/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjemmelavet computerbord
Fra : kipumi
Vist : 2322 gange
100 point
Dato : 22-04-06 22:58

Jeg hart tænkt mig at købe en bordplade 3,5 meter (60 i dybden) og sætte langs hele væggen.
Den skal kunne bære vægten fra 2 tunge skærme, printeren og de to computere (som bliver skruet op under bordet).
Jeg har tænkt på en løsning hvor jeg skruer nogle lægter fast på bagvægen og på endevæggene (siderne), og lægger pladen der på, og så nogle beslag til lige at holde, så den ikke kurre af.
Først ville jeg så bare montere et enkelt bordben på midten til at holde, så pladen havde lidt støtte foran i midten, men det tror jeg kommer i vejen.
Jeg har tænkt på at bruge en slags "lægte" som står skråt ind under bordet. Så er det lettere at rulle frem og tilbage ved bordet, samt komme til, når man skal støvsuge. Er det en løsning.Eller hvad kan jeg ellers gøre, der skal sidde to ved samme bord i det smalle værelse.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-04-06 23:03

Ideen med lægten er god nok, men for at holde den ordentligt fast og for at stabilisere så sæt først en lægte ca 10 - 15 cm inde på langs lim og skruv fast, på midten af denne lægte sætter du så din skrålægte, lim og skruv. Den langsgående læget støtter enormt og sørger for at den skrå ikke skrider.
Håber du har plads til den langsgående i højden over benene

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-04-06 23:09

Jeg ville købe 6 ben til at skrue op under bordpladen (fås hos byggemarked)
Det midterste ben ud mod dem der skal sidde ville jeg sætte 10-20 cm inde så man stadig kan pasere sidelæns.
De comp som skal hænge under bordpladen.............bør ha' luft omkring sig.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-04-06 23:21

Idéen er god nok, specielt med den tilføjelse med lægten på langs. MEN, en bordplade på 60 cm. i bredden er ikke nok, hvis du har en stor skærm. Vores er 20 tommer, og hvis de stod på en plade på 60 cm. ville vi sidde med næsen ind i glasset på skærmen. Hvis du også skal have plads til papirer m.m., skal du op på mindst en meter i bredden.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-04-06 23:43

Hvis du vil undgå den med lægten kan du også i byggemarkederne købe en jernvinkel stil at skrue i væggen, hvis den kan holde til det. De fås ihvertilfælde op til 60 cm. Det kræver som sagt en væg der kan holde til f.eks expansionsbolte. Køb f.eks to så har du 4 understøtningspunkter incl. væglisterne og fri rullehøjde til kontorstolene. Køkkenbordsplade fås nok ikke berdere end 60 cm, men melaminplader (de hvide) fås i f.eks 130 x 300 og de er 21 mm tykke. Gods du!

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-04-06 06:11

lægten på væggen er god nok , her bore du huller for hver 1 m og skruer den fast nedefra , så ses det ikke
om du bruger skråstiver eller jernvinkel er ligegodt , de skal bare nå mindst 50 cm ud fra væggen , og der skal mindst være 2 helst 3 stk , ellers vil pladen komme til at bue nedaf inden der er gået en uge , og det kan du ikke rette op igen

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-04-06 06:14

hvis du bruger rundsav eller stiksav til at skære den til i længden , så husk at skære fra bagsiden , ellers vil den flosse kanten

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 23-04-06 10:11

Pladen behøver ikke være mere end 60 cm, da det er fladskærme.
Expansionsbolte: Kan de anvendes i en betonmur. Og er jernvinkler ikke det samme som "hyldeknægte", bare i større model ?

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 23-04-06 10:41

Ja expansionsbolte er perfekte til en betonvæg, Jernvinkler er forvoksede hyldeknægte.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 23-04-06 11:08

Tak for svaret stig54.
Det lyder som en rigtig god ide, og bliver pænt også. Dejligt, så er det problem løst - i første omgang i al fald.