/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Opsigelse fra sin arbejdsplads
Fra : alfa
Vist : 708 gange
50 point
Dato : 23-04-06 12:01

Hej.
Jeg står i den situation at skulle opsige min uddannelsesaftale med min arbejdsplads.
Da jeg ikke har den store erfaring i området ville jeg høre hvad den gængse kutyme er, her tænker jeg på om det gøres skriftligt eller mundtligt, eller om det er individuelt??

På forhånd tak

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 23-04-06 12:12

dette skal gøres skriftligt, men det ville være høfligt at aflevere den personligt, med en lille fforklaring på årsagen, som jeg ikke mener er væsentlig i et brev.

Held og lykke

Peter

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 23-04-06 17:29

Du skal kontakte din erhvervsskole osm du er tilknyttet ifm dine skoleperioder, og der skal du bede om en blanket der hedder "Ophævelse af uddannlesesaftale" Du kan også printe den ud her
http://us.uvm.dk/erhverv/blanketter/ophaevelse.pdf
og udfylde den og aflevere den til dit lærested.

Husk at få en kopi selv og sørg for at din erhvervsskole får den også.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 24-04-06 19:14

Ville det være uhøfligt at skrive en mail, hvor man opsiger uddannelsesaftalen, istedet for et "rigtigt" brev?

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 24-04-06 20:02

Det kommer nok lidt an på hvor længe du har været i lære i virksomheden, men din erhvervsskole vil bede om ophævelsen som både dig og virksomheden skal skrive under på, når det er dig der opsiger. Hvis det var virksomheden der opsagde dig, behøvede du ikke selv skrive under, men blanketten skal stadig udfyldes og afleveres til skolen.

En mail er ikke umiddelbart en gyldig opsigelse iflg undervisningsministeriet, som siger at man skal bruge deres officielle blanketter. Du kan selvfølgelig godt sende din virksomhed en mail for at orientere dem om at du ønsker at opsige, men tror ikke du slipper udenom blanketten. Du kan også ringe til din erhvervskole og høre din praktikpladskonsulent hvordan du skal forholde dig, hvis du ikke ønsker at konfrontere dem.

Jeg har selv siddet og administreret uddannelsesaftaler på en handelsskole, og jeg har i flere sager kæmpet for at få den underskrevne blanket. Så det er ikke nok bare at blive enige om at du opsiger. Papirarbejdet skal også være iorden.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 24-04-06 20:13

Hvis du sender en mail skal du dog huske at skrive pr. hvilken dato du opsiger din aftale, da du ikke vil få løn efter den dato. Du skal også huske at tage højde for din opsigelsesvarsel. Hvis du har 1 måneds opsigelse, kan du først opsige din aftale pr. den 31. maj, og skal møde på arbejde indtil da.