/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvorfor køber aktier op?
Fra : Kyck
Vist : 3191 gange
100 point
Dato : 22-04-06 19:08

Hvorfor køber virksomheder som Danisco deres egne aktie op? det forstår jeg ik helt?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-04-06 19:28

Det er for at undgå fremmed kontrol over firmaet.
Aktierne blev oprindelig udstedt for at tjæne penge og for at kunne investere/låne på baggrund af disse aktier.
Som jeg har forstået det.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-04-06 19:34

Aktier udstedes for at skaffe midler til firmaet, aktier er faktisk et lån som virksomheden optager fra investorer, og når der er penge i overskud vil mange virksomehder vælge at købe disse aktier tilbage netop for at bevare kontrollen over firmaet, ellers risikerer de at en stor aktieblok sidder på hænder der er interresseret i andre ting end virksomhedens ledelse,

Kommentar
Fra : Kyck

Dato : 22-04-06 19:38

hmm! kunne der være andre ting? synes jeg har hørt min lærer sig noget andet, men kan ik huske hvad!!

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 22-04-06 19:43

når en virksomhed udsteder og sælger aktier er det en måde at låne penge på. Aktionærerne, som køber aktierne bliver samtidig ejere, og deres hensigt med at købe aktierne , er en forventning om at virksomheden vil gå godt og få overskud, som den tilbagebetaler af til aktionærerne.

Hvis virksomheden har flere penge end den umiddelbart skal bruge, kan den tilbagebetale til aktionærerne , på flere måder:

---- ved at udbetale udbytte til aktionærerne. Skatevæsenet får nu mest på den måde, og virksomheden kan ikke regne med senere at inddrage pengne igen. Derfor er aktieudbytter generelt meget små.

-- ved at gemme pengene i banken eller på tilsvarende måde som reserver , til at møde fremtidens udfordtringer. Med stigende reserver bliver aktierne mere værd , og aktionæren får udbyttet, hvis han sælger aktien.

--- ved at opkøbe egne aktier. På den måde betaler man tilbage til de aktionærer, som sælger. De andres aktier stiger, fordi de nu også ejer en del af aktierne via virksomheden. En anden måde at sige det samme på, er at der nu bliver færre ejere, og dermed en større andel til hver.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-04-06 19:44

Ja det kan også være på grund af kurspleje.
Hvis der bliver sat mange aktier til salg tit så kan kursen falde, og virksoheden har nu svært ved at låne/handle på kredit.
Derfor købes der aktier op af selve firmaet.
Men det hele er ikke så firkantet.......................meget mere indviklet.
I aktiehandel gælder loven om at den kloge narer den mindre kloge.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-04-06 19:56

En investering som alle vi andre gør.

Kommentar
Fra : stud-polit

Dato : 25-04-06 11:26

et par yderligere muligheder:

Nu oftere et firmas aktier handles nu mere "likvide" er de. Dvs. at de er nemme at skaffe og sælge igen. Likviditet i aktierne er en god ting og firmaet kan derved hjælpe på likviditeten af deres egne aktier.

Der kan evt. være skattetekniske gevinster ved det - overskud beskattes anderledes end investeringer.

Det kan være led i en magtkamp mellem aktionærer/bestyrelse/ledelse. Hvis ledelsen kan købe nogle aktier så er de lidt mere "beskyttet" mod at blive fyret af aktionærerne.

bare et lille udpluk af nogle lidt mere syrede forklaringer. EC.s oprindelige svar omkring "undgå fremmed kontrol" er nok det mest sandsynlige IMHO.

Kommentar
Fra : masterp

Dato : 28-04-06 16:52

Prøv at se artiklen "Danisco presses af opkøbsfeber" Berlingske Tidende 12 december 2005, 3 . sektion side 10

Der er en længere forklaring af Daniscos muligheder for at undgå overtagelse og så sluttes artiklen som følger:
"Aktien må da også ses som et sikkert kort: enten stiger kursen »af sig selv« og forhindrer et take over bud, eller det andet alternativ vil blive udløst før eller siden i form af et bud på selskabet. Generationsskiftet på direktørposten fra Alf Duch-Pedersen til Tom Knutzen, NKT, om et halvt år er muligvis udtryk for mere vægt på investorpleje end driftsmæssig udvikling.
I NKT er det lykkedes at gøre aktien så dyr, at ingen endnu har været parat til at overtage koncernen trods en klar »Til salg situation« i flere år. Vores anbefaling for Danisco er »Køb«."

Godkendelse af svar
Fra : Kyck

Dato : 07-09-06 12:37

Tak for svaret transor.