/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
syren stiklinger til hegn ?
Fra : solling
Vist : 14109 gange
50 point
Dato : 24-04-06 12:09

vi har en kæmpestor have med en stor vold ud til en åben mark, hvor vi gerne vil have plantet et hegn med syrener, men da det er et MEGET langt stykke syntes jeg at det bliver en lidt for bekostelig affære hvis vi skal på planteskolen og købe dem. Så var det jeg tænkte på om man ikke kunne tage stiklinger af syrener, da mine forældre har et stort syren hegn? eller måske save nogle små grene i vand til de spirer og så plante dem ? ..... hmm ja som i nok kan høre er jeg ikke den store have ekspert så ....hjælp søges ????
på forhånd tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-04-06 12:16

Kan træagtige stiklinger af bøg, syren og jasmin slå rod?
Jeg har forsøgt mig med pil som stiklinger, og det går meget fint! Men jeg har også stiklinger liggende fra en bøgehæk, de ligger i en sandbunke og venter på mere varme, men kan jeg få stiklinger fra bøgetræer til at slå rod? Skal jordtemperaturen være noget bestemt?

Ligeså har jeg stiklinger liggende fra flere blomstrene buske, f.eks. syrener og jasminer. Men kan de slå rod?

Med venlig hilsen Søren Ullersted

Svar:
Det er kun bestemte typer planter, det er muligt at få rod på med træagtige stiklinger/vinterstiklinger. Du kan forholdsvis let få rod på f.eks. pil, poppel, solbær, ribs, forsytia, deutzia, jasmin, kornel, weigela m.fl. Det normale vil være, at stikke dem fra sen efterår til begyndende forår.

De stiklinger, man stikker om efteråret, vil ofte kunne nå at danne kallus om efteråret og vil få rod, når der begynder at komme varme i jorden. De tidlige forårsstiklinger skal stikkes, når frosten er ude af jorden, og inden de begynder at sætte blade.

Men det er almindeligvis ikke muligt at få rod på træagtige stiklinger fra bøg, eg, birk, lind, elm, røn, æble, pærer m.m.

fra dette link http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/formering/108.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-04-06 12:18

Personligt tror jeg det må være nemt at lave stiklinger, da der nemt kommer vildskud i haven, prøv at klippe en gren af, og sæt den i vand i en mørk flaske, skift vandet jævnligt, jeg er ret sikker på den slår rødder hurtigt, og derefter kan du plante den ud

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 24-04-06 12:26

Det er et lidt langsigtet projekt, men sikker: Du må hen til den gamle syrenhæk, bøj lavsiddende grene ned og dæk dem jord, læg eventuel en sten eller andet ovenpå, så grenene bliver i jorden, i løbet af vækstsæsonen vil alle disse grene slå rødder og til efteråret har du de fineste små syrenplanter

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-04-06 12:28

Her er opskriften på at tage stiklinger af syrener:

Halvmodne stiklinger

Halvmodne stiklinger skæres når forsommerens kraftige vækst er aftaget i tidsrummet juni til august. Halvmodne stiklinger kræver næsten samme betingelser som urteagtige stiklinger, dog behøver drivbænken ikke at være overdækket. Spirea, gyvel, syren, uægte jasmin, forsythia, stikkelsbær, frugtbuske og de fleste stedsegrønne planter egner sig til at blive formeret som halvmodne stiklinger.
Forsythia kan formeres som halvmodne stiklinger på følgende vis :

Grav drivbænken igennem om vinteren, tilbered den som vist ovenfor. Du kan også tilberede potter med let og luftig jord.
Nederste halvdel af sidegrene og blade fjernes fra hovedgrenen.
Lav evt. et 2 cm. snit i barken nederst på grenen, gælder især grene der vanskeligt slår rod.
Dyb eventuel nederste snitflade i roddannende hormonpulver.
Stik stiklingerne i jorden, så halvdelen er i jorden.
Vand bedet/potten og dæk af med glas/plastik.
Hold øje med temperaturen der ikke må overstige 25 grader.
Vand jævnligt.
Behold overdækningen vinteren over, i løbet af forår og sommer afhærdes planterne.
(betyder at du gradvist vænner planterne til temperaturændringen)
Efterfølgende efterår kan de omplantes – forsigtigt!

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-06 13:36

Bliv klog af at læse, hvad o.v.n. skriver med den tilføjelse, at du lige skal såre grenen hvor der lægges jord over. Hold de nedslåede skud fast med små grenkroge eller med bøjler/hårnåle af plastbestrukken ståltråd (galvaniseret er ikke godt, da zinken er svagt giftig for planter).
I løbet af en sæson skulle de være klar til adskillelse fra moderplanten og udplantning på voksestedet. Slå dem ned nu og plant ud til efteråret omkrin løvfald.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 24-04-06 15:17

Jeg fik nogle syrenstiklinger med lidt rod på for tre år siden.

Dem plantede jeg direkte i mulden.

Nu er den snart 1 meter høj og skyder som en drøm.

Ej heller jeg har haveforstand

Hanne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-06 20:01

Lige for en ordens skyld:
Hvis du nedkroger, skal det være dette års nye skud., du laver et snit i og kroger ned. Og jorden omkring det sårede sted MÅ IKKE tørre ud.

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 25-04-06 16:53

Tak for svaret o.v.n..