/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
klik lyde
Fra : Tom96
Vist : 525 gange
100 point
Dato : 22-04-06 19:52

jeg har opladet mit batteri. Når det er sat på, kommer der bare en masse klik lyde når jeg prøver at starte?

min ene blinker blinker meget hurtig, den anden normalt?

Hilsen Tom

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 22-04-06 20:23

Hej, det lyder som om det er et blinklys relæ der er ved at stå af/er stået af.

Mvh. Lars

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 22-04-06 20:30

Klik lyden kommer fra startrelæet. Det trækker, kobler starteren på , men batteriet kan ikke tåle belastningen, så spændingen falder så langt ned at relæet også slår fra. Og så er forløbet klar til at starte med et nyt klik igen.
Det koster et nyt batteri, hvis starteren er i orden.

Et gammelt sulfateret batteri kan ikke reddes ved opladning.

Når blinkeren gør forskelligt til de to sider er det fordi belastningen er forskellig. Den ene pære er af forkert størrelse eller brændt over.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-06 23:48

En masse kliklyde kunne tyde på, at din starter kammer over på startkransen.

Og det skyldes enten, at det er i stykker/slidt, eller at der ikke er strøm nok til at få startdrevet til at slå ud så det går ordentligt i hak.

Nyt batteri i første omgang, og hvis ikke det hjælper, reparation af startdrev

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Tom96

Dato : 23-04-06 00:53

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-06 00:56

Citat
Og så er forløbet klar til at starte med et nyt klik igen.

ja, men vel ikke før tændingsnøglen har været drejet om og du prøver igen at starte.

relæet klikker normalt kun en gang

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-06 10:43

Jeg går da ud fra at denkun klikker så længe startnøglen er drejet.

Startrelæet kan da ikke mærke forskel på om spændingen til det forsvinder og kommer igen fordi man drejer nøglen eller det er fordi akkuspændingen falder langt ned og så kommer igen.

En dårlig akku med blysulfat og svag syre kan godt give god spænding uden belastning. Men når en stor belastning som startmotoren slås på, vil spændingen dykke til nær 0 V.