/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vindruestamme "bløder"
Fra : Camillasmoster
Vist : 1039 gange
300 point
Dato : 23-04-06 21:45

Hejsa

Mine venner har en vin i haven.

Der løber væske ud fra midten af stammen.

Er det normalt?

Forårshilsen
Hanne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-04-06 21:58

sådan en stamme vil jeg også have

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-04-06 22:33

Æææi, miritdk - do ka' da bare købe en og så prikke et hul på den..... øhh, hedder det ikke "stammen"?

Jeg har foreslået vennerne, at de sætter et glas under, tapper direkte og smager på det.

Det vil de ikke

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-04-06 22:36

de kan vel bare montere en hane (vvs hane )

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-04-06 22:39

Dét foreslog jeg også - men det "passede" ikke damerne!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-04-06 22:43

nå - så må de give den plaster på

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 300 point
Dato : 23-04-06 22:48

Citat
Jeg har problemer med vores vin i haven, en gren er knækket og nu bløder den, hvad kan jeg gøre.?

Svar

Vedr. Vin

Ja det ser voldsomt ud !
Men rolig, planten tager dog ikke skade af det. Jeg har selv prøvet at klippe en gren af på et forkert tidspunkt.
Hvis i ikke kan lide at se på det, kan det måske lade sig gøre at sno noget isolerbånd omkring.

Planten holder dog selv op med at bløde efter nogle dage.

herfra:
http://www.plante-doktor.dk/spoergogsvar.htm#Plante

så den med plasteret var ikke helt hen i vejret

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-04-06 22:50

læreren: hvad er en rosin ???

eleven: en bekymret vindrue !

Godkendelse af svar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-04-06 23:08

Ved do hvad, miritdk - det behøvede vi slet ikke andres hjælp til (alle dem, der udeblev fra tråden).

Så ka' de lære det!

Godt, at du kvindede dig op - så fik vi dén sag ordnet.

Tusind tak!

Knuz

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-04-06 23:26

egentlig - de år vi havde druer - så kan jeg da godt huske de gamle grene kunne bløde lidt - men det var der ingen ståhej over .

og ja - vi ka da bare det der

tror du damerne giver den plaster på så ????

sov sødt når den tid kommer

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-04-06 23:26

hmpfff - sæt lige det T hvor det hører til

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 30-04-10 13:01

Jeg håber du har læst om beskæring af vindrueplanter, det er jo længe siden du stillede spørgsmålet.
Vindrueplanter skal beskæres om vinteren i - December, inden saftstigning, det gælder i øvrigt alle planter.
Beskærer man dem for sent i foråret bløder de, det sker sikkert ikke noget ved det, det bliver måske sat lidt tilbage med det ved jeg ikke nok om.
I foråret må man klippe af planten, når der begynder at komme for mange grønne grene og skud, men grund beskæring af ældre grene skal ske om vinteren.
Der findes mange måder og forskellige hjemmesider omkring beskæring af vindruer, dem må du finde og læse igennem og skaffe viden deraf, men hovedregelen er at planter ikke må få for mange grene og bærer for mange druer så bliver de for små, og planten bliver busket.