/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Rygsmerter
Fra : dansab
Vist : 2404 gange
40 point
Dato : 04-12-02 19:37

Jeg har haft en dårlig ryg i nogle år og har været hos min læge mange gange uden at få nogen behandling som kan hjælpe mig. Han har sagt flere gange at jeg skal lave rygeøvelser. For 2 måneder siden fik jeg så meget ondt i min ryg at jeg med store kraftanstrengelser kom ud fra min bil, men jeg kunne ikke gå og blev hængende på min bil, indtil min kone kom og hjalp mig. Jeg lå min seng tre dage uden at kunne bevæge mig. Efter nogle dage begyndte jeg at træne og blev lidt bedre. Siden har jeg trænet næsten hverdag. Tre dage siden fik jeg plusligt meget ondt i min ryg igen.
Er der nogen som kan give mig gode råd og jeg har mistet min tillid til min læge ????

Kommentar
Fra : witz

Dato : 04-12-02 20:16

Hej dansab.
Du skulle prøve Ezlink og Trimmer, vi bruger disse 2 naturprodukter til behandling af vores patienter i klinikken, det er folk med piskesmæld og div. rygsmerter.
Du kan læse mere om disse produkter på www.atum.dk, eller ringe ned til Klinik LaViie-Hellerup
hverdage mellem 9.30 - 17.00 tlf. 3940 6300

Med venlig hilsen
Flemming Lockenwitz

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 04-12-02 20:54

Hej dansab

Jeg har også rendt rundt med sådan en ryg i mange år, ind imellem går det nogenlunde, men pludselig går den i baglås. Kan hverken gå eller stå, og bare det
at vende mig i sengen, er meget svært for mig, hvis ikke jeg har noget at tage fat i så jeg kan komme rundt.

Jeg har prøvet snart alt hvad prøves kan, fysioterapi, kiropraktor, akupunktur og blokkader som jeg syntes var noget af det mest smertefulde jeg længe har oplevet, og jeg er normalt ikke bange for at blive stukket, men det gør jeg alllldrig mere.

For tre uger siden fik jeg en tur igen, og er nu igen, igen, igen af min læge sendt til fysioterapi, men jeg syntes det er penge ud af lommen. Jeg tror simpelthen ikke de ved hvad de skal stille op med sådan nogen som os, for smerter kan jo ikke måles, og af og til har jeg lidt på fornemmelsen at de (lægerne) ikke rigtig tror på os.

Jeg er bange for at der slet ikke er nogen eller noget der kan hjælpe os 100% så det der med at træne ryggen, er nok det nærmeste vi kommer en bedring.

Nu skriver Flemming Lockenwitz godt nok om nogle naturprodukter, men jeg er nu heller ikke sikker på at det hjælper. Men jeg kunne da godt finde på at prøve, bare for at se hvordan det virker.

Har lige været inde og kigge på prisen, Ezlink kr.300,- for 120 kapsler
Trimmer kr.300,- for 120 kapsler. Men der står ikke noget om hvor mange
man skal tage om dagen. Måske Flemming Lockenwitz kunne fortælle os det??

Med venlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 04-12-02 20:56

Ja. du skal fortsætte med at træne din ryg, dine smerter kan meget vel skyldes svage muskler, jeg kender det fra mig selv. derudover kan du gå til en kiropraktor, han kan rette din ryg op igen, jeg gjorde det selv, og helt utroligt, var jeg faldet så meget sammen i ryggen at jeg efter 4 behandlinger var blevet 5 cm højere. men jeg havde det også slemt. noget man skal huske når man går til kiropraktor er at træne sine rygmuskler, fordi anatomien i ryggen pludselig er anerledes, hvis ikke vil man få temmelig store smerter i ryggen.

10-20 mavebøjninger hver morgen, er også godt får ryggen. Og husk din krop er skabt til at arbejde og bevæge sig, ellers var du jo nok blevet til et træ i en skov.

god bedring Melander

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 04-12-02 21:03

Hej dansab

Svømning er noget af det bedste for ryggen !
Har fået at vide at rygeøvelser er godt for ryggen, og at de skal laves når man "ikke" har ondt i ryggen.
Denne magnettopmadras (link) har hjulpet mange - desværre lidt dyr :(
http://www.vello.dk/Default.asp?ID=30
mvh
kanduolsen

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 04-12-02 21:20

Hej dansab

Den madras kanduolsen skriver om, den har jeg og har haft den i 8-10 år, jeg sover da på den hver dag, men jeg syntes bestemt ikke den er pengene værd, så det kan jeg ikke anbefale dig. Men til gængæld svømningen, det er rigtig godt. Og med hensyn til rygøvelser, så har jeg af fysioterapauten fået besked om at lave "katteøvelsen", som går ud på, du står på alle 4 og skyder ryg og derefter
falder sammen, gøres ca. 10-15 gange (iflg.hende)

Med venlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : witz

Dato : 05-12-02 08:49

Hej dansab og Mone

Jeg vil tro at i skal have 4 stk af hver om dagen, måske fire Ezlink om morgenen + 2 stk Trimmer og 2 stk Trimmer om aftenen, men det ville jeg kunne sige mere sikkert hvis jeg fik en chance for at se på jeres ryg.

Med venlig hilsen
Flemming Lockenwitz

Kommentar
Fra : unn

Dato : 05-12-02 12:08

Hej dansab

Jeg har selv i mange år haft mange problemer med min ryg, uden at vide hvorfor, min læge har siden jeg var 17, gentagende gange sendt mig til fysioterapaut og det var ikke særligt hjælpsomt, kun i korte perioder. Jeg trænede ryggen i mange år, men smerterne kom stadig igen. Langt om længe tog jeg mig sammen til at gå til kiropraktor og der fik jeg taget et ryngentbillede af min ryg, og det viste sig at jeg havde noget arvæv på den ene hvirvel i ryggen, som sansynlig stammer fra at jeg blev påkørt af en bil som barn. Derfor mit råd, se at komme til kiropraktor og få taget et røngtenbillede, det kan godt være at det ikke er billigt at gå til sådan, men få en henvisning og så betaler sygesikringen da lidt af omkostningerne. Mht. behandling, ja selvfølgelig er det ikke rart, jeg hader det faktisk, men med en ordenlig dianose, så sikre du dig, at du er på rette vej og med tiden forhåbenlig kan komme over dine smerter.
alle ovenstående råd er gode, men uden en ordenlig dianose, så risikere du faktisk at gøre problemet værre.
Håber at du snart får det bedre med ryggen.

pøj pøj

Unn

P.S. jeg vil lige nævne at det tog ca. 6 md. før min ryg blev sådan rigtig god, og det krævede meget stanhaftighed og vedholdenhed. husk at kiropraktorere ikke er mirakkelmagere, men hvis du følger et program så kan du måske blive "helbredt".
Jeg får af massør stadig behandling ca. hver 14. dag for at holde tingene på plads.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-12-02 21:04

Hejsa

Jeg ville hvis jeg var dig smutte en tur forbi en kiroprakter, og få
røngetfotograferet ryggen, og så tage den derfra. Det koster godt nok en
del, men hvis årsagen findes til dine rygsmerter, er pengene jo givet godt
ud.
Du behøver ingen henvisning fra din læge, ring blot til den nærmeste
kiripraktor og fortæl om dit problem.
Jeg døger selv med dårlig ryg, hvilket har vist sig at jeg har en skæv ryg,
så hver 3 mdr er jeg forbi kiro. for at blive trukket lidt fra hinanden, og
det hjælper, selvom jeg tiltider stadig har ondt.

Rigtig god bedring

Bolette
"dansab" <dansab.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:OLrH9.57702$HU.3920939@news010.worldonline.dk...
>
> Jeg har haft en dårlig ryg i nogle år og har været hos min læge mange
> gange uden at få nogen behandling som kan hjælpe mig. Han har sagt flere
> gange at jeg skal lave rygeøvelser. For 2 måneder siden fik jeg så meget
> ondt i min ryg at jeg med store kraftanstrengelser kom ud fra min bil,
> men jeg kunne ikke gå og blev hængende på min bil, indtil min kone kom
> og hjalp mig. Jeg lå min seng tre dage uden at kunne bevæge mig. Efter
> nogle dage begyndte jeg at træne og blev lidt bedre. Siden har jeg
> trænet næsten hverdag. Tre dage siden fik jeg plusligt meget ondt i min
> ryg igen.
> Er der nogen som kan give mig gode råd og jeg har mistet min tillid til
> min læge ????
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-12-02 08:06

jeg har gået til fysioterapi og kiropraktor igennem 2 år uden at mærke
bedring og tog det sidste år næsten daglig svage morfintabletter.så flyttede
jeg og min nye læge foreslog akupunktur.jeg har fået 2 behandlinger hos
lægen og jeg har ikke taget smertestillende nu i 4 uger.det er ligesom at
blive født påny...så prøv det.det er ikke sikkert at din læge vil anbefale
akupunktur men så er tiden nok modet til et lægeskift.
lykke til.
"dansab" <dansab.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:OLrH9.57702$HU.3920939@news010.worldonline.dk...
>
> Jeg har haft en dårlig ryg i nogle år og har været hos min læge mange
> gange uden at få nogen behandling som kan hjælpe mig. Han har sagt flere
> gange at jeg skal lave rygeøvelser. For 2 måneder siden fik jeg så meget
> ondt i min ryg at jeg med store kraftanstrengelser kom ud fra min bil,
> men jeg kunne ikke gå og blev hængende på min bil, indtil min kone kom
> og hjalp mig. Jeg lå min seng tre dage uden at kunne bevæge mig. Efter
> nogle dage begyndte jeg at træne og blev lidt bedre. Siden har jeg
> trænet næsten hverdag. Tre dage siden fik jeg plusligt meget ondt i min
> ryg igen.
> Er der nogen som kan give mig gode råd og jeg har mistet min tillid til
> min læge ????
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 09-12-02 11:28

En god kiropraktor vil - efter at have taget et billede af din ryg - kunne sige dig (med stor sandsynlighed) om han/hun kan hjælpe dig INDEN behandlingen påbegyndes.

Som regel skal der ikke mere end nogle få behandlinger til før du kan mærke at det bliver bedre. Jeg har døjet med de samme smerter som dig, altså lændesmerter. Men efter kiropraktorbehandling er de VÆK, ja jeg kan endda arbejde hårdt med ryggen uden problemer, blot jeg altid husker på at løfte rigtigt og sørge for ikke at fryse lænden, når jeg arbejder.

I øvrigt er det en knaldgod ide at gå til kiropraktor-eftersyn f.eks. 4 gange om året, det har helt sikkert en forebyggende virkning på mig ... for hvis jeg 'springer over', går det tit galt. Det er næsten altid om morgenen jeg vågner og har ondt i lænden, så jeg knap kan rejse mig. Der går som regel 1-2 uger før det er helt væk. Men hvis jeg bare husker de 4 eftersyn om året, så har jeg aldrig problemer.

Det er i øvrigt meget vigtigt at bevæge sig meget i løbet af dagen, og svømning har også en god indflydelse på ryggen/lænden.

MEN, det er altså ikke alle kiropraktorer der er lige gode. Nogle er faktisk dårlige til deres 'håndværk'. Skriv evt. hvor i landet du bor, måske kan jeg anbefale dig én.

Kommentar
Fra : bolyst

Dato : 13-12-02 01:20

Hej Dansab!
Det er afskyeligt at have rygsmerter.
Jeg er desværre bange for, at din læge er inde på noget af det rigtige. Både som behandling og forebyggelse er rygøvelser noget af det bedste, evt suppleret af smertestillende medicin i den akutte fase for at få en chance for at slappe af i muskulaturen. Øget muskelstyrke forebygger og helbreder rygsmerter. Det gir i længden de bedste resultater, men vejen dertil er drøj.
Der er ingen lette genveje udover fysisk aktivet, men vær opmærksom på om du får lammelser eller føleforstyrrelser eller ligefrem tilfælde med afførings eller vandladningsgener. Det kræver akut læge.
Har du haft kontakt med fysioterapeut?

mvh bo

Kommentar
Fra : dol

Dato : 20-01-03 13:52

Hej

Min mand har lidt af diskuspolaps i ryggen. Det bedste råd for ham var.

Køb noget sportstape - hos Matas.

fra lænd - til skulderblad sæt tapen dobbelt hhv. som en aflang kasse med et kryds i midten.

Dette bevirker - at du har den rette holdning - og du kan ikke gøre de bevægelser, som gør ondt.

Giv det et forsøg ----- jeg garanterer at det virker.

mvh
dol

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-03 17:21

Hej, dansab.
Allerførst, hvis du har mistet tilliden til din læge, så skift læge! Din nye læge har måske nogle gode ideer til, hvordan du kan komme videre. Men en grundig undersøgelse vil da nok være en god ide.. Hvis du ikke har lyst til læger mere, så svøm! Flere gange om ugen. Og prøv lige at se på, om du sidder ordentligt i bilen. At sidde i det hele taget er jo noget af det værste for ryggen når den gør ondt. Ryd sofaen for folk og fæ og lig på maven og se fjernsyn og lign. Når du får ondt i ryggen selv om du har trænet "næsten" hver dag, så må der jo være noget, du gør forkert... f.eks. når du sidder, eller med øvelserne. -Forhåbentlig, -sandsynligvis- har du ikke discusprolaps, så det er nok ikke så god en ide at fixere ryggen med tape..

Kommentar
Fra : Clairygg

Dato : 27-05-03 11:48

Hej. Jeg er en dreng på 16 og har selv haft problemer med lænden i halvandet til to år, men nu er det faktisk gået væk!!! Så jeg taler af egen erfaring og kan derfor sige det hjalp på mig, men det er jo ikke sikkert det gør på dig. Jeg har også været til læge to gange, fysioterapeut og kiropraktor. Men det hjalp ingenting. Så fik jeg den idé at jeg måske havde en ubalance i mine ryg- og mave muskler. For det var som regel efter jeg havde brugt musklerne meget. Feks. hvis jeg havde skatet, taget for mange rygbøjninger, lavet nogle pludselige bevægelser eller ryg til kampsport, endda hvis jeg havde taget for mange maverulninger!! Det kom meget i perioder, nogle gange kunne jeg intet mærke, andre gange gjorde det f...... ondt. Det var som om det hele bare låste sig fast, engang kunne jeg ikke engang stige af min cykel!!! Hvis man prøvede at læne sig forover uden noget at støtte mig til faldt jeg bare. I den tid jeg har haft ondt i ryggen og til nu har jeg altid haft meget stærke mavemuskler. Jeg trænede dem som regel hver dag måske endda 500 maverulninger af gangen. Men nogle gange var det jeg glemte ryggen... Så til sidst var der kommet så meget ubalance at rygmusklerne måtte arbejde meget hårdere og meget mere end maven hver gang jeg lavede noget. Så du kan jo selv se hvor det fører hen. Derfor begyndte jeg på et motions center hvor der var nogle gode bænke og lign. til at træne ryggen. Efer jeg havde trænet ryggen meget i bare en måned var smerterne gået væk. Det er vel omkring et halvt år siden, og jeg har ikke mærket noget enddu, så længe jeg bare træner.
Det er ikke så hårdt som det lyder at skulel træne hver dag. Det er måske bare et kvarter hver dag før du går i seng eller hver dag når du står op der skal til for at få smerterne væk!!!

Det kan jo sagtens også være en ubalance der er i din ryg. Det kan lægen ikke se, og det behøver jo ikke være af samme grund som mig. Jeg nævner de bedste øvelser som hjalp mig, og som du kan lave derhjemme på gulvet.

1: Læg dig på maven med arme og ben strakt, så du bliver så lang som muligt. Løft skiftevis højre arm og venstre ben samtidig. Hold dem 20cm over gulvet imens du tæller til 3. Skift derefter langsomt så du igen ligger med modsatte arm og ben i luften.

2: Læg dig på samme måde som i den første øvelse, denne gang skal du bare bøje benene, og skiftevis løfte det ene ben ca. 20. Hold den i 3 sekunder, og skift derefter ben. Armene skal bare ligge og slappe af.

I disse to øvelser er det vigtigt at holde maven lige i gulvet hele tiden. Ikke noget med at ligge og dreje lidt fra side til side. Det kan man nemlig let komme til. Du skal gentage indtil du kan begynde at mærke musklerne arbejde. Det må godt syre lidt, men ikke for meget i starten.

3: Almindelig rygbøjninger hvor du også ligge på maven, blot med armene på nakken, eller strakt bagud, de må bare ikke hvile på gulvet. Så løfter du overkroppen så højt du kan. Nederste del af maven og benene skal bare ligge stille.

Når du laver rygøvelser er det altdi vigtigt at kigge ned mod sin navle, og altid at lave dem langsomt, og kun lige til det syrer. Så skal du stoppe.

Du skal stadig huske maven. Dog ikke så meget som ryggen. Her er det vigtig at du ALDRIG løfter lænden fra gulvet. Og når du skal op skal du krumme dig sammen som en reje i stedet for at være stiv i kroppen. Du kan prøve at bøje benne å de danner en vinkel på 90 gradet ned ved maven og i knæhaserne. Derefter skal du lægg lægge dem op på en seng eller lignende som passer i højden, så dine skinneben hviler på genstanden. Det vil sørge for at du ikke løfter lænden fra gulvet, og så kan du også kun lave dem rigtig med hensyn til at krumme i kroppen.

Det kan også have noget at sige hvordan du sover. Hvis din seng er for blød eller for hård kan det også betyde en hel del. Den skal være en mellemting, hvis du ligger på ryggen og sover kan du prøve at ligge et sammenrullet håndklæde eller lignede under dine knæer så du bøjer benene lidt, og dermed får lænden længere ned og hvile. Ellers vil du ligge og spænde i lænden hele natten. Du kunne også bare sove på maven men det er ikke alle der bryder sig om det.

Det var lige et par gode råd, håber det hjælper. Det hjalp på mig, og nu er jeg igen et meget glad og meget aktivt menneske. Bare husk at selv om der måske kommer en bedring efter en måneds træning HVER DAG skal du blive ved. Ellers var det kun lige så kort tid så er problemet tilbage.

Kommentar
Fra : JeanHenning

Dato : 19-09-03 21:33

Kære Dansab.

Jeg har læst alle de gode råd du har fået her i Kandu, og håber at du har kunnet gennemskue Problemet. Eller hvad?

Det er nemlig som du sikkert har erfaret ikke let. Der er råd om alternativ behandling, alternative mekadimenter og meget andet. men der er kun et der er sikkert, og det er vished. Derfor SKAL du få din læge til at henvise dig til en speciallæge for om muligt at få stillet en diagnose på hvad der er galt med din ryg. Derefter får du nogle muligheder stillet til rådighed som du kan vælge imellem. Det kan være alt fra optræning til operation.
Det er sikkert en lang og besværlig vej, men der er ingen lette løsninger på dit problem.

For at blive klogere på området, og få en kvalificeret støtte i din vej frem mod en fremtid med mindre rygproblemer bør du melde dig ind i Danmarks Ryg.

Det er billigt, og det er den bedste forening i Danmark der arbejder seriøst med oplysning og støtte til personer med rygproblemer.
Se deres hjemmeside på www.rygforeningen.dk og tilmeld dig som medlem, så vil du blive meget klogere på det problem der plager dig.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : JeanHenning

Dato : 19-09-03 21:33

Kære Dansab.

Jeg har læst alle de gode råd du har fået her i Kandu, og håber at du har kunnet gennemskue Problemet. Eller hvad?

Det er nemlig som du sikkert har erfaret ikke let. Der er råd om alternativ behandling, alternative mekadimenter og meget andet. men der er kun et der er sikkert, og det er vished. Derfor SKAL du få din læge til at henvise dig til en speciallæge for om muligt at få stillet en diagnose på hvad der er galt med din ryg. Derefter får du nogle muligheder stillet til rådighed som du kan vælge imellem. Det kan være alt fra optræning til operation.
Det er sikkert en lang og besværlig vej, men der er ingen lette løsninger på dit problem.

For at blive klogere på området, og få en kvalificeret støtte i din vej frem mod en fremtid med mindre rygproblemer bør du melde dig ind i Danmarks Ryg.

Det er billigt, og det er den bedste forening i Danmark der arbejder seriøst med oplysning og støtte til personer med rygproblemer.
Se deres hjemmeside på www.rygforeningen.dk og tilmeld dig som medlem, så vil du blive meget klogere på det problem der plager dig.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 16-11-03 10:00

Mon der her i Kandu skulle være en der har adr. på en akupontør der er god til rygskader ? det skal helst være en der bor i det sønderjydske område ! på forhånd tak ! karin.

Kommentar
Fra : malchow

Dato : 16-01-04 15:37

Hejsa.
Ja uden tvivl er der noget galt med din ryg.. Jeg syntes du skal gå ned til din læge igen og denne gang banker du hårdt i bordet og beder om at blive henvist til Reumatologisk afdeling på hospitalet med henblik på ambulant undersøgelse af din ryg. Herfra kan de sende dig til skaning med din ryg, da der jo kan være en diskos der er røget ud og sætter og klimmer for nerverne... med den læge du har kan det tage år inden det bliver opdaget hvis du ikke banker hårdt i bordet.... Du skal kræve at blive tjekket ordenligt...
Gik selv med diskos i 10 år inden der var nogle der ville høre på at der var noget galt...
Held og Lykke....

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 04-05-04 19:18

Hej herfra Lykkebo

Vil give dig et godt råd. ang. ryg smerter. jeg gik for mange år siden til varmtvandstræning. Men det må jeg ikke iøjeblikket da. jeg går med sår på benene. Så jeg håber at komme igang igen.Vil ønske for dig at du får det bedre fra en der har noget med ryg -ben og skulderparti.

Kommentar
Fra : 191231

Dato : 23-05-04 22:46

Jeg har også stærke rygsmerter, og døjet med ryggen i mange år. Det bedste jeg oplever er, at gennem egen læge blev henvist til smerteklinikken i Århus. Her fik jeg lov at prøve på, at erstatte smerterne med strøm. I brystlommen går jeg med et lille apparat, herfra går der to dobbeltledninger ned til fire elektroder, som jeg kan sætte på lænden. Elektroderne er 50 x 50 mm. hæfteplaster med indbygget ledning, som kobles sammen med ledningerne fra apparatet, som jeg indstiller til at give små stød med varierende frekvens. Hellere mærke den kildrende fornemmelse fra stødene end smerterne. Jeg er 72 år og har været smed med tungt arbejde gennem hele livet.
Jeg synes du skal prøve det, det er det bedste, jeg har prøvet. Held og lykke fra Ernst.

Kommentar
Fra : vaksemand

Dato : 06-06-04 16:58

Jeg har også en meget dårlig ryg. Jeg har spondylose. Ryghvivels udskridninger.
Og er blevet opreret mange gange. Dog uden den store effekt. Men jeg har følgende råd. Først må du have en ny læge, så skal du bede om både røgtnen og en ct scanning og en mr scanning. ud fra dette kan lægerne se om der er noget galt med knogler, og muskler tryk på nerverødder osv og de vil derfra kunne hjælpe dig. Det er vigtig med scanningerne, da langtids tryk på nerverødder vil betyde lammelser. Så få gjort noget nu.
God bedring.

Venlig hilsen Joan

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-06-04 18:25

hej joan. Det lyder ikke rart med din ryg..

Jeg ved ikke, om dansab får dit indlæg, for spørgsmålet blev stillet i december 2002... Og dansab har vist ikke været på banen siden.......

Men jeg håber, at du får styr på dine rygproblemer.
God bedring til dig.

Kommentar
Fra : vaksemand

Dato : 06-06-04 20:22

Tak Birgitta.

Jeg har indordnet mig med min ryg, og de skader den har påført mig. Jeg har problemer med blære, tarm, dårlige ben osv. Men jeg har et godt humør og indrettet min dag så det går.Men hvis jeg hører om andre med rygproblemer så opfordrer jeg dem til at blive ordentlig undersøgt, for en ubehandlet ryg kan let koste kørestol resten af livet. Jeg kunne ikke gå i ca 3 år, men er nu optrænet og kan nu gå små ture og klare det mest i vores hjem.Så livet kan være hårt, men det er dog det mest dejlige vi har.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-06-04 17:21

Puha! Jeg er selv skrækslagen for at få rygproblemer. Jeg fik tidligere en gang imellem "hekseskud", men efter sidste omgang for 1½ år siden, hvor jeg ikke kunne kaste en bold til min hund, --derefter er jeg blevet helt hysterisk med at lave rygøvelser. Jeg vælter ud på gulvet hver morgen og går et program igennem i gulvhøjde... Til stor fornøjelse for min hund!!

Min ex-mand blev opereret for discusprolaps, så jeg har også haft den problematik inde på livet.

Du må IKKE anse dig selv for "optrænet"!!! Træningen er noget, du skal fortsætte med hver eneste dag, -resten af livet!! ---Nå, men det ved du sikkert godt.. Og spis sundt og varieret. -Nul røg og spiritus... Og regelmæssige sovevaner.
Det er mange afsavn bare for at styrke ryggen. Men hvis man først har oplevet, hvor invaliderende en dårlig ryg kan være, så undværer man glad og gerne diverse nydelsesmidler for at undgå stærke smerter igen.

Det er flot, at du er kommet ud af kørestolen. Tillykke med det! -Pas nu på ikke at sidde for længe foran computeren...

Kommentar
Fra : ak

Dato : 27-09-04 09:40

Spændende læsning.
Kiopraktor og rykøvelser hjælper bestemt
Allan

Kommentar
Fra : vaksemand

Dato : 27-09-04 11:57

Ja.det er rigtig rygøvelser gør en forskel. Men når først nerverødderne er kappet, må man finde ud af at bruge, hvad der nu er tilbage. Jeg er kommet langt med hård og genoptræning. Og her er det ikke kun uger vi taler om, men år.
Men det vigtigste er at bevare et godt humør, og respekten for sig selv, og forlange lægerne også har fuld respekt for en selv. Så en god læge er guld værd.

Kommentar
Fra : Lilleclaus

Dato : 02-01-05 13:23

hej dansab
som du sikkert har fundet ud af via alle de svar du har fået på dit spørgsmål ..så er dårlig ryg en folkesygdom ..og du vil få forskellige svar, alt efter hvad den enkelte selv har været udsat for eller oplever..jeg vil ikke sige andet end LYT DIN KROP så kan du forbygge mange skavanker.. men et enkelt lille råd ..kiropraktor er gode ..men ikke for tit..og kun akut, hvis din ryg er låst
MVH Lilleclaus
alternativ behandler (massør)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-03-05 12:01

Optræningsctr. Teddy Øfeldt i Karlslunde (i nærheden af Kbh.) er kendt for at kunne gøre utrolig meget for folk med dårlige rygge. Der skal lægehenvisning til, og er er flere års ventetid. Det er meget dyrt. Noget med omkring 500 kr pr. gang. Og man plejer at skulle gå der en gang om ugen. Man kan få tilskud.

http://www.vestamt.dk/sundinfo/Praktbeskriv/teddyoefeldt.htm

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Kristines

Dato : 03-03-05 12:36

Hej dansab og alle jer andre der som mig lider med en dårlig ryg.

dansab.......... er du blevet røngtenfotograferet ?? det kan nemlig også godt være en lavtsiddende MB Scheuermann du har........altså kileformede ryghvirvler og evt. slidgigt. Jeg har selv scheuermann og begyndende slidgigt og har de samme symtomer som dig.

Jeg har også opgivet lægeverden og har derfor lavet et hjemmeside for folk med smerter.........for jeg tror på den bedste hjælp er den man kan få fra ligestillede og som ved hvad det vil sige at have ondt.

Skulle du have lyst til at se den side som er ny ligger den på http://www.minsmerte.dk

Knus og go bedring
Kristines

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 07-07-05 20:13

Hej til jer alle. der er også noget, som hedder Zoneterapi og Kranio-Sakral- Massage. 2 udemærkede behandlinger, som efter at have været undersøgt og derefter behandlet igennem 25 år, uden at blive kureret, nu har fået 9 zoneterapibehandlinger og 6 KranioSakral massage-behandlinger, er jeg på 2. år smertefri. Selvfølgelig hjælper det ikke alle, men det er et forsøg værd.
Mvh Vivi