/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Datafejl
Fra : Jimmy17
Vist : 1778 gange
100 point
Dato : 23-04-06 22:19

Får følgende fejlmeddelse under kopiering af fil:

Det er ikke muligt at kopiere "filnavn": datafejl (Cyklisk Redundancheck)

Det gør at filen ikke kan kopieres eller flyttes.

Hvad er der galt?
Hvad kan jeg gøre???

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-04-06 22:27

Den meddelelse kommer, når drevet ikke kan læse godt nok.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-04-06 22:54

Er det hardisk eller cd/dvd du kopierer fra?

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 23-04-06 23:17

Hej, hvis du får fejlen på dit diskdrev så check det for fejl:

Gå ind i Start->Run og skriv 'cmd' og tryk Enter

Skriv 'chkdsk /f' og tryk Enter

Tryk 'Y' (eller 'J' hvis dansk version) og genstart PC.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 23-04-06 23:54

Det er på harddisk ( derfor under kategorien harddisk )

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 23-04-06 23:54

De andre svar er gode nok, men lidt mere forklaring kan være på plads .

Når filer skrives på et medie, som f.eks. en harddisk, skriver man foruden selve data også nogle kontroldata, som beregnes på en matematisk måde ud fra selve data.

Når data så senere læses igen beregnes igen kontroldata, og sammenlignes med de nedskrevne . Passer det ikke er der læsefejl og man læser om et antal gange indtil det passer. Hvis det aldrig kommer til at passe kommer så fejludskriften. Det indikerer at mediet eller læsefunktionen er dårlig. Hvis det er en CD kan man prøve i et andet drev, polere den, eller rense laseren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-06 23:58

Jeg ser nu at det er harddisk.
Prøv at slukke computeren helt , så harddisken køler af.
Hvis det hjælper, skal du se på placeringen og køleforholdene for disken.

Og så er det absolut på tide, at kontrollere, at man har backup af alle vigtige data.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-04-06 06:47

Kør et check af harddisken..

denne computer - højreklik på derevet - vælg egenskaber.
Vælg funktioner - vælg undersøg nu
sæt hak i begge - og kør - hvis det er systemdisken skal maskinen genstartes før scanningen kører.

--- hvis det ikke hjælper, så kan www.diskhelp.dk hjælpe

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 11-10-06 16:59

Tak for svaret transor.