/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Vores datter ryger
Fra : Mille35
Vist : 2534 gange
100 point
Dato : 24-04-06 07:33

Hjælp til stopning med rygning

Vores datter som er ”har” været anti ryger, kom forleden aften og sagde at hun var begyndt at ryge!
Hun er 14 år, jeg tændte totalt af. Hun har røget i 2 uger siger hun, jeg prøvede det bedste jeg havde lært, men lige meget hjalp det.
Er her nogen der kan give en god ide til hvad jeg kan gøre for at stoppe det.
Hun" påstår" at hun er afhænig ! Sluder siger jeg !

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 24-04-06 07:43

Hendes trang til pludselig at ryge, kommer sikkert af andre problemer. Tjek indaf imod dig selv, hvad er ændret hvad gør du anderledes, hvad er der sket i omgangskredsen.

Det hjælper ikke at spørge hende om hvad der gør at hun ryger. Det er noget du selv skal finde ud af, men det stammer sikkert fra problemer, enten hjemme eller ude.

At stoppe med at ryge, kræver at man VIL stoppe. Der findes desværre ikke en pille der gør at det er ubehageligt at ryge (som antabus), det er udelukkende viljen der kan føre til vejen. Så har dit barn ikke viljen, så hjælper hverken trusler eller gevinster.

Tag evt en snak med et hospital i nærheden der har en kræft afdeling. Hør om dig og din datter kan komme på besøg et par timer. Det kan hjælpe med lysten til at stoppe når man ser børn med kræft, ulykkelige forældre, og familier der mister. Det er en hård måde, men den er jo bare sand.

Men først og fremmest se indad.

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 24-04-06 07:48

Hun siger at hun har harft det svært i en periode,med hensyn til skole og kærster,og at hun føler hun ligger "nr 2" her hjemme ,at det er storesøster det drejer sig om hele tiden.
Som jeg ser det vil hun afprøve hele verden lige nu.
Hun er ikke nr 2 her hjemme, vi forsøger ikke at gøre forskeld på de 2, de er er bare forskellige ,hvor den store er meget fornuftig og den lille hun er snot forviret

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 24-04-06 07:58

Nu er det jo sådan at når man er 14, så SKAL man være snot forvirret...........

Ser du aldrig "Forældre forfra", det er ufatteligt hvad små ting kan gøre. Eks en ugentlig tur i svømmehal, kun dig og hende, et par faste gå ture om aftenen på over ½ times varrighed. (da det tager tid inden de snakker ) , 1 time på bowlingbanen. Eller andre ting, som kun dig og hende foretager sig. Det skal være fastlagt og det skal ikke aflyses, hverken pga regn eller andre syge undskyldninger.

Der vil sikkert være modstand starten, men når i er igang, så vil i helt sikkert nyde det begge 2, og i vil stille og roligt få et sammenhold, hvor hun er lettere at snakke med, uden bebrejtelser.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-04-06 08:21

Kig lige engang på hvad du har skrevet!

Er DET den store forskel?
HVIS din datter opfatter DIN opfattelse af hende på den måde, KAN jeg måske godt forstår at hun ikke føler sig ligeså god som sin søster.

Ryger du selv? ...Taler du med hende, eller skælder du bare ud?

Det handler om (har jeg selv erfaret) at have et fortroligt forhold til sine unger.
Du må ikke tage det jeg skriver som en fordømmelse, blot vil jeg opfordre dig til at gå tingene lidt efter i sømmene...

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 24-04-06 08:29

Flot skrevet mangorossa, en redigeret udgave af hvad der ER skrevet LOL

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-04-06 08:42

Troldenesdhp, jamen iih tak!
Nogen gange KAN det altså hjælpe at få tingene sagt på en lidt anden måde...

Har du et problem med at jeg giver mit besyv med?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 24-04-06 08:44

nææ, bare vi får mille til at se sine egne fejl. Hvad syntes du om rådet med hospitalet?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-04-06 08:44

Selvfølgelig er hun afhængig og når din datter kommer til dig med den slags må du ALDRIG sige at det er noget sludder.

Nikotin er det mest afhængighedsdannende stof man kender til, og faktisk kan bare en cigaret skabe fysiske abstinenser, men til gengæld forsvinder de fysiske abstinenser på mindre end en uge, og i løbet af 21 dage er kroppen fuldstændig fri for nikotin.

Der kan være mange årsager til, at hun er begyndt at ryge, i den alder er det jo dels forbudt, spændende og farligt, og dertil kommer den massive hetz der kører mod rygning, så der er givetvis en del ungdomsoprør i det.

Spørg hende om hun gerne vil være ikke ryger og så send mig en mail så skal je ggive dig nogle fif, du kan finde min mailadresse via min hjemmeside

www.kortoververden.dk

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-04-06 08:47

Citat
At stoppe med at ryge, kræver at man VIL stoppe. Der findes desværre ikke en pille der gør at det er ubehageligt at ryge (som antabus), det er udelukkende viljen der kan føre til vejen. Så har dit barn ikke viljen, så hjælper hverken trusler eller gevinster.

Jo der gør, den hedder Zyban, men er oprindeligt et antidepressiv, og nogle af bivirkningerne er depressive tendenser

Citat
Tag evt en snak med et hospital i nærheden der har en kræft afdeling. Hør om dig og din datter kan komme på besøg et par timer. Det kan hjælpe med lysten til at stoppe når man ser børn med kræft, ulykkelige forældre, og familier der mister. Det er en hård måde, men den er jo bare sand.

Hvis skræmekampagner skulle hjælpe, så var alle jo holdt op med at ryge for længe siden, det eneste du får ud af at skræmme rygere, er at de ryger endnu mere

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-04-06 08:51

Trolde...jow den er god den ide med hospitalet.
Men jeg er bare bange for at det måske kunne blive svært at få hende slæbt derhen
Der skal vist lokkes eller narres derhen.
Jeg husker da jeg selv røg, og absolut ingen intentioner havde om at holde, der smøg (he he) jeg mig udenom alt der antyede at det var usundt at ryge.
Ja, der skal absolut appeleres til hendes fornuft..og hun skal fanges på det rigtige tidspunkt.
Det er utroligt svært at rådgive et menneske man ikke kender...men Mille, du må rette os hvis vi er helt ude i hampen

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 24-04-06 08:55

jammen Kortoververden. Hvis du har så mange gode råd. Så lig dem dog her???

Bare at se din side giver gule knopper. Det er en typist pengemaskine, du kommer sikkert også i et forbrugerprogram, ok folk der svindler andre, med deres åhhhh så gode ting de kan.

Men nu er det jo milles, og hendes datters problem der skal løses. Så hvorfor ikke komme med dit "guld" her.

Ikke at du ikke kan få gode råd af Kortoververdenen, mille. Men jeg vil forslå at du får dem her, via denne side. Så kan du også få andres kommentar, til noget der kan være, Lidt for alternativt......

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 24-04-06 08:57

Ja jeg vil gerne have nogen gode ider ..måske med en snært hurmor

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-04-06 09:01

Slap dog af et øjeblik

JEg tager normalt penge for det jeg gør og ja jeg er god til det, til gengæld giver vi også pengene tilbage når det ikke virker så hvor er svindelnummeret henne??

Jeg vilgerne rådgive mille omkring hendes datter, men det kræver lidt detailviden som dette medie ikke er egnet til, derfor opfordrer jeg til at mille skriver direkte til mig, og for at der ikke skal være nogen misforståelser, så er det ikke noget jeg forventer betaling for.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-04-06 09:02

Mille, kan du bruge noget af det vi har skrevet? Eller er det noget andet du søger?

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 24-04-06 09:04

Taler du med hende, eller skælder du bare ud?
Ja .. jeg gjore det forkerte ! Skældte ud først " fordi jeg ikke lige tænkte mig om " og talte bagefter.
jeg fortalte hvor dumt det var,og hvor meget viden man havde i dag med hensyn til rygning

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-04-06 09:07

Mile35

Hvis det er mig du spørger så er nøgleordet coaching.

Jeg kunne ikke drømme om at skælde ud, men hjælpe hende til at indse, at der ikke er noget at give afkald på når hun holder op med at ryge, at rygning ikke tilfører hende noget positivt, og at hendes liv vender tilbage til noget bedre når hun er fri for cigaretter, men igen ofr at understrege det, jeg HJÆLPER hende til SELV at finde svarene, så det er hende selv der tager beslutningen

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 24-04-06 09:11

Til mangorossa
Jo jeg kan da bruge nogen af jeres råd
Men jeg søger måske stadig de vise sten,til hvordan jeg kan nå at få hende væk fra det ?
Hvis i kendte hende ville i osse sige , hende der ville være den sidste der begyndte at ryge.
Jeg tror det er noget med hendes venner at gøre ! Efter de blev 14 , fik de lov til at gå til de der Trykke SSP fester , og selv om der var forældre med til at holde styr på de unge,hørte man stadig at der blev nydt stoffer og smøger

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-04-06 09:16

Der er også denne mulighed

http://www.saxo.dk/shop/item.asp?id=1181093

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-04-06 09:44

Din datter ryger, og det har hun så gjort i 2 uger siger du.

Som jeg ser det, er den eneste forskel på din datter og andre i den alder der begynder at ryge, at din datter er kommet og har fortalt dig det.
Grunden til at hun har det ved jeg ikke. Har du spurgt hvorfor hun fortalte det?

Jeg kan da godt komme med et par gæt:

1: For at provokere.

2 : At hun bruger rygningen for at få noget opmærksomhed, fordi hun føler sig overset/tilsidesat (ikke at hun måske er det, men piger i den alder har ofte en kringlet tankegang i den retning)

Og endelig: at hun måske alligevel er led ved at være begyndt, og har sagt det for at få støtte til at stoppe (det er nok den mulighed du helst ville høre )

Den sidste tror jeg så ikke på, for hun ved sikkert udmærket hvordan din reaktion på det ville være.

Og hvad kan du gøre ved det

Ingenting/ikke ret meget .

Udover selvfølgeligt at spærre hende inde, så hun ikke på nogen måde har adgang til at ryge
........For hvis hun vil ryge, vil hun gøre det, uanset forbud, gode råd/vejledning om rygnings skadelige virkninger og bønner om at lade være.

Den eneste forskel er bare, at det kommer til at foregå i smug, og at hun, alt efter temperament, måske får det dårligt af at bilde dig ind, at hun skam er stoppet, men altså bare ryger som en skorsten hver gang hun ser sit snit til det .

Så altså:

Citat
Hjælp til stopning med rygning

Ja, at den unge dame selv ytrer ønske om at stoppe, og derfor selv beder om at blive hjulpet til det,
ellers kan du ikke gøre noget som helst.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-04-06 09:46

Citat
Jo der gør, den hedder Zyban, men er oprindeligt et antidepressiv, og nogle af bivirkningerne er depressive tendenser

Det der lyder direkte sygt

Håber ikke du hopper på den slags, Mille35

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-04-06 09:48

dova

Den eksisterer skam og er endda lægeordineret,, men find den på nettet og se listen over bivirkninger, da jeg i sin tid røg og blev tilbudt pillen vurderede jeg, at je gegentlig hellere ville dø af rygning end at gennemgå bivirkningerne af pillen

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 24-04-06 09:52

(ikke at hun måske er det, men piger i den alder har ofte en kringlet tankegang i den retning)

Ja netop denne sætning tror jeg er rigtig

Og med hensyn til Zyban ! det kunne jeg aldrig finde på.
Hun er på lejerskole nu , så jeg går og tænker på om jeg kunne sende en SMS ,med et bare gode råd ?

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 24-04-06 09:56

Det er da nogle gode forslag, men i mangler lige den faktor at en 14årig (specielt piger) absolut ingen hjerneaktivitet har og man ikke bare "snakker" med dem.
Jeg synes tit at man kan opleve at der virkelig skal nogle barske sanktioner til.

Jeg forstår så udemærket din frustration. Jeg kan forestille mig at hver gang du prøver at tale fornuft til din datter, bliver hun sur råber og skriger, og knalder døren i mens hun råber, "lad mig være", "i skal ikke bestemme" osv osv.

Personligt ville jeg holde mig til nogle saktioner.

Hvis du ryger........
Jeg inddrager din mobil telefon, du skal ikke til nogle fester, der er ingen internet til dig m.fl.
Så må man bare stå benhårdt på det. Tage den råber og skrigen der skal til.

Vores datter på snart 14, havde stjålet et par øl, samt spiritus og købt en hel kasse øl til hende og en veninde.
Da en af de andre forældre havde set dem forsøge at slabe en kasse øl hjem, og fortalt det til mig om mandagen, havde det konsekvenser. Ingen mobil tlf. ingen internet, ingen TV, ingen fester, ingen sovens sammen med i 3 uger, jeg mener at det er et klart signal at sende, at vi som forældre ikke vil acceptere det.

Det samme kunne gøre sig gældende, for rygning. Du VIL IKKE som forældre aceptere at din datter ryger, længere er historien ikke.

Så må man holde hende hjemme i 14 dage, så der ikke er mulighed for at ryge, samt indføre benhårde sanktioner.

Ved godt at det ikke er så nemt som det er sagt................ Der kan være mange faktorer der spiller ind, så som hvis man selv ryger 20 cigaretter om dagen, hvorfor må du når jeg ikke må ??? osv.
Held og lykke, hører gerne dit feedback, om 14 dage

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-04-06 09:57

"hvordan ændrer cigaretten den situation du befinder dig i?"

"Kan en cigaret gøre en situation hyggelig, eller er det en hyggelig situation i forvejen"

"Hvordan håndterede du stress inden du begyndte at ryge"

(Det er egetnlig sjovt, at det eneste stress rygning ka nfjerne, er den stress du har fordi du er ryger)

"Cigaretter kan en eneste ting, de kan fjerne abstinenser, som du har fordi du ryger"

"Hver eneste cigaret er i virkeligheden et forsøg på at fjerne abstinenserne og på den måde vende tilbage til den tilstand du var i inden du røg den første cigaret"

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-04-06 09:59

invisible

Det eneste du får ud af det, er at hun gør det i smug, medmindre du overvåger hende 24 timer i døgnet, teenagere finder en løsning, og lad dog være med at skrive:

Citat
Det er da nogle gode forslag, men i mangler lige den faktor at en 14årig (specielt piger) absolut ingen hjerneaktivitet har og man ikke bare "snakker" med dem.

Det er da mest snotdumme jeg længe har set

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 24-04-06 10:01

sanktioner hjælper.................

til at de ryger i skjul...........

Mille

Hvad med ideen om hospitalet?

Lave noget sammen?

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 24-04-06 10:06

Til invisible

Det er mine ord du skriver ! det var det første jeg tænkte,men aligevel hun har aldtid været 200 % ærlig overfor hendes far og jeg,det har hendes søster osse.Kan det skubbe hende fra os,er er hissig af væsen.
Min datter, bliv hun sur råbete og skreg, og knalder døren i mens hun råbte, "lad mig være", "i skal ikke bestemme" hun var totalt vild ringede til Mormor og Morfar og fortalte hvor åndsvage vi var.
Mormor prøvede osse og fortælle hende hvor dumt det var med rygning,og da hun selv startede var det for at være "smart" men at det slet ikke var smart mere ,nærmere tvært i mod

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-04-06 10:06

Troldenesdhp

Der er enkelte brugere, som ikke magter andet end at viderefortælle, hvad de har set eller hørt fra andre. Det må gi dem et sus af, at de er på, og mindre betydende at de videregiver ligegyldigheder eller noget som ikke skal videregives

kontoverden.
Bortset fra at din sidste bemærkning er 100 % rigtig, så "lugter" din forklaring om tobakken lidt af "Easyway"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-04-06 10:10

invisible

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-04-06 10:13

klumme

Den lugter ikke ne lille smule, og det vil du også se på min hjemeside, at je gikke skjuler det.

Men den diskussion har vi to haft tidligere inden je gskiftede brugernavn (fordi je gmistede min adganskode) je ghed tidligere Betterperformance herinde

Accepteret svar
Fra : jeb3

Modtaget 100 point
Dato : 24-04-06 10:16

For det første, hvis din datter ved, du synes den ældste er mere fornuftig, så er det din egen skyld, at hun føler der bliver gjort forskel. Hårdt men ærligt ment.

Noget helt andet er, hvis du ikke vil have, at dine børn skal føle der bliver gjort forskel, så SKAL du netop lave forskel.
De er 2 individer du har med at gøre. 2 forskellige mennesker.
Derfor skal de behandles sådan.
Jeg er enlig mor til 3, jeg gør stor forskel.

Du er nødt til at slå en streg i sandet, og sige, hvor går vi hen fra nu af.
Din mand og du skal (helst uden børnene er hjemme, de har nemlig meget lange ører) sætte jer ned og aftale nogle retningslinier, og måske lige snakke om hvordan man taler til sine børn.
Den lille tese: tanker er toldfrie gælder også her.
Vel kan din datter være et fjollehoved, der måske ikke lige har styr på tingene.men ofte er det jo netop den ældste, der har merestyr på det, de er jo ofte opdraget til: du er den ældste og mest fornuftige.
Men en 14 årig har ret til at være sådan. De kan nemlig IKKE overskue fremtiden som du kan. Deres hjerne er simpelthen ikke færdigudviklet.
OG hun behøver ikke at få af vide at hun er det. Hvis man hele tiden hører: du kan heller ikke finde ud af det, så tror man jo til sidst på det, især når det kommer fra mor og far.

Dernæst skal i tage en snak med børnene, ikke om hvad din mand og du har diskuteret. Det er nemlig voksendelen, og det skal heller ikke diskuteres med den ældste. Derved fremhæver i jo hende igen.
Tag en "hyggeaften, find noget ungerne kan lide og sæt det på bordet, lad dem evt. selv bage en kage, og find papir og blyant.
Lad ALLE komme til orde, så alle kan få sagt, hvad de synes er godt, dårligt på skift. Prøv engang at starte med den yngste. (den yngste ser jo ofte i mange familier, at de store må det hele fordi de er store) Vis det også kan være fedt at være den lille.
Lad alle tale ud. Ingen afbrydelser. Der kan komme bemærkninger der gør ondt på din mand og dig, men sådan er livet. Og lad endelig ikke den store trumfe over den yngste.
Derefter skal i alle sammen slå den velbekendte streg,og lave nogle spilleregler for at komme videre. Der er selvfølgelig de voksnes grundlæggende regler,der IKKE skal diskuteres. Det kan jo ikke betale sig at diskutere noget, der ikke kan ændres, det er spild af tid, og ungerne får falske forhåbninger.
Alle skal holdes op på de nye mønstre.

Prøv at indføre den regel at i helst ikke må sige ordet: ikke. Prøv engang at tænke på mange skænderiermed ungerne, starer de ikke ofte med at du siger: det må du ikke, eller de siger,det vil vi ikke?
Det er klogt at øve sig i en anden formulering, så glider snakken faktisk langt bedre. Det lyder fjollet, men det hjælper faktisk, Vi gør meget for at overholde det, og nogle gange får vi et grineflip istedet for et skænderi, det er nemlig svært at skændes uden det lille ord.

Og hvor træls det end er, uanset om du står på hovedet, hopper eller danser, hvis din 14-årige vil ryge, så gør hun det.
Du kan tage pengene fra hende, ja-så låner hun til at starte på, og når hun så ikke kan betale tilbage, går det galt. Det er vejen nedad i meget hurtig fart.

Du er nødt til at indse, at det er en ung pige (der måske er mere viljefast end den ældste???)
Hun kan IKKE lære af dine erfaringer. Hun skal have sine egne. Du kan rådgive og vejlede, men hun tager jun de råd hun vil.Men det er så også hende, der skal tage skraldet.
Forklar hende hvad rygning medfører, der findes mange "lækre" billeder på nettet af rygerlunger mm.
Forklar du elsker hende så megt, at du ikke vil se hende måske gøre sig selv syg, men gør det på en stille og ikke anklagende måde.
Hvis hun skal stoppe, så skal det være af egen fri vilje, ellers gør hun det ikke.
Det hun gør nu er et meget naturligt oprør mod de der forældre, der altid skal bestemme og er SÅ kloge.

Hun ryger ja - gør du og din mand det?
Så var det måske en idé at stoppe allesammen.Det er svært at løfte pegefingre, hvis den i virkeligheden skulle pege på en selv.

Lidt hårde bemærkninger, men også sande.

Få startet på en frisk. og det kan ikke gå hurtigt nok.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 24-04-06 10:28

Og lige en ting mere...

Tror du helt ærligt, at det hjælper, at hele familien fortæller, hvor dum i synes hun er fordi hun ryger?
Tro mig, hun opfatter ordene: Jeg er dum!!!! Og hører ikke resten.
Min familie synes jeg er dum.

Tja - vejen til at føle sig mindre værd er måske kort på den måde.

Jeg ved jeg måske siger tingene hårdt, men det er din datters velfærd. Når hun egentlig kommer og nævner det for jer, så ROS HENDE DOG.
Fortæl i synes det er hammer godt at hun kommer og siger det,men lad hende vide, at i ikke accepterer hendes valg, og at i gerne vil hjælpe hende når hun er klar til at stoppe.

Og har i egentlig talt med skolen?
Hun har jo nævnt problemer med skolen.
Hvad er det for kæresteproblemer?
Hvem har hun at gå til?
Kan hun ikke snakke med jer om de ting?
Så skaf hende en anden VOKSEN. Det er muligt.
Det kan man via familie, venner, skolen (evt. hendes yndlingslærer), kommnen har også folk de kan sætte på. Min yngste har sin inspektør som snakke-person.De hygger sig en time hver anden fredag, og nogle frikvarterer hvis der er brug for det.
Jeg tager det ikke som et nederlag, han taler også med mig, men nogen gange er det svært at tale med dem, der er tættest på en. SÅ jeg ser det som en hjælp til min dreng.

NEJ DET ER IKKE EN SKAM AT SØGE HJÆLP. Du viser bare din datter, at du elsker hende højt.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 24-04-06 10:44

Mille, jeg kan sagtens se og høre hele forløbet for mig.

Som Dova siger er det selvfølgelig en kombination af at få opmærksomhed at hun siger det til jer, samt at hun godt ved at det er forkert.

Vores 13 årgige datter er en velfungerende pige, som er et skilmisse barn der bor en uge, hos hver forældre.
Så det du siger med hun ringer til bedsteforældre og klager sin nød, kender jeg så rigeligt, her ringer hun blot til sin far, og om vendt når hun er hos ham ringer hun til os andre.

Den situation din datter er i nu, kræver nogle hårde grænser.
Det er JER som ikke vil finde jer i at hun ryger. Hun kan ikke selv tage stilling til noget som helst, tager i fat i hende og sætter en grænse, så bliver hun skide sur, men om 1 eller 2 dage kan det være at hun kommer og siger tak.

Teenager tænker slet ikke, og de har brug for at få hjælp, spørger man mig får de hjælp i form at nogle grænser.

Hvis jeg nogen sinde sætter en grænse, overholder jeg dem altid som den onde stedfar jeg er.
Svarer hun mig eller hendes mor med beskidt svar (eller det der er værre) og jeg i raseri uddeler en sanktion (f.eks. ingen internet i et døgn) så overholder jeg det altid.

Som regel kommer hun og undskylder, eller også gør jeg hvis jeg er gået over stregen, men mine sanktioner står altid ved magt og kan ikke ændres.

Nogle gange er hun virkelig voksen behov syg, og vil gerne leje film med de voksne og sidde og se film, efter 20 min. er vi bare for kedelige og så fortrækker hun. Hun forsøger selv at ville noget med os andre, så jeg tror det vil være meget svært at lave aftaler med et 14årig at man skal gå en tur eller gøre noget sammen, de gider ikke være sammen med voksne for længe af gangen.

I går måtte jeg tage teenageren i hoved og røv og smide hende ind i bilen, da vi skulle besøge bedsteforældrene, hvilket hun ikke gad, og ikke avr kommet ud af sengen.
Hun fik 3 min. til at sidde i bilen eller blev hun SAT i bilen.
Provokerende nok lå hun stadigvæk i sengen da vi skulle køre..... Så måtte hun afsted i joggingtøj ude den så vigtige makeup og hårsætning. Det er reglen om 3. gang... Jeg plejer at spørge pænt 3 gange, hvor efter....... I går skulle hun så lige prøve mig om den regel stadigvæk virker.
Under meget råber og skrigen og ukvems ord m.m. kom hun senere på aftenen og takkede for at hun blev tvunget ud til bedsteforældrene, for det var jo hyggeligt nok. Alternativt havde hun ligget i sengen og sendt SMS'er.

Moralen er at man skal stå fast........ Trække med skarpe grænser op, og gerne overvåge sine børn. (hvad laver skriver de på nettet, hvem SMS er de med osv.) jeg overvåger ikke for at snage men for at kunne hjælpe og guide.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 24-04-06 10:47

---> Jeb3, lyder rigtig fornuftigt

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 24-04-06 11:29

Det her handler overhovedet ikke om rygning, men om en 14 årig pige, der forsøger at kommunikere et eller andet til sine forældre. En pige, der begyndte at ryge for to uger siden, ville aldrig fortælle sine forældre det, hvis hun havde lyst til at være ryger. En teenager gør det ikke besværligt for sig selv med vilje .

I kan ikke tvinge, belønne eller afstraffe jer ud af denne situation, I må finde ud af, hvad det er, hun gerne vil fortælle jer.
Og det er så også helt sikkert, at det ikke er noget, hun er i stand til at sige direkte til jer, så forvent ikke, at hun gør det.
Umiddelbart som jeg læser dit spørgsmål, så et det noget, der tidligere har været en værdi hos hende - og måske hos resten af familien. Det er altså noget med lidt "valuta" i det her - altså noget vigtigt, hun prøver at sige. Og måske har hun ovenikøbet skabt en lille "forhandlingssituation"

Føler hun mon, at I har svært ved at acceptere, at hun langsomt bliver voksen?
Føler hun sig meget begrænset af de grænser I sætter?
Føler hun sig anerkendt som teenager?
Føler hun at I ser hende - altså den pige, som hun er ved at udvikle sig til, og ikke den hun var, eller den som I gerne så hun var/bliver?
Føler hun, at I begrænser hendes liv?

Bare en lille serie spørgsmål som lige falder mig ind som værende relevante.
Når du besvarer dem inde i hovedet, så tag hende som udgangspunkt. Bemærk, at der står om HUN føler - ikke om det er sandheden eller om jeres intention med hendes opdragelse er en anden.

Tænk over det - undersøg hendes behov og lav en fornuftig vurdering sammen med hende og lav så et kompromis.
Involver hende i jeres tanker - det har hun brug for, det er hendes liv, det drejer sig om.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 24-04-06 11:34

I øvrigt ville jeg undlade at diskutere rygning med hende - i kan ikke sige noget, hun ikke allerede ved, og det eneste, der opnås ved den samtale er frustration fra alle parter. I skal en anden vej rundt om hende

Vaxen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-04-06 11:47

invisible

Det er da heldigt (for dig) at du fysisk kan magte hende ellers var du jo på skideren med din "pædagogik"

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 24-04-06 11:57

Klulmme og invisible.

Tja, det kan da godt være man skal finde sig en stærk mand, også er pubertetsproblemerne løst
Stakkels os enlige mødre til pubertetsbørn, hvis det er fysisk styrke det kommer an på.
Joke, vil ikke gøre nar, men.....

Jeg tror nu stadig på, (har 3 børm, hvoraf de 2 yngste er pubertetsbørn nu)
at men ikke kommer langt med tvang.
Det ved vi jo også fra os selv.
Der er pubertetsbørn ikke værre/bedre.
Og med den alder, hvorfor skal de så nødvendigvis tvinges med til de der familie-kaffe-slabberadser.
Kan da selv huske at jeg hadede dem som pesten.

Invisible, det undrer mig meget dit barn kommer og siger undskyld på den måde, med den alder hun har. Det er næsten "unormalt".
De skal vel heller ikke sige undskyld for alting, så mister det væsentligt ord da en del af meningen.

Man gør vel ikke noget direkte forkert i ikke at gide at besøge familien, når det lige passer forældrene?
I den alder kan man godt have brug for at putte sig under dynen og lade verden drøne forbi. Sådan ligesom at gå i hi, for den verden der er ved at blive meget svær at leve i ... det er den jo nu engang når man er i pouberteten og ikke kan finde hoved og hale på det hele.
Og det er jo ens eget hoved og hale man skal finde, ikke forældrenes.
hvor ville udviklingen i verden dog blive af, hvis vi "bare" skulle blive til det vores forældre ønsker?

Nej lad os få opdraget nogle individuaister, der tør stå frem med deres meninger, og tør komme et skridt videre end vi gjorde.
bare på den fede måde.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-04-06 12:02

jeb3

Øhhh kender du ordet sarkasme??

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 24-04-06 12:03

tak vaxen for de fine ord og råd.. de er tankevækkende og det er alle jeres andre osse

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 24-04-06 12:06

Klumme,
ja det kan du da tro, jeg ville bare gøre dig opmærksom på, at jeg er enig med dig i at Fysisk magt ikke løser problemerne

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-04-06 12:07

Citat
Invisible, det undrer mig meget dit barn kommer og siger undskyld på den måde, med den alder hun har. Det er næsten "unormalt

Det tror da fanden. Hun er sgu da klogere end Invisible er klar over. Hvem pokker ville ikke tækkes (udadtil) denne overmagt, som fysisk kan tryne hende som det passer ham og derefter bryste sig af, at have vundet slaget.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-04-06 12:27

jeb3

Nååå okay

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-04-06 12:30

Tag lommepengene fra hende hvis hun får sådan nogle - så er du idet mindste ikke med til at finansiere cigaretterne. Endvidere bør du tale med hende, måske er der behov for noget kvalitetstid med henhde og hende alene - fx. en mor/datter tur ind på strøget osv. Hun er i en alder hvor hun er ved at gå fra barndommen til ungdommen - respekter at hun ikke længere er til dukker mv. og lav nogle "cool" ting med hende - så kommer kommunikationen på gled og hun vil lettere respektere jeres valg/rammer for hende.

AMPERE

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-04-06 12:41

Citat
I går måtte jeg tage teenageren i hoved og røv og smide hende ind i bilen, da vi skulle besøge bedsteforældrene, hvilket hun ikke gad, og ikke avr kommet ud af sengen.
Hun fik 3 min. til at sidde i bilen eller blev hun SAT i bilen.
Provokerende nok lå hun stadigvæk i sengen da vi skulle køre..... Så måtte hun afsted i joggingtøj ude den så vigtige makeup og hårsætning. Det er reglen om 3. gang... Jeg plejer at spørge pænt 3 gange, hvor efter....... I går skulle hun så lige prøve mig om den regel stadigvæk virker

Jaaaee...hva' skal man sige.......Kæft trit og retning, ydmygende behandling som er en forhadt militant befalingsmand værdig.......

Og at måtte erkende, at det er nødvendigt med den slags overgreb, fortæller ikke noget om en ulydig datter, men mere om en opdragelse der er slået totalt fejl

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 24-04-06 12:43

Tager du pengene fra hende, så låner hun af andre. Det er virkelig roden til alt ondt. Tro mig, jeg kender det af erfaring. Dummebøderne er ikke afgået ved døden endnu kan jeg love dig.

Det er fint med shoppeture mm.
Men dem vil hun måske hellere have med veninderne.
Måske har hun mere brug for en fisketur med far, en tur i skoven hvor man kan være lidt stille, en tur på paintballbanen, så hun kan skyde far og mor, og tage hjem til en god middag bagefter.

Mor og far er forældre, ikke nødvendigvis venner.

Spørg dog hende, hvad hun har lyst til.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 24-04-06 12:56

Jeg har på intet tidspunkt talt om fysisk magt på nogen måde. Så er det misforstået.
De er ting som bliver sat meget hårdt verbalt op, men ikke fysisk.
Man kan tage en teenager i "hoved og røv" både verbalt og fysisk.(kan gøres ude at der er nogen som får blå mærker)

---> Klumme/Jeb3
Personligt har jeg det skidt med forældre som spørger teenageren pænt 3-4 gange om de vil rydde op eller tømme opvaskemasiken eller andet, og man så bare for et beskidt svar, og de taster videre på chatten.
Skal man så bare stå tilbage og sige, du er teenager, selvfølgelig er det OK dit værelse sejler, og du svarer mig grimt, og ikke gider hjælpe os andre med huset. ?
Generelt finder jeg mig ikke i det..... Så kan jeg råbe meget højt og lukke for det trådløse netværk, ind til der er rydde op eller lign.

Nu har jeg også kun trukket nogle eksempler frem.
Min datter får skam også ros, når hun hjælper til osv.

Så måske er min "pædagogik" helt galt, men ikke desto er hendes klasse blevet enige om at de af alle forældrene gerne vil have mig med på deres blå mandag, så et eller andet må jeg vel gøre rigtig.

Der er skam også masser af plads til at tage en far/datter dag hvor hendes mor og søster ikke er med, hvor det er hende der bestemmer hvad vi skal lave.

Nogle gange lader jeg dem også løbe linen ud, for selvfølgelig skal børn have lov til det.

Er man måske en ond forældre hvis man giver 3 uger telefon/internet forbud, hvis barnet har brudt din tillid, så som at stjæle alkohol og lyve om hvor de skal sove ? Jeg mener blot er det er et yderst klart signal og hvad man kan og ikke kan.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 24-04-06 13:09

Fordi man ikke råber og mister forbindelsen eller som du selv siger

Svarer hun mig eller hendes mor med beskidt svar (eller det der er værre) og jeg i raseri uddeler en sanktion (f.eks. ingen internet i et døgn) så overholder jeg det altid.

at du i raseri uddeler sanktioner....
Behøver man altså ikke at finde sig i hvad som helt.

Det er heller ikke ensbetydende med at man spørger dem 3-4 gange om de forskellige ting.

De ting jeg ikke vil have et nej til, dem spørger jeg nemlig ikke om. Dem siger jeg til dem, at jeg vil have gjort.
Det er dumt at stille et spørgsmål, man ikke vil have et nej til. For de svarer med garanti nej, hvis du fx spørger dem om de vil vaske op

Mine børn ved, at der ikke er tv, net, pæaystation mm før deres daglige pligter er i orden.
De daglige pligter er formuleret på et skema, så de altid ved hvad de skal lave, og dermed kan planlægge deres private-tid.
Det det handler om, er at være en tydelig voksen, der sætter grænserne på en god måde.
Det handler om, at vise dem, hvordan man opfører sig. Kommer du med sanktioner i raseri, som nogen gange (ifølge dig selv) er for skrappe, må man jo vise, at vi voksne også kan fejle.

[I][B]Børn gør ikke hvad vi siger, men hvad vi gør!!!!!!!!!!![/B][/I]

Man kan godt opdrge børn uden raseri.
Man kan godt tale bestemt uden at råbe.

Børn har også ret til at sige NEJ.

Forældre har pligt til at forstå at børn bliver ældre, og vi kan IKKE sætte os på dem.
Så rejser de sig en dag, ryster sig,så vi falder af, og det gør garanteret ondt til den tid.

Giv de unge en time-out engang imellem.
Giv dem fred til at finde sig selv.
Det er IKKE os, der ved hvordan de er/skal være/skal blive.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 24-04-06 13:54

Citat
Så kan jeg råbe meget højt og lukke for det trådløse netværk, ind til der er rydde op eller lign.

- råb ALDRIG af dine børn..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-04-06 14:48

Hej, Mille.
Jeg synes ikke, at du har svaret på det spørgsmål, der er blevet stillet et par gange: Ryger DU???

Det hele er lidt sværere ---og lidt lettere--- hvis du gør.
For HVIS du ryger, så foreslå hende, at I sammen holder op med at ryge. Find ud af, hvilken måde, der passer lige netop JER to bedst.

Da mine børn var teen-agere, lovede vi dem et kørekort hvis de lod være med at ryge til de var 18 år. Og der var ingen af dem, der begyndte at ryge, og ingen af dem ryger i dag. Min datter har sit kørekort, og min søn viste sig at være handicappet, så kørekortet blev ikke aktuelt for ham. I stedet fik han en bankbog med 10.000 kr til at stifte bo for da han fyldte 18.

Det er lidt sent at bruge den løsning for dig, mille. I hvert fald kan den ikke stå alene, men må kombineres med et afvænningstilbud.. Og måske er det noget helt andet, der kan være gulerod for DINE børn.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 24-04-06 14:54

Det er jo godt at høre at der er så mange gode forældre ude i det danske land, som kan skrive under på at de aldrig har haft brug for at råbe af deres børn én eller 2 gange om året som mig.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 24-04-06 18:33

Invisible, alle forældre har råbt af deres børn, alle (vil jeg påstå) har fysisk grebet deres børn for hårdt, rigtig mange har slået deres børn og alle har nedgjort deres børn verbalt.

Men - der er en væsentlig forskel: man kan reagere i vrede, i afmagt, i skuffelse, i frustration og derefter erkende overfor sig selv og sine omgivelser, at grunden til, at man reagerede sådan var, at man kortvarigt mistede kontrollen over sig selv.
Og så kan man vælge, at anvende disse ting i opdragelsesøjemed. Ja, det var almindeligt i tidernes morgen, men heldigvis er de fleste forældre blevet klogere.
Når du råber lærer du dit barn at råbe, ikke at vise andre mennesker respekt.
Når du undertrykker lærer du dit barn at undertrykke, eller at være undertrykt.

Man skal behandle både børn og unge med den samme respekt, som man behandler voksne. Det har de krav på og på den måde lærer de, at respektere andre mennesker og deres grænser...

Sorry Mille, det var off-topic

Vaxen

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 25-04-06 07:13

Tak til alle
Det er indlæg debat har fået mig til at se tingende anderledes.
Vi har nok "glemt" lillesøster lidt og glemt at hun er på vej til at blive ældre.
Måske osse blevet irriterende på hende " altså ubevist" over hendes sløsede måde at håndtere tingende på.
I et at indlægende fangede jeg noget som rørte mig meget :
Noget helt andet er, hvis du ikke vil have, at dine børn skal føle der bliver gjort forskel, så SKAL du netop lave forskel.
De er 2 individer du har med at gøre. 2 forskellige mennesker.
Derfor skal de behandles sådan.
Jeg er enlig mor til 3, jeg gør stor forskel.
Har hørt den før,men aldrig tænk så meget over det.og en anden :

Det her handler overhovedet ikke om rygning, men om en 14 årig pige, der forsøger at kommunikere et eller andet til sine forældre. En pige, der begyndte at ryge for to uger siden, ville aldrig fortælle sine forældre det, hvis hun havde lyst til at være ryger. En teenager gør det ikke besværligt for sig selv med vilje .

Godkendelse af svar
Fra : Mille35

Dato : 25-04-06 13:39

Tak for svaret jeb3.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 25-04-06 15:06

Det var så lidt

Hvis ikke vi er her for at hjælpe hinanden, hvor søren var vi så henne?

Hav det godt med din familie.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 25-04-06 15:46

og stadig ved vi ikke om du selv ryger?????????

Du virker som en der vil springe over hvor gærdet er lavest, men jeg håber da for dig at det virker, ellers er det jo din datter det går ud over i sidste ende.

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 25-04-06 16:48

Undskyld men jeg ryger ikke

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-04-06 21:58

Jeg synes ikke Mille vrker som en der vil springe over hvor gærdet er lavest. Jeg synes hun virker som en mor der står i en ny situation, som kom meget uventet, og derfor bad andre om hjælp...det er da absolut ikke at springe over noget som helst lavt Tværtimod synes jeg.

Jeb3, hatten af for dig, pragtfuldt svar du kom med til Mille..du virker som en fantastisk mor!

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 25-04-06 23:14

Tak mangorossa

har du selv børn på den alder

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-04-06 23:34

Ja, det har jeg..en pige på snart 12, 2 drenge på henholdsvis 15 3/4 og en på 17½.

Det er ikke altid lige let..slet ikke!

De er også MEGET forskellige..og det er faktisk rigtigt, som jeb3 skriver, de skal behandles meget forskelligt, netop for ikke at gøre forskel..
Det har jeg fatisk altid gjort..for hvis jeg behandlede dem ens, ville ragnarok genopstå

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-04-06 23:35

fatisk= faktisk

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 26-04-06 12:12

Tak for roserne.

hvis Mille ville springe over hvor gærdet er lavest, skrev hun slet ikke det indlæg.
Så gjorde hun hvad desværre nogen forældre gør: de lader stå til.
Det er jo så besværligt at konforntere sine børn, og endnu sværere at se sig i spejlet og sige: Kan jeg gøre noget anderledes? Har jeg også skyld i dette?

Hatten af for Mille

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 26-04-06 12:12

Tak for roserne.

hvis Mille ville springe over hvor gærdet er lavest, skrev hun slet ikke det indlæg.
Så gjorde hun hvad desværre nogen forældre gør: de lader stå til.
Det er jo så besværligt at konforntere sine børn, og endnu sværere at se sig i spejlet og sige: Kan jeg gøre noget anderledes? Har jeg også skyld i dette?

Hatten af for Mille