/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peu hdi skift af dieselfilter
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 1388 gange
100 point
Dato : 23-04-06 20:40

Hvordan åbner jeg huset der huser filteret?
Og med hvilket værktøj?
Mvh alex

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-04-06 21:23

Du skal bruge en torx, men det kommer lidt an på årgang og model.

Men skru låget af, og tag filtret op, drej vandtømme skruen så du får vand diesel og partikler ud af filter kassen.

Monter det nye filtre incl gummipakninger m.m. som ligger i pakken med filtret.
Når du har samlet det hele igen, må du IKKE starte motoren, da der ikke er noget diesel i filtret og det er yderst hårdt for dieselpumpen at køre uden smøring (diesel).

Igen alt efter model og årgang..... Sidder der en pumpe til diesel, skal du manuelt pumpe filterhuset op inden du drejer nøglen. Nu er det en HDI, så du derfor er der med 99% garanti ingen manuel pumpe. Du skal gøre følgende for at fylde filterhuset.

Drej nøglen op i sidste hak inden motoren starter, så kan du høre at computeren "klikker" og at pumpen kører. Du skal dreje nøgle fra sluk til pos II (sidste hak før motor start) 5-6 gang for at få fyldt diesel i huset.

Drej nøglem, og hold den nede til bilen starter, det kan godt tage 10 - 20 sek. Men en HDI er en moderne motor så den skal nok komme, det er ikke lige som i "gamle" dage hvis man kørte tøt i en diesel bil skulle den på værksted, det klarer HDI'en selv.

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 23-04-06 21:46

årgang 2000 og filteret er af paptypen altså et indlægsfilter der sidder i et hus der skal åbnes,jeg skal have toppen af dette hus og der siddder kun nogle underlige kanter rundt husets top,spm er hvordan adskilles dette hus kan det gøres mens det sidder i motoren?????
Mvh alex
Bilen er en 306 hdi 2.0

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 23-04-06 21:49

For mig at se er det næsten samme system som oliefilterskift på en mercer,problemet her er at huset er lavet af plast,så derfor ønsker jeg ikke at rive og ruske,der er ingen o ringe eller lignende pakninger..

Mvh Alex

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-04-06 22:22

På denne hjemmeside kan du se hvordan du gør, billeder osv.

http://www.auto-technique.fr/english/diesel-injection/

Jeg kan godt se at det ikke er helt magen til min Opel. På værkstederne har de en "tang" som passer på den store plastic møtrik.
På hjemmesiden, bruger man en skruetrækker og en hammer.
Som de beskriver skal du være yderst varsom med skidt, gør rent inden du afmonterer kablerne.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-04-06 00:35

På værkstedet har vi en special "top" til de diesel filter låg. Men du kan tage en stor papegøyetang og klemme forsiktig samtidig som du skruer den af.Du skalikke bruge skrutrækker og hammer, da smadrer du låget garantert. Har du ikke en stor papegøye tang så kan du måske bruge en filter tang til oljefilter til at løsne låget.
alimak