Varebeholding pr. 31.3-06 SS
Fra : kaarina
Vist : 1281 gange
50 point
Dato : 24-04-06 13:41

Hej,

Jeg har fået en opgave at gøre status om varebeholding pr. 31/3-2006. Hvad gør jeg ? Har tænkt mig at gøre følgende: regne ud forskellen mellem køb og salg og resultat må vel være værdien af varebeholding? Hvad skal gøre bagefter,skal jeg debitere de diverse salgskonti og kreditere de tilsvarende varebeholdingskonti med den værdi jeg kom frem til.

På forhånd tak fo hjælpen

Hilsen
Kaarina

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 24-04-06 14:27

Du krediterer varelagerkontoen for det beløb, der står på den (status, aktiver, varelager)

Det samme beløb debiteres i varesalgsgruppen på kontoen "varelager primo" - hvis den ikke er der, opretter du den, husk den skal være uden moms, da den jo er fratrukket ved køb.

Dernæst debiterer du varelagerkontoen for det nye optalte varelager pr. 31/3-06 (igen uden moms)

Sluttelig krediter du "varelager ultimo" for det nye varelager (samme princip som ovenfor, også hvis den skal oprettes.

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 24-04-06 14:42

Hej annfriis,

Sorry, jeg blev ikke klogere, men kan jeg ikke gøre som jeg forklarede eller er det helt forkert.
Jeg har ikke noget på min varelager tidligere, måske det er helt forkert men her og nu :

Køb 50.000
Salg 40.000
Varebeholding 10.000
Kan jeg bare kreditere vareforbrugskonto med de 10.000 og debitere tilsvarende varebeholdingskonto med det samme beløb.

Please
Kaarina

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 24-04-06 14:59

Hej igen annfriis,

Den er helt galt ! I mit spørgsmål har jeg lavet en fejl, jeg mente følgende :
kreditere vareforbrugskonti og debitere de tilsvarende varebeholdingskonti, puhaa.

hilsen
Kaarina

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 24-04-06 15:30

Sorry men sov også lige lidt i timen.

De 2 konti "varelager primo" og "varelager ultimo" skal selvfølgelig være i varekøbsgruppen og ikke varesalg, således at dit varelager primo plus varekøb minus varelager ultimo = vareforbrug

Når der ikke er noget varelager primo, debiterer du bare varelageret 31/3 på varelageret i status og krediterer varelager ultimo og husk uden moms

Hjalp det ?

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 24-04-06 15:37

Hej annfriis,

Tak for svaret, jeg skal lige studere det nærmere og håber jeg kan finde ud af det.

Hilsen
Kaarina

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 24-04-06 16:12

Sikke en masse sludder der kommer her.
Er det status pr. 31-3-2006 du skal bruge? Det skulle du havde gjort den dato du skulle opgøre varelagret. Du kan ikke nu lave status med tilbagvirkende kraft. Varelageret er de vare du har på lager den dag du vtæler op og der er din indkøbsprid uden moms. Hvor det skal bogføres er svært at svare på. Hvad skal det bruges til?

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 24-04-06 16:27

hawaii7

kaarina skriver jo hun har fået en opgave, så der kan kan jo være tale om et kursus

Iøvrigt kan det da være ligegyldigt hvornår man bogfører, hvis varelageret er optalt på datoen.
Hvor mange tror du sætter sig og bogfører nytårsaften (eller tæller varelager for den sags skyld)

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 24-04-06 20:43

Moi Kaarina

Ja, du er helt gal på de

Du skal lytte til annfris. Men lige for at tydeliggøre:

Forskellen imelllem dit salg og dit køb er ikke lager, det er fortjeneste (sådan cirka når varebeholdningen ikke er optalt og bogført).

Du skal foretage en fysisk optælling af lageret pr 31.3. Hvis I ikke har foretaget den fysiske optælling 31.3 optæller I nu og regulerer (sådan cirka i al fald) for tilgang og afgang (køb og slag til kostpris) foretaget siden.

Det optalte kan værdiansættes til forskellige priser alt efter hvilket princip I bruger. Det mest normale er sidst anvendte kostpris.

Husk at du også skal have med de varer i har liggende på råvarer og ude hos underleverandøren. De færdige cykler skal selvfølgelig værdiansættes til kostpris incl. underleverandørens arbejde.

Du skal ikke anvende nogen salgskonti når du regulerer. Det eneste du gør er at regulerer dit varekøb med +/- det der ligger mindre eller mere på lager.

Som annfris skriver er det nemmest at bruge to konti der ligger i slutningen af varekøbskontiene. Du kan også postere i de forskellige varekøbsgrupper (hvis du har flere varekøbskonti) og ønsker en mere precis opgørelse. Så vidt jeg husker bruger du summasummarum og det giver lidt problemer, idet momsen jo fratrækkes ved varekøbet og derfor ikke skal postres igen ved varebeholdningsreguleringer. Så i summasummarum er det absolut nemmest med to beholdningskonti, en til regnskabsårets start og een til periodens slutning.

Din varebeholdning primo (fra året før) er en debitpost der så bogføres på resultatkontoen varebeholdning primo. Din beholdning ultimo perioden er en formue den bogføres debit på din(e) lagerkonto(ti) i balancen og modposteres i kredit på resultatopgørelsen. Så vises beholdningsændringen sig som differencen imellem de to konti og reguleret med købet får du så forbruget.

Go fornøjelse

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 24-04-06 21:07

Lige et pip herfra - absolut ingen problrmer med SummaSumarum, man kan nulstille momsen mens man bogfører - det er førøvrigt et fantastisk dejligt program - enkelt, intuitivt og biiiiligt

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 25-04-06 08:37

God morgen allesammen,

Jeg skriver opgave, men det er ikke nogen kursus. Jeg tror jar har forstået det hele og heldigvis har jeg en lageroptælling fra 31/3-06, så jeg går efter den.

Hej Leif, nu kommer jeg nok ikke at forstyrre dig mere, fordi jeg vender tilbage til luftfart pr. 1. maj og skal ikke har noget med regnskab at gøre.

Tak til jer alle og forstat god dag !

Hilsen
Kaarina

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 25-04-06 17:41

Kaarina: Jamen så god fornøjelse med luftfarten. Selvom det er synd at du forlader regnskab når du efterhånden er blevet så god

Annnnfriis: Kan du gøre det uden at gå ud i kontoplanen, vælge momsen fra, tilgage til kladden, bogføre, otilgane til kontoplanen, vælge momsen til, tilbage til kladden og fortsætte? Alle andre programmer jeg kender kan man undretrykke momsen i, men vist da ikke i summasiummarum?

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 25-04-06 22:25

LeifHansen

Jo da, der er en lille pil ved hvert knt.nr. hvor du selv kan vælge

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 26-04-06 07:20

Hmmmm..... Nu har jeg været inde i summasummarm og checke men jeg ser bare den lille pil hvor jeg vælger kontonummer. Der er i min version (enterprise) ikke nogen pil i momskolonnen/feltet uanset om kontoen er oprettet med eller uden moms.

Mener også jeg checkede med stones engang og at det ikke kunne lade sig gøre uden at ændre koden på kontoen (selvom det af flere grunde er ulogisk).

Håber at du kan lære mig noget nyt.

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 26-04-06 10:37

Når du er i gang med at bogføre, trykker du på feltet i momskolonnen. Der kommer så en drop-down menu, hvor du kan vælge mellem fx. S25, K25, U25, men der er også et blåt felt, hvis du vælger det, trækkes der ikke moms

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 26-04-06 10:46

Ifølge Sten Hjelmstrand, skulle det virke i alle udgaver med moms

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 27-04-06 08:45

Moi moi LeifHansen,

Tak for din support og ha det godt !

Hilsen
Kaarina

Kommentar
Fra : Bjarne_Hansen

Dato : 30-12-06 20:18

Jeg ved ikke, om spørgsmålet vedr. moms stadig er relevant....

Leifhansen> Tjek lige, om du i indstillinger -> Fanebladet kassekladde har et flueben i "spring momskolonne over"
Hvis ja, så prøv at fjerne dette flueben

mvh

Bjarne

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 31-12-06 09:28

Hej Bjarne, jeg havde faktisk at flueben, selvom jeg har tjekket det før. Tak for hjælpen.