/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Musik til fest
Fra : michaelmoeslund
Vist : 587 gange
100 point
Dato : 24-04-06 12:56

Er det lovligt at tage sine lovligt indkøbte CD'er med til en skolefest, og afspille dem der?

Det er en "Lukket" fest, altså kun for elever

Vil gerne have kildeinfo. omkring lov/ulovligheden i vores foretagne...

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 24-04-06 13:12

Som jeg læser dette http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/ vil det være
lovligt, al den stund der står, at man må kopiere egen CD og afspille ved privat fest. Det, der måske kan blive spørgsmålet, er, om en skolefest kan betegnes som privat

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-04-06 13:16

Du kan downloade Koda's love her(det er dem, der varetager kunstnernes interesser) .

http://www.koda.dk/om-koda/kodas-love

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 110 point
Dato : 24-04-06 13:25

Det er uden tvivl lovligt. Spørgsmålet er om der ifølge loven skal betales afgift af det.

I loven om ophavsret ( http://kulturministeriet.dk/sw5905.asp ) står der:

"§ 21. Et udgivet værk, som ikke er et sceneværk eller et filmværk, må fremføres offentligt

1) ved lejligheder, hvor tilhørerne eller tilskuerne har adgang uden betaling, hvis fremførelsen ikke er det væsentlige ved den pågældende foranstaltning, og hvis denne ikke finder sted i erhvervsøjemed, og

2) når fremførelsen sker til brug ved gudstjeneste eller undervisning."

Ifølge KODA ( http://www.koda.dk/ophavsret/generel-information/hvem-skal-betale-til-koda ):

"Alle, der benytter musik på steder, som er offentlige i ophavsretslovens forstand, skal betale vederlag til KODA."

Jeg har læst loven igennem og kan ikke helt regne ud hvad den præcise definition er på offentligt i dens forstand.

Ifølge linket fra KODA er både klubber og arbejdspladser offentlige - det kunne jo pege i retning af at skoler også er det.

Der er links til sites med yderligere information om ophavsret på http://kulturministeriet.dk/sw721.asp - det er ikke lykkedes mig at finde svaret ved en overfladisk gennemgang. Der er langt større fokus på piratkopiering og ulovlig downaload.

Hvis du vil have det helt korrekte svar, er det nok bedst at kontakte KODA på info@koda.dk.

Hvis du gør det, må du gerne poste svaret her.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-04-06 13:28

For at være på den helt sikre side, ville jeg ringe til KODA tlf. 33306300.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 24-04-06 19:07

Hej

Nåhh.. ringede til KODA, det var ikke deres afdeling,-bortset fra, at der skal betales en "minimums afgift" til dem på 200-250 kr for at spille musik til en skolefest

De henviste til Gramex eller grammex... hvor de kunne fortælle at, det er lovligt at spille cd'er til en skolefest, men man må ikke "mekanisk" ændre på musikken(kopi af cd'en eller ændre den til mp3)

>jpb, det er jo faktisk det du også skriver i dit indlæg, så pointene må gå til dig.

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 24-04-06 19:15

Tak for svaret jqb. Den var jo lige i øjet...