/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Xantia motor
Fra : Stenstrup
Vist : 4511 gange
100 point
Dato : 22-04-06 23:12

Nogen der kender til Xantia motor? Jeg har kig på en del, men kan ikke kloges af motorerne. Findes der både en 1.8 x, 1.8 sx, 1.8i x og 1.8i sx, 1.8 16v x og 1.8i 16v sx? Og hvad er forskellen på alle disse?? Har netop prøvekørt en 1.8 fra 93(268000km) men fandt aldrig ud af hvad model det var. Det var forøvrigt en bil der netop var skiftet for 17000 kr forskellige stumper på (bla. kugler bag og hyd. olie, bremser mm) og synet, men synes ikke hydraulik var som forventet. Den hævede og sænkede sig ikke ens på alle fire hjul og synes det gik noget langsomt. Skal den desuden gå ned med bagenden ved en let hård standsning? Skal lige tilføjes at bilen havde stået stille i et par mdr.

 
 
Kommentar
Fra : e.c


Dato : 22-04-06 23:22

BX og Xantia og XM sænker bagenden ved kraftig nedbremsning.
Det er en af fiduserne ved Citroén's stabilitet og køreegenskaber.
Hvis du kan li' at bruge mange penge på reparation ................... så køb den.


Kommentar
Fra : Nallatruk


Dato : 23-04-06 01:03

Xantia findes i 1.8, 1,8i- 2,0, 2,0i- 3,0i derudover i HDI som er diselmotorer den laves med 8 og 16, ventiler med 4 cylindre og med 12 og 24 ventiler i 3,0 = 6 cylindre, alle andre bogstav tilføjelser angiver bilens tilbehør og er som sådan ikke motorangivelser.

Kommentar
Fra : pallenoc


Dato : 23-04-06 08:50

Det kan være en beksotelig affære at købe/være ejer af en "bedaget" Citroën med hydraulisk affjedring. Når disse biler er nye(ere) er det en DRØM at køre én sådan. Men når de nærmer sig "pensionsalderen" skal man tænke sig GODT om før man anskaffer sig disse modeller.

Jeg har kørt Citroën (Berlingo HDI) i snart 4 år og er generelt RIGTIG glad for dette. Citroëns (og Peugeots) biler generelt og motorer især hører efterhånden virkelig til i SUPERLIGAEN ...hvor de førhen for en >15-20 år siden var mere på det jævne. Faktisk ligger Franske biler med på en top 20 liste med 5-6 modeller både her i DK og endda lidt højere på internationalt plan.

Skal du kigge efter den "rette" motor til din Citroën/Peugoet vil jeg KLART anbefale en version af en HDI'er (diesel). De er superdynamiske, har præstationer som en benzinmotor... kører bare 30-40% længere på en liter brændstof, har god gensalgsværdi pga. sine gode egenskaber.

Men et specifikt svar på din spørgsmål, så ville jeg fravælge den nævnte model og kigge efter, enten en nyere eller en anden model/bilmærke.

Held og Lykke!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Stenstrup


Dato : 23-04-06 10:26

Citroen er åbenbart generelt dyr at reparere på. Synes bare ikke reservedele ser ud til at være stort dyrere end til så mange andre f.eks Toyota? Citroen er måske svagere end gennemsnittet, og derfor skal repareres oftere, siden det er dyrere? Jeg har ikke påtænkt at køre på autoriseret værksted, da jeg har rodet med biler de sidste små 15 år. Som bi beskæftigelse godt nok. Dog heller ikke så meget Citroen. Men Citroen lader sig måske ikke så nemt reparere af andre end Citroen selv?
Gensalgsværdien er selvfølgelig også en væsentlig faktor. Der er f.eks japaner biler nok bedre til at holde prisen oppe. Men det er vel også fordi mange er skræmt af de franske "plastic" biler??
Hvornår er har en Citroen nået pensionsalderen? Kører selv i en gammel Toyota fra 85, uden problemer. Men biler er vel egentlig ikke beregnet til at holde så længe, men dem der kan er jo herligt. Men Citroen er måske ikke en af dem?

Det er efterhånden blevet noget af en overvejelse om jeg skal købe sådan en Xantia. Der er meget delte meninger om denne bil.
Men hvad hvis jeg søgte råd om at købe en Opel Kadett 1.8i fra fra 90? Så var der sikkert lige så mange forskellige meninger om denne bil.


Kommentar
Fra : e.c


Dato : 23-04-06 10:38

Man ved jo aldrig hvem der er på nettet - så hvis du har leget med biler, så er det ikke en umulig opgave med Xantia.
Køb dig lige en Haynes Service and repair manual. Haynes 3082 (Xantia 93-98)
ISBN 1 85960 550 8

Kommentar
Fra : Nallatruk


Dato : 23-04-06 14:18

Jeg har lige udskiftet min Xandia 1.8 fra 1994 efter 445 000 km, selvfølgelig til en Xandia fra 2002,
denne gang en 2.0i 16v.
Jeg har i dag gennemgået mine regninger for den gamle. Her fremgår det, at jeg ud over den normale service. Kun har brugt 28 300, kr. til reperationer på 12 år. Så det kan jeg ikke sige er dyrt, der er trods alt skiftet tandrem 3 gange, og gaskugler 1 gang resten er brugt på slidte bremser. Jeg mener, at Citroën med Xantia'en er langt bedre end sit rygte. Hvad angår reparationsomkostninger. Selvfølgelig kan der være dårlige eksemplarer iblandt, men det er der jo i alle bilmærker.
Nallatruk

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 23-04-06 20:42

En træg hydraulik kureres i reglen med en "skylleolie", der kan købes hos citroen. Følg brugsanvisningen, og du har en ny bil i løbet af en uges normalkørsel.

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 23-04-06 20:49

én der fulgte rådet skrev tilbage:

Tak for svaret hjkofoed.
Dit råd om Rensevæske til Citroen hydrolik systemet virker fantastisk, efter 2 dage og rensning af filtre i beholderen virker det hele stort set perfekt, -gad nok vide hvor mange værksteder der skifter væsken som den skal ved eftersyn på nyere biler-, min har kørt ca 240.000 og kører stadig stort set perfekt, det bliver den selvfølgelig ikke ved med uden vedligeholdelse
Tusinde tak
Mvh EiHaBr

Så du behøver ikke at frygte en træg, men en utæt hudraulik

Kommentar
Fra : Stenstrup


Dato : 24-04-06 21:29

Hvad er egentlig bedst af motorerne? Er det med eller uden indsprøjtning?

Jeg har været ude og se på et par stykker her i weekenden. Jeg må sige det er meget forskelligt hvad man får for pengene. En kostede 12.900, men der var ingen hydraulikolie på, til trods for at sælger lige havde fået skiftet motor. Det gad jeg slet ikke se nærmere på. En anden til 23500 havde skudt det ene "forben" op gennem motorhjelmen. Men det var dog skiftet, men det andet "ben" var lige så råddent. Det er åbenbart en detalje man også skal huske at kigge efter??
Endelig var der en nydelig blank sort en 1.8. Ganske fin, kun kørt 178000km. Til 17900.
Alle med plader.

Det jeg lægger mest mærke til ved kørsel i flere Xantiaer, er dog mest en underlig banke/klunke lyd. Umiddelbart kommer det bagfra, men til tider også forfra. Men det kan vel være nogle bøsninger??
Det jeg mente med den gik ned i bagenden, var at bilen ligesom slog op med bagenden og derefter ned igen ved langsom kørsel og hård opbremsening. Hvilket resulterer i den så skal hæve sig igen bagefter?? Men det har de andre ikke gjort nær så meget. Så det skal nok ikke være så markant.

Lige lidt angånde ydstyr. En uden bogstav har hvilket udstyr?? En med x har el ruder foran og ?? En med sx har alt i el og/eller??


Accepteret svar
Fra : Nallatruk

Modtaget 100 point
Dato : 24-04-06 21:56

Bogstavkombinationerne, kan jeg ikke hjælpe dig med. Citroën har komponeret bogstaver og navne for næsten alt. Forskellen er helt ned til farven på: Indtræk, kofangere eller pyntelister.
Indsprøjtning/Kaburator: Indsprøjtning er bedst, men kun når den virker perfekt. Kaburatoren er billigst at justere og reparere.
Klunkelydene i bag er derimod et signal om, at vippearmslejerne er slidte, man taler om, at hydraulikbiler bliver kalleknæede med aldren, ( /===\ ) ikke særligt dyrt i reservedele, men da hele bagtøjet skal adskilles, fandens dyrt i arbejdsløn.
Men noget helt andet, så er det væsentligt, at varmeapperatet er i orden. Klima og Aircon i Xantia, har det med at blive utætte. Med duggede ruder til følge. Det er alvorligt, da varmeapperatet sidder i kabinen under instrumentbordet. Det koster en bondegård, hvis det skal laves på Citroën værksted.
Nallatruk..

Godkendelse af svar
Fra : Stenstrup


Dato : 24-04-06 22:06

Tak for svaret Nallatruk.
Okay, man kan altså ikke regne med at en sx er bedre udstyret end en x?
Ja jeg er opmærksom på hvilke stilling baghjulene har. Det var heller ikke voldsomt det klunkede, men det bliver jo selvfølgelig ikke bedre med tiden af sig selv. Regner med selv at skifte disse vippearmslejer/bøsninger hvis det skulle blive nødvendigt.
Regner ikke med at finde en med aircon. Vil helst have uden. Men selve varmeapparatet kan altså også være utæt. Det er garanteret noget rigtig L... at skifte. Men alt kan vel laves.
Men hvor meget kan man egentlig også forvente at få for 12-17000kr?

Kommentar
Fra : Nallatruk


Dato : 24-04-06 22:56

Hej Stenstrup. Tak for point. Ja,- det hjælper en del, når man selv kan lave sin bil. Xandiaen er ikke det værste, at rode i. Havde en CX en gang, dèr var der opgaver, specialværktøj skulle laves eller lånes, til næsten alt. Så held og lykke med en Xandia, jeg har været glad for mine.
Nallatruk..

Kommentar
Fra : Lessismore


Dato : 14-05-06 12:02

Har selv haft Xantia 2.0i SX fra ´93 i et års tid. Havde kørt 267.000 og kostede 25.000,- En del ting var blevet skiftet af den tidligere ejer bl.a. tandrem, gaskugler, køler, ABS-føler foran, tænding, el-rude hejs oa. småting. Lidt plusser og minusser:
Jeg er vildt glad for min vogn - superkomfort både kørsels- og betjeningsmæssigt. Bilen er sort, og den bliver utrolig varm i kabinen i solskin fra 20 gr. og opefter - så vælg en lysere farve.
Jeg synes, Xantiaen er ret lavt gearet 120km/t = 3.000 rpm, 140km/t = 4.000 rpm - ikke at det er noget stort problem, men jeg savner faktisk et 6. gear ... - ved 50 km/t kan jeg sætte bilen i 5.gear uden problemer ...
Jeg har kørt 18.000 primært i byen - reparationer har der været for ca. 8 -9.000 kr, men det inkluderer service, olier, filtre, timeløn etc., da jeg ikke selv roder med bilen.
Snart skal "forbenene" (læs: pakningerne ved fjedertårnene) skiftes - ja, det skal man også holde øje med, da det er et problem der opstår ved +10 år, og som synsmændene også har fået øje på.
Apropos dit spørgsmål om hårde opbremsninger og hævning/sænkning af bagenden, havde jeg selv de samme symptomer, men det forsvandt, da min mekaniker luftede bagbremserne ud. Og klunke-/bankelyden forsvandt da, han skiftede krængningsstabilisatorarmen foran.
Konklusion: Hvis man skal købe en brugt Xantia, så find én, hvor de tidligere ejere har taget, så mange af de dyre reparationer som muligt - for det er jo dejlig bil ...

Kommentar
Fra : jhamager


Dato : 12-11-11 11:28

Det, at din Xantia (og andre hydraulikmodeller) synker ved kraftig opbremsning skyldes, at bremsesystemet er så genialt, at det tryk der skal bruges til opbremsning ta's fra trykket i de bageste løftekugler. Jo højere tryk, jo højere læs i bagagerummet og summa summarum, jo højere tryk på bagbremserne. Og ikke en eller anden påmonteret trykregulator der kan ruste fast som på de almindelige biler. Har set Fiat'er og Escort'er der hver gang de skulle synes måtte have ny bremseregulering på. Så vær du kun glad for det fænomen.

Kommentar
Fra : jhamager


Dato : 12-11-11 11:39

Kommer lige i tanke om, at hvis den går meget ned i bagenden kan det skyldes "flade" kugler, der jo ikke tillader meget overskudstryk til bremserne, hvis bagenden er lidt "stiv" skal kuglerne skiftes hurtigst muligt så det ikke slider på lejer og ophæng. Har selv prøvet det dengang en gaskugle kostede spidsen af en jetjager.

Kommentar
Fra : jhamager


Dato : 12-11-11 12:44

Kommentar til Stenstrup
Kan ikke lade være med at kommentere det du skriver.
Har selv haft en del Citroëner, og min omgangskreds synes jeg er noget af en freak.
Men, Citroën har jo altid været et bilmærke, som man enten hadede eller elskede (ligesom Povl Dissing). Men der er også en masse myter.
Da jeg på et tidspunkt havde en GSA, sagde folk: Jamen det er jo den model, hvor man må tage motoren ud for at skifte udblæsningen...... Ja, de første 3 måneder, derefter blev det rør, der skyldtes miseren lavet om og leveret i 2 dele.
Så kom hele den historie med biler der brændte, alternativt varmeapparat. Men andre biler brændte også, men det hørte vi ikke så meget om. Det var en Bosch-del (ABS) der var lavet bl.a. i Tyskland, der ikke kunne tåle vand, men alle de europæiske bilfabrikker bruger jo Bosch-dele.
En myte mere er hydraulikrørene, som der er rigtig mange af i en Citroën. Jeg har haft adskillige Citroëner, og været til syn med dem alle sammen med de originale rør, men faktisk kun skiftet eet rør, endda et returrør uden væsentligt tryk...
Og så har Citroën den force, som alle europæiske bilfabrikanter har, de skifter ikke model hvert år, som japanerne er slemme til. Fik engang et katalogfra Walker (udstødninger) hvor der var 2 sider for alle Citroën, mens Toyota alene for Corolla-modellen havde 7 sider....
Jeg kunne remse endnu flere myter op, men nok er nok.
jhamager

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177422
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407884
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste