/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
ubåd
Fra : Zip4dup2
Vist : 6002 gange
20 point
Dato : 04-12-02 13:37

Jeg har fået den geniale idee at jeg vil bygge en ubåd. Nu skal i ikke sige at jeg er skør for det har konen sagt tusinde gange.
Men hvordan gør man? HJÆLP

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 04-12-02 16:27

Du er da ikke spor skør - jeg har selv bygget op til flere :)
Fulgte bare denne vejledning (Ubåd til under 3000 kr.)
http://www.submarine.freehosting.net/

God fornøjelse.......

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-12-02 17:57

Hej Zip,

det er da noget af et projekt...

jeg har ingen anelse om hvordan dælen man ska' bygge sådan et monstrum... jeg vil næsten tro det er billigere at købe en istedet for at bygge en... men jeg har lavet et lille hurtig kig på nettet for at se om der måske var noget omkring emnet... og jeg fandt de følgende sider som du måske ka' bruge... og som ku' gi' nogle ideer...

"the Personal Submersibles Organization"... -->
http://www.psubs.org/
"Submersibles by Karl Stanley"... -->
http://www.stanleysubmarines.com/
"Scratch Building a Russian Typhoon SSBN"... -->
http://home.earthlink.net/~marinetec/rcsubs/Typhoon.htm
"Building a Submarine - Fall 1999 Physics Lab Project"... -->
http://www.submarine.freehosting.net/ (har pop-up vindue)
eller... --> http://130.101.21.3:8008/bf/sub/index.html (har umiddelbart ikke noget pop-up vindue)
"Submarine Cable System Diagram"... -->
http://www.telegeography.com/resources/maps_and_schematics/bandwidth/sb02_sub_cable_system.html
"Submarines: How They Work - Indroduction"... -->
http://www.onr.navy.mil/focus/blowballast/sub/work1.htm
"DIVING AND SURFACING"... -->
http://www.maritime.org/ds.htm
"The Fleet Type Submarine Online - Submarine Hydraulic Systems"... -->
http://www.maritime.org/fleetsub/hydr/
"Submarine Project: Use of Density Principles"... -->
http://www.norman.k12.ok.us/092/techscope/science&math/Submarine.htm

PDF Dokument til at downloade...
"SUBMARINE BASICS"... -->
http://www.rose-hulman.edu/Users/groups/Catapult2001I/reports/GROUP_04.PDF
"Case Study ­ Submarine Depth Control System"... -->
http://classes.cecs.ucf.edu/eel5891/klee/Sim_Text/Chap2/Chap2_Sec8.pdf

"U-Madsen" en dansk hjemmelavet Ubåd af Peter Madsen... hvis hans e-mail stadigvæk er den samme, ku' du måske kontakte ham og få lidt hjælp og vejledning... e-mail: apg@ofir.dk... -->
http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/6912.all.html
"Selvfølgelig bygger man da ubåde i Farum "... -->
http://www.farum.dk/article.php?articleid=708
"Hjemmelavet ubåd forulykket i Farum"... -->
http://dk.news.yahoo.com/020531/108/x088.html
en cached side hos DR... -->
http://makeashorterlink.com/?K155258A2

go' jul og held og lykke med projektet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-12-02 13:52

> Jeg har fået den geniale idee at jeg vil bygge en ubåd. Nu skal i ikke
> sige at jeg er skør for det har konen sagt tusinde gange.
> Men hvordan gør man? HJÆLP

Du spørger Peter Madsen. Han har selv lavet en.

http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/artikkel?SearchID=73118849915554&Avis=IG&Dat
o=20020929&Kategori=MASKIN&Lopenr=110040003&Ref=AR

Med venlig hilsen
Allan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-12-02 15:17

"Allan Unnerup" <alu@udkik.dk> wrote in message
news:vVmH9.57527$HU.3873870@news010.worldonline.dk...
> > Jeg har fået den geniale idee at jeg vil bygge en ubåd. Nu skal i ikke
> > sige at jeg er skør for det har konen sagt tusinde gange.
> > Men hvordan gør man? HJÆLP
>
> Du spørger Peter Madsen. Han har selv lavet en.
>
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/artikkel?SearchID=73118849915554&Avis=IG&Dat
> o=20020929&Kategori=MASKIN&Lopenr=110040003&Ref=AR
>

....og den er smadret under transport pga. kranen på bilen, der ikke kunne
være under en bro.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-12-02 17:42

"Zip4dup2" <Zip4dup2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:GumH9.57518

> Jeg har fået den geniale idee at jeg vil bygge en ubåd. Nu skal i ikke
> sige at jeg er skør for det har konen sagt tusinde gange.
> Men hvordan gør man? HJÆLP

Hvis du gerne vil bygge en ubåd og ikke ved, hvordan man gør, så er du sgu
da osse skør!

Se eventuelt: www.I'macrazynutcaseandwanttobuildasubbutdontnohow.com

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-12-02 19:02

Alle kommer med linker og ingen virker.

Jan

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message
news:aslb9e$2fb1$1@news.cybercity.dk...
> "Zip4dup2" <Zip4dup2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:GumH9.57518
>
> > Jeg har fået den geniale idee at jeg vil bygge en ubåd. Nu skal i ikke
> > sige at jeg er skør for det har konen sagt tusinde gange.
> > Men hvordan gør man? HJÆLP
>
> Hvis du gerne vil bygge en ubåd og ikke ved, hvordan man gør, så er du sgu
> da osse skør!
>
> Se eventuelt: www.I'macrazynutcaseandwanttobuildasubbutdontnohow.com
>
> Claus
> --
> ***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
> ********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
> *************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
> ****************** www.rydstroem.com *******************
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-12-02 20:57

"dykkern" <jann@dykkern.com> wrote in message
news:VprH9.5396$hV6.93428@news2.e.nsc.no...
> Alle kommer med linker og ingen virker.
>

Det er fordi:

- den første var for lang, så linien blev 'knækket':

Prøv: http://makeashorterlink.com/?T3C1239A2

Det andet var for sjov, men det kunne du måske ikke forstå. Sådan er vi
forskellige...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-12-02 07:28

"Zip4dup2" <Zip4dup2.news@kandu.dk> wrote
> Jeg har fået den geniale idee at jeg vil bygge en ubåd. Nu skal i ikke
> sige at jeg er skør for det har konen sagt tusinde gange.
> Men hvordan gør man? HJÆLP

Jeg hare ingen ide om hvordan, men jeg
men jeg tager da hatten af for dig

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-12-02 06:06

Joda jeg regnet med at den ene var tull,men man kan aldri være sikker.)

Jan

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> wrote in message
news:aslmms$r3$1@news.cybercity.dk...
>
> "dykkern" <jann@dykkern.com> wrote in message
> news:VprH9.5396$hV6.93428@news2.e.nsc.no...
> > Alle kommer med linker og ingen virker.
> >
>
> Det er fordi:
>
> - den første var for lang, så linien blev 'knækket':
>
> Prøv: http://makeashorterlink.com/?T3C1239A2
>
> Det andet var for sjov, men det kunne du måske ikke forstå. Sådan er vi
> forskellige...
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-12-02 10:26

Allan Unnerup <alu@udkik.dk> wrote:
>> Jeg har fået den geniale idee at jeg vil bygge en ubåd. Nu skal i ikke
>> sige at jeg er skør for det har konen sagt tusinde gange.
>> Men hvordan gør man? HJÆLP
>
> Du spørger Peter Madsen. Han har selv lavet en.

http://www.psubs.org/psub_pic/PeterM.html

-- Dag Stenberg

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-12-02 15:55

til salgs sto det.
Noen som hvet adresse til han og pris??

Jan

"Dag Stenberg" <dag.stenberg@nospam.helsinki.fi.invalid> wrote in message
news:aspqf8$56j$1@oravannahka.helsinki.fi...
> Allan Unnerup <alu@udkik.dk> wrote:
> >> Jeg har fået den geniale idee at jeg vil bygge en ubåd. Nu skal i ikke
> >> sige at jeg er skør for det har konen sagt tusinde gange.
> >> Men hvordan gør man? HJÆLP
> >
> > Du spørger Peter Madsen. Han har selv lavet en.
>
> http://www.psubs.org/psub_pic/PeterM.html
>
> -- Dag Stenberg

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-12-02 03:43

Hvar han også skør den første der byggede en ubåd ?

Søren
"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aslb9e$2fb1$1@news.cybercity.dk...
> "Zip4dup2" <Zip4dup2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:GumH9.57518
>
> > Jeg har fået den geniale idee at jeg vil bygge en ubåd. Nu skal i ikke
> > sige at jeg er skør for det har konen sagt tusinde gange.
> > Men hvordan gør man? HJÆLP
>
> Hvis du gerne vil bygge en ubåd og ikke ved, hvordan man gør, så er du sgu
> da osse skør!
>
> Se eventuelt: www.I'macrazynutcaseandwanttobuildasubbutdontnohow.com
>
> Claus
> --
> ***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
> ********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
> *************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
> ****************** www.rydstroem.com *******************
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-12-02 13:01

"gofy" <fast@tdcadsl.dk> wrote
> Hvar han også skør den første der byggede en ubåd ?

Naturligvis ikke!

Sagen er bare den, at mennesker der ikke er som
alle andre sadigvæk bliver kaldt skøre af alle
de andre, der er åh-så normale(kloninger?)

Selv syntes jeg at ideer der går ud
over normerne er cool

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-12-02 16:43

"gofy" <fast@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3df2b24c$0$128

> Hvar han også skør den første der byggede en ubåd ?

Nej, men han var uddannet ingeniør og havde eget maskinværksted, så han
vidste hvad han lavede!

Hvis man gerne vil bygge noget så kompliceret som en ubåd, og lægger ud med
at fortælle, at man ikke ved hvordan, eller i det mindste har så meget jord
i potten, at man selv er i stand til at tilegne sig den fornødne viden, så
er man sgu skør.

Læg i øvrigt mærke til, at mandens hustru sagde det samme, og hun burde vel
kende ham!

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-12-02 16:46

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Sagen er bare den, at mennesker der ikke er som
> alle andre sadigvæk bliver kaldt skøre af alle
> de andre, der er åh-så normale(kloninger?)

> Selv syntes jeg at ideer der går ud
> over normerne er cool

Der er gode ideer og så er der tossede luftkasteller. Sidstnævnte har en
sælsom evne til at være i umenneskeligt overtal...

Claus

--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-12-02 17:18

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message
news:asvpfs$1foc$1@news.cybercity.dk...
> "Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> > Sagen er bare den, at mennesker der ikke er som
> > alle andre sadigvæk bliver kaldt skøre af alle
> > de andre, der er åh-så normale(kloninger?)
>
> > Selv syntes jeg at ideer der går ud
> > over normerne er cool
>
> Der er gode ideer og så er der tossede luftkasteller. Sidstnævnte har en
> sælsom evne til at være i umenneskeligt overtal...

Han kan bare bygge en båd med et utæt skrog - sådan får man nemt et
undervandsbåd :)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-12-02 19:30

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse
>

> > Der er gode ideer og så er der tossede luftkasteller. Sidstnævnte har en
> > sælsom evne til at være i umenneskeligt overtal...
>
> Han kan bare bygge en båd med et utæt skrog - sådan får man nemt et
> undervandsbåd :)

Jo, men det er jo ikke sikkert, at han ved det??!!

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-02 10:59

Rasmus Hayseed wrote:
> ...og den er smadret under transport pga. kranen på bilen, der ikke
> kunne være under en bro.

Den er blevet repereret og har så vidt jeg ved sejlet efter udheldet.

mvh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-02 11:13

Claus Tersgov wrote:
>> Hvar han også skør den første der byggede en ubåd ?
>
> Nej, men han var uddannet ingeniør og havde eget maskinværksted, så
> han vidste hvad han lavede!

hehe nej han var ikke.. han var kleinsmed og havde ingen idé om hvad han
lavede.. men han fik en ubådsfætter i tyskland til at beregne hull crush
depth ud fra hans tegninger..

> Hvis man gerne vil bygge noget så kompliceret som en ubåd, og lægger
> ud med at fortælle, at man ikke ved hvordan, eller i det mindste har
> så meget jord i potten, at man selv er i stand til at tilegne sig den
> fornødne viden, så er man sgu skør.

Mjah.. men hurra for de skøre så!

mvh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-02 15:54

--
Remove the crap to reply
"Jonas Lüttichau" <j@jegvilikkespammesMagnetix.dk> wrote in message
news:EcEJ9.63898$HU.4811715@news010.worldonline.dk...
> Claus Tersgov wrote:
> >> Hvar han også skør den første der byggede en ubåd ?
> >
> > Nej, men han var uddannet ingeniør og havde eget maskinværksted, så
> > han vidste hvad han lavede!
>
> hehe nej han var ikke.. han var kleinsmed og havde ingen idé om hvad han
> lavede.. men han fik en ubådsfætter i tyskland til at beregne hull crush
> depth ud fra hans tegninger..

Den "ubådsfætter" du nævner hedder Karsten Standfuss (ved ikke om det er
rigtigt stavet)

> > Hvis man gerne vil bygge noget så kompliceret som en ubåd, og lægger
> > ud med at fortælle, at man ikke ved hvordan, eller i det mindste har
> > så meget jord i potten, at man selv er i stand til at tilegne sig den
> > fornødne viden, så er man sgu skør.
>
> Mjah.. men hurra for de skøre så!
>
> mvh
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-02 15:54

--
Remove the crap to reply
"Jonas Lüttichau" <j@jegvilikkespammesMagnetix.dk> wrote in message
news:EcEJ9.63898$HU.4811715@news010.worldonline.dk...
> Claus Tersgov wrote:
> >> Hvar han også skør den første der byggede en ubåd ?
> >
> > Nej, men han var uddannet ingeniør og havde eget maskinværksted, så
> > han vidste hvad han lavede!
>
> hehe nej han var ikke.. han var kleinsmed og havde ingen idé om hvad han
> lavede.. men han fik en ubådsfætter i tyskland til at beregne hull crush
> depth ud fra hans tegninger..

Den "ubådsfætter" du nævner hedder Karsten Standfuss (ved ikke om det er
rigtigt stavet)

> > Hvis man gerne vil bygge noget så kompliceret som en ubåd, og lægger
> > ud med at fortælle, at man ikke ved hvordan, eller i det mindste har
> > så meget jord i potten, at man selv er i stand til at tilegne sig den
> > fornødne viden, så er man sgu skør.
>
> Mjah.. men hurra for de skøre så!
>
> mvh
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-02 16:27

Kære Newsgroup, hermed konstruktørens indlæg...

Jeg hedder Peter Madsen, og har bygget en 4 ton ubåd. Når jeg stadig lever
og kan skrive dette til jer er det begribeligvis fordi "Freja" som den
hedder fungerer og efter tyve dyk
hver gang er kommet til overfladen da jeg ville have det. Båden er
selvfølgelig en prototype, og selvfølgelig kan der være ting og sager som
ikke fungerer efter hensigten, men 7-9-13 til dato har der ikke været
nævneværdige problemer. Jeg vil sige til andre der overvejer et projekt af
den art at man skal starte med et ret omfattende researcharbejde, i modsat
fald kan det blive voldsomt farligt. Der er nogle indlæg på denne "tråd" der
forsøger at gøre sig kloge på hvad jeg vidste eller ikke vidste før
projektet gik igang. "Freja" bygger i meget høj grad på den tyske
miniubådstype "seehund" og på den storebror type IIB. Jeg har arbejdet med
ideen siden 1994, men fik først i 2000 tid og plads til at realisere
bygningen. Pt. er kølen netop lagt til en efterfølger til Freja, som bliver
hurtigere, smartere og lidt større. Der er intet man lærer så meget af som
praksis...Freja befinder sig på land for vinteren og vil i foråret starte en
sæson til hvorefter den for mit vedkommende er udtjent som prototype. Den
nye båd er i princippet til salg, men ventes ikke søsat for 2004. Den gamle
er for farlig for "ikke-fagfolk" og er derfor ikke til salg. Jeg påtager mig
dog gerne at lave en mindre og økonomisk realistisk ubåd for en seriøs
kunde. Intereserede kan skive til mig på apg@ofir.dk, og er velkomne til at
aflægge værkstedet i Farum et besøg.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-02 16:50

<snip>En masse tekst</snip>

> Intereserede kan skive til mig på apg@ofir.dk, og er velkomne til at
> aflægge værkstedet i Farum et besøg.

En adresse ville være praktisk hvis man skal aflægge besøg på dit værksted

Mvh
Lars Linde

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-02 17:00

APG Engineering wrote:
>Jeg har arbejdet med ideen siden 1994, men fik
> først i 2000 tid og plads til at realisere bygningen. Pt. er kølen
> netop lagt til en efterfølger til Freja, som bliver hurtigere,
> smartere og lidt større.

Hvad kan man læse om ubådsbygning? Kender du nogle bøger om emnet og får du
lavet en hjemmeside hvor man kan se dyret?

mvh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-02 18:32

"Jonas Lüttichau" <j@jegvilikkespammesMagnetix.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad kan man læse om ubådsbygning? Kender du nogle bøger om emnet og får
du
> lavet en hjemmeside hvor man kan se dyret?

Hvis du havde fulgt bedre med, ville du opdage, at der er blevet bragt flere
link i debatten, som henviser til en side, hvor båden er afbilledet og
beskrevet...

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-02 18:33

"Jonas Lüttichau" <j@jegvilikkespammesmagnetix.dk> wrote:
> APG Engineering wrote:
>>Jeg har arbejdet med ideen siden 1994, men fik
>> først i 2000 tid og plads til at realisere bygningen. Pt. er kølen
>> netop lagt til en efterfølger til Freja, som bliver hurtigere,
>> smartere og lidt større.
>
> Hvad kan man læse om ubådsbygning? Kender du nogle bøger om emnet og får du
> lavet en hjemmeside hvor man kan se dyret?

Pröva http://www.psubs.org/psub_pic/PeterM.html

-- Dag Stenberg

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-02 17:25

Anbefaler et kik ind på www.psubs.org som er det eneste sted jeg kender vdr.
amatørubåde. Mht. prof design finder der en del literatur, primært med vægt
på sømillitære anvendelser. Ingen literatur beskriver mig bekendt
amatøærbyning af trykskogsubåd, det forekommer simpelt hen kun extremt
sjelden at nogen prøver. Min ubåd er jo også lavet i mit firmas regi, og er
derfor ikke nogen ren amatøraktivitet...

Giv mig din mail så skal jeg sende dig et foto...for jeg har ingen www side.

"Jonas Lüttichau" <j@jegvilikkespammesMagnetix.dk> wrote in message
news:7iJJ9.64026$HU.4833260@news010.worldonline.dk...
> APG Engineering wrote:
> >Jeg har arbejdet med ideen siden 1994, men fik
> > først i 2000 tid og plads til at realisere bygningen. Pt. er kølen
> > netop lagt til en efterfølger til Freja, som bliver hurtigere,
> > smartere og lidt større.
>
> Hvad kan man læse om ubådsbygning? Kender du nogle bøger om emnet og får
du
> lavet en hjemmeside hvor man kan se dyret?
>
> mvh
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-02 22:10

"APG Engineering" <apg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> amatøærbyning af trykskogsubåd, det forekommer simpelt hen kun extremt
> sjelden at nogen prøver. Min ubåd er jo også lavet i mit firmas regi, og
er
> derfor ikke nogen ren amatøraktivitet...

Stig Dall på Ingeniøren hævder i sin artikel, at du er uddannet ingeniør,
men Jonas Lüttichau hævder, at du ikke er ingeniør og ikke aner, hvad du
laver.

Hvad er sandt??

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-02 22:56

Godt skuldret !!!
Respekt for personer, der har en idee af den type, og får den ført ud i
livet.

mvh
Jens _M

"APG Engineering" <apg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:at7lfe$kl6$1@sunsite.dk...
> Kære Newsgroup, hermed konstruktørens indlæg...
>
> Jeg hedder Peter Madsen, og har bygget en 4 ton ubåd. Når jeg stadig lever
> og kan skrive dette til jer er det begribeligvis fordi "Freja" som den
> hedder fungerer og efter tyve dyk
> hver gang er kommet til overfladen da jeg ville have det. Båden er
> selvfølgelig en prototype, og selvfølgelig kan der være ting og sager som
> ikke fungerer efter hensigten, men 7-9-13 til dato har der ikke været
> nævneværdige problemer. Jeg vil sige til andre der overvejer et projekt af
> den art at man skal starte med et ret omfattende researcharbejde, i modsat
> fald kan det blive voldsomt farligt. Der er nogle indlæg på denne "tråd"
der
> forsøger at gøre sig kloge på hvad jeg vidste eller ikke vidste før
> projektet gik igang. "Freja" bygger i meget høj grad på den tyske
> miniubådstype "seehund" og på den storebror type IIB. Jeg har arbejdet
med
> ideen siden 1994, men fik først i 2000 tid og plads til at realisere
> bygningen. Pt. er kølen netop lagt til en efterfølger til Freja, som
bliver
> hurtigere, smartere og lidt større. Der er intet man lærer så meget af som
> praksis...Freja befinder sig på land for vinteren og vil i foråret starte
en
> sæson til hvorefter den for mit vedkommende er udtjent som prototype. Den
> nye båd er i princippet til salg, men ventes ikke søsat for 2004. Den
gamle
> er for farlig for "ikke-fagfolk" og er derfor ikke til salg. Jeg påtager
mig
> dog gerne at lave en mindre og økonomisk realistisk ubåd for en seriøs
> kunde. Intereserede kan skive til mig på apg@ofir.dk, og er velkomne til
at
> aflægge værkstedet i Farum et besøg.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-02 23:58

"APG Engineering" <apg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:at7lfe$kl6

> bygningen. Pt. er kølen netop lagt til en efterfølger til Freja, som
bliver
> hurtigere, smartere og lidt større. Der er intet man lærer så meget af som

Må man forslå, at du maler den gul

> kunde. Intereserede kan skive til mig på apg@ofir.dk, og er velkomne til
at
> aflægge værkstedet i Farum et besøg.

jeg vil egentlig hellere ud og sejle ubåd.........!!

Claus

--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-02 00:00

Du skriver:

> Stig Dall på Ingeniøren hævder i sin artikel, at du er uddannet ingeniør,
> men Jonas Lüttichau hævder, at du ikke er ingeniør og ikke aner, hvad du
> laver.
>
> Hvad er sandt??
>
> Claus

Ingen af delene, jeg er ikke ingeniør, men jeg ved udemærket godt hvad jeg
foretager mig. Jeg er i en del medier blevet beskyldt for at have en
ingeniørbaggrund, men det må jeg på det skarpeste afvise. Sandsyneligvis
havde jeg opgivet projektet på forhånd hvis jeg havde haft den ballast, og
indbyggede evne til at se problemer inden de opstår. Jeg laver af at bygge
specialmaskiner og forskningsudstyr, f.eks. senest tre vindtunneler til DTI,
og gør det it mit dertil udrystede 180 m3 værksted i Farum. En anden
ubådsbygger, Carsten Standfuss fra Bremerhafen er skibingeniør og har
skimmet designet da det var ca. halvfærdigt. Han har ingen direkte kobling
eller andel i det som det har været beskrevet i denne "tråd" Det har derimod
Civ. Ing. Christian Ravn, DTU som har været til uvurderlig hjælp i talrige
af mine projekter gennem de sidste femten år.

Peter Madsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-02 00:24

Kære Jonas,
man overlever ikke at bygge en "hjemmelavet" undervandsbåd hvis
men ikke er helt på det rene med de naturkrafter der virker på selv små
dybder. "Freja" båden har vist sig at være særdeles manøvredygtig, og sejler
lystigt afsted med 2.5 til 3 knob neddykket. Et let ryk i joystikket og man
kan dreje hydroplanerne agter for skrugen og tage båden op eller ned i
vandmasserne. Den kan trimmes til sin neutrale tonnage inden for få hundrede
gram med sine to 250 litters trimtanke for og bag, og kan uddykke på
kommando ved at blæse de to 450 ltr hoveddykketanke. Med sin dieselmotor kan
den genoplade otte akkumulatorer der giver strøm til halvanden times
neddykket sejlas. Dielen kan også via den tocylendrede kompressor producere
trykluft til blæsning af hoved og trimtanke ect. Neddykket kan ubådens
aktive phased array sonar opdage sonarkontakter op til 400 meter fremme alt
i mens den scanner en 90 graders vinkel forud. Jeg mangler kun torpedorørne
for at kunne fuldende fartøjets lighed med en "Seehund" dværgubåd...

-Og så skriver du til alverden at jeg er en kleinsmed der ikke aner hvad
pokker han laver...tja... er du sikker ?

Venligst,

Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-02 00:43

"APG Engineering" <apg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:at8hdm$mf7

> dybder. "Freja" båden har vist sig at være særdeles manøvredygtig, og
sejler

Hvordan fungere luft forsyningen til besætning, renser du luften, eller er
det via flasker?

Hvor meget er din luftforsyning til trimtanke og blæsning komprimeret? (i
bar)

Der var en gang en ubåd, kan ikke huske, om den var rusisk eller US, hvor
skipperen besluttede at prøve at "blæse" båden op. Han satte den ned på
bunden, og begyndte at blæse. Uheldigvis havde han glemt eller overset, at
båden lige kom fra værft og havde fået ny luft ombord få dage forinden. Da
luften jo er komprimeret voldsomt, jeg mener at kunne huske tallet 2800 bar!
men er ikke helt sikker, begyndte rør og ventiler at sprænges, af is og
kondens, fordi luften stadig var voldsom varm efter komprimeringen. Skaderne
var uoprettelige og alle omkom...

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-02 00:46

"APG Engineering" <apg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:at8hdm$mf7

> man overlever ikke at bygge en "hjemmelavet" undervandsbåd hvis
> men ikke er helt på det rene med de naturkrafter der virker på selv små

Næh, spørgsmålet er nok nærmere, overlever man en køretur med Søren?

Jeg fik fornøjelsen af at støde ind i ham ganske kort efter....

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-02 01:32

> Hvordan fungere luft forsyningen til besætning, renser du luften, eller
er
> det via flasker?

Båden kan, med udnyttelse af dens indespærede luftlomme operere neddykket i
1.5 timer uden luftfornyelse. Til nødbrug findes en 12 litter dykkerflaske,
som iøvirgt kan kobles på hovedluftlinjen så dens 2.4 m3 kan bruges til at
blæse tanke med. Til sammen giver det 3 timer i en nødsitution. Længe før
vil man dog forlade båden gennem en af de to luger og komme til overfalden i
den medbragte våddragt. Dette kan overleves ned til 40 - 60 meter. Båden
knuses dog ( beregenet ) først i 135 meter, men dette er helt uaktuelt for
dens brug i DK indre farvande.

>
> Hvor meget er din luftforsyning til trimtanke og blæsning komprimeret? (i
> bar)

Ved dykning til de normale 10 -12 meter kun ca. 4.5 bar. Ved operationer på
større dybde kan luften presses op på 12 bar.
Husk at blot man kan blæse få litter ud stiger båden. Blæser man selt ikke,
kan den sejles op på hydroplanerne, og først blæses nær overfladen.
Dette er normal praksis, b.la. for ikke at brage op i et overfladeskib. Men
går til når overfladen, lytter efter skruge eller flowstøj, hvis ingen
uddykker man forsigtigt...
Det er ganske facinerede i praksis...at se overfalden fra den nedre side, i
skjorteærmer, uden at være våd og kold i en dragt. Og med alle de tekniske
dimser som sonar og GPS, log, dybdemåler ect. til at orientere sig med. (
GPS dog kun når overfladen ) Man har i tilgift meget større aktionsradius på
elmaskine end med svømmefødder...
>
> Der var en gang en ubåd, kan ikke huske, om den var rusisk eller US, hvor
> skipperen besluttede at prøve at "blæse" båden op. Han satte den ned på
> bunden, og begyndte at blæse. Uheldigvis havde han glemt eller overset, at
> båden lige kom fra værft og havde fået ny luft ombord få dage forinden. Da
> luften jo er komprimeret voldsomt, jeg mener at kunne huske tallet 2800
bar!
> men er ikke helt sikker, begyndte rør og ventiler at sprænges, af is og
> kondens, fordi luften stadig var voldsom varm efter komprimeringen.
Skaderne
> var uoprettelige og alle omkom...
>
> Claus
> --
> ***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
> ********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
> *************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
> ****************** www.rydstroem.com *******************
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-02 09:52

APG Engineering wrote:
> -Og så skriver du til alverden at jeg er en kleinsmed der ikke aner
> hvad pokker han laver...tja... er du sikker ?

Mjah pointen var at du ike havde formel uddannelse og heller ingen
professionel erfaring med ubåde så da du begyndt projektet vidste du intet.
Hvilket bare gør det endnu mere fantastisk at det er lykkedes. Det var i
henhold til originale posters intentioner om at bygge sin egne ubåd
hvorefter Claus Tersgov kommenterede at man skal være uddannet ingeniør for
at kunne klare den opgave.

mvh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-02 10:00

On Thu, 12 Dec 2002 09:51:57 +0100, "Jonas Lüttichau"
<j@jegvilikkespammesMagnetix.dk> wrote:

>pointen var at du ike havde formel uddannelse og heller ingen
>professionel erfaring med ubåde så da du begyndt projektet vidste du intet.
>Hvilket bare gør det endnu mere fantastisk at det er lykkedes.

Sådan forstod man/jeg ikke umiddelbart din posting.

>Det var i henhold til originale posters intentioner om at bygge sin egne ubåd
>hvorefter Claus Tersgov kommenterede at man skal være uddannet ingeniør for
>at kunne klare den opgave.

For mange tror, at man kan læse sig til alt. Faktum er, at med de
rigtige evner "i hovedet", og hænderne endvidere skruet rigtigt på,
kan mange få et ganske udemærket resultat ud af at arbejde med
tingene in natura.
---

Mvh...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-02 15:25

"Jonas Lüttichau" <j@jegvilikkespammesMagnetix.dk> skrev i en meddelelse

> Mjah pointen var at du ike havde formel uddannelse og heller ingen
> professionel erfaring med ubåde så da du begyndt projektet vidste du
intet.
> Hvilket bare gør det endnu mere fantastisk at det er lykkedes. Det var i
> henhold til originale posters intentioner om at bygge sin egne ubåd
> hvorefter Claus Tersgov kommenterede at man skal være uddannet ingeniør
for
> at kunne klare den opgave.

Jeg har aldrig skrevet, at man skulle være ingeniør. Jeg har derimod
skrevet, at Peter var ingeniør, fordi det fremgår af flere artikler, som
bl.a. har været bragt på Ingeniøren.net
At det ikke er sandt, er så beklageligt.

At bygge en ubåd kræver naturligvis en del jord i potten, og er således ikke
noget 1-2-3 projekt. Jeg har gennem årene set mange underlige "gør-det-selv"
projekter, som er gået grueligt galt. Alle disse har været "over vandet"
projekter. Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan det var gået, hvis de samme
projekter havde været en ubåd

Ergo, man behøver ikke at være ingeniør for at bygge en ubåd, men man skal
søren dansemig ha' så meget omløb i hovedet, at man selv er i stand til at
tilegne sig den fornødne viden, samt naturligvis være i besiddelse af de
nødvendige, håndværksmæssige evner. Ting som hydraulik, trykrør/ventiler,
elinstallationer tryksvejsning osv. er altså noget man skal have forudgående
kendskab til.

Det var såmænd blot det, jeg tillod mig at betvivle, at den oprindelige
"zip4du", eller hvad han nu kaldte sig, var i besiddelse af...

At indlægget så var annonymt og sendt via "kandu - vejen til en hurtig
løsning" gjorde det kun mere grinagtigt..

Claus

--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-02 23:43

check denne link, der er ubåds kit....

http://www.angelfire.com/ks/diyplans/index.html

/Svend

"gofy" <fast@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3df2b24c$0$128$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvar han også skør den første der byggede en ubåd ?
>
> Søren
> "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:aslb9e$2fb1$1@news.cybercity.dk...
> > "Zip4dup2" <Zip4dup2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:GumH9.57518
> >
> > > Jeg har fået den geniale idee at jeg vil bygge en ubåd. Nu skal i ikke
> > > sige at jeg er skør for det har konen sagt tusinde gange.
> > > Men hvordan gør man? HJÆLP
> >
> > Hvis du gerne vil bygge en ubåd og ikke ved, hvordan man gør, så er du
sgu
> > da osse skør!
> >
> > Se eventuelt: www.I'macrazynutcaseandwanttobuildasubbutdontnohow.com
> >
> > Claus
> > --
> > ***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
> > ********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
> > *************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
> > ****************** www.rydstroem.com *******************
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-02 22:26

De fleste "kits" incl. dem der er beskevet i denne tråd til ubåde er reelt
ikke ubåde...

En ubåd beskytter sin besætning mod virkningerne af tryk med et hermetisk
tæt trykskrog. Det er groft sagt hele formålet med undervandsbåden for det
gør besætningen uafhængig af dykkertabellen, og giver mulighed for dykning
til extreme dybder hvor man slet ikke kan komme i en dragt.

En "undervandskooter" er et fartøj som giver en dykker i dragt med
trykluftudstyr, større aktionsradius, men ingen af den andre
sikkerhedsmæsige fordele som ovenfor beskervet.

"Freja" ubåden er af trykskrogstypen, ligesom søværnets ubåde.

Hverken de ambiente undervandskootere eller noget andet undervandsudstyr er
1-2-3 nu! køkkenbordsprojekter, amatørbygning kræver en ret speciel indsats,
ikke ulig f.eks. amatørbyggede fly.

Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-02 23:46

Hej Peter,

Jeg forstår godt din "faglige" stolthed......men min link var blot beregnet
til alle kommende "undervands-piloter" der bevæger sig rundt i dette
forum.....og tror de ved en masse om ubåde......(???!!!)

....og lad os prøve at holde denne NG over vandoverfladen.... :))...der
ellers vil jeg begynde og fortælle om den gang jeg puttede vinger på min
speedbåd og fik en vandflyver ud af det....:())))

Hilsen....og pøj pøj med dit næste projekt.

/Svend

"APG Engineering" <apg@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
news:atav1e$lu8$1@sunsite.dk...
> De fleste "kits" incl. dem der er beskevet i denne tråd til ubåde er reelt
> ikke ubåde...
>
> En ubåd beskytter sin besætning mod virkningerne af tryk med et hermetisk
> tæt trykskrog. Det er groft sagt hele formålet med undervandsbåden for det
> gør besætningen uafhængig af dykkertabellen, og giver mulighed for dykning
> til extreme dybder hvor man slet ikke kan komme i en dragt.
>
> En "undervandskooter" er et fartøj som giver en dykker i dragt med
> trykluftudstyr, større aktionsradius, men ingen af den andre
> sikkerhedsmæsige fordele som ovenfor beskervet.
>
> "Freja" ubåden er af trykskrogstypen, ligesom søværnets ubåde.
>
> Hverken de ambiente undervandskootere eller noget andet undervandsudstyr
er
> 1-2-3 nu! køkkenbordsprojekter, amatørbygning kræver en ret speciel
indsats,
> ikke ulig f.eks. amatørbyggede fly.
>
> Peter
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-02 00:50

"Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> skrev

> ...og lad os prøve at holde denne NG over vandoverfladen.... :))...der

Hvorfor dog det ? Ubåde er lige så meget ontopic som overfladebåde, jævnfør
fundatsen:

Klip fra fundatsen:

Formålet med denne gruppe er diskussion af emner med relation
til al fritidssejlads, herunder sejlads for sejl, motor, eller
muskelkraft. Eksempler på relevante emner er:

* Båd design
* Bådebygning og -vedligeholdelse
* Turforslag og turbeskrivelser
* Kapsejlads
* Navigation
* Bådudstyr

klip slut

Der står således ingen steder, at kun både, som er ovenvandet er ontopic....
Hvis emnet ikke interesserer dig, kan du da bare springe tråden over, i
stedet for at gøre dig til herre over, hvad vi andre skal debatere...

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-02 01:08

Jah...ubåde hører bestemt til på denne NG, hæ hæ, men frygt ej det tager nok
ikke overhånd lige med det samme. Overfladebåde har sine fordele...hvis
nogen her vil bytte en mindre kølbåd for en brugt undervandbåd så skriv det
endelig...

Peter

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message
news:atb7bd$1np3$1@news.cybercity.dk...
> "Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> skrev
>
> > ...og lad os prøve at holde denne NG over vandoverfladen.... :))...der
>
> Hvorfor dog det ? Ubåde er lige så meget ontopic som overfladebåde,
jævnfør
> fundatsen:
>
> Klip fra fundatsen:
>
> Formålet med denne gruppe er diskussion af emner med relation
> til al fritidssejlads, herunder sejlads for sejl, motor, eller
> muskelkraft. Eksempler på relevante emner er:
>
> * Båd design
> * Bådebygning og -vedligeholdelse
> * Turforslag og turbeskrivelser
> * Kapsejlads
> * Navigation
> * Bådudstyr
>
> klip slut
>
> Der står således ingen steder, at kun både, som er ovenvandet er
ontopic....
> Hvis emnet ikke interesserer dig, kan du da bare springe tråden over, i
> stedet for at gøre dig til herre over, hvad vi andre skal debatere...
>
> Claus
> --
> ***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
> ********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
> *************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
> ****************** www.rydstroem.com *******************
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-02 01:51

"APG Engineering" <apg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:atb8d4$fon$1@sunsite.dk...
> Jah...ubåde hører bestemt til på denne NG, hæ hæ, men frygt ej det tager
nok
> ikke overhånd lige med det samme. Overfladebåde har sine fordele...hvis
> nogen her vil bytte en mindre kølbåd for en brugt undervandbåd så skriv
det
> endelig...
>
> Peter
>
Hej Peter
Hvad sagde søfartsstyrelsen til din "sejlads". Fik du tilladelse eller
gjorde du det bare. Jeg kan ikke i "Internationale Søvejsregler" finde et
regelsæt der omhandler ubådssejlads.
Klart at i udykket tilstand gælder samme regler som for ethvert
"overfladeskib"; men man bygger vel ikke en ubåd for kun at sejle
overfladesejlads.

--
JøN/Grenaa

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-02 00:21

JøN,

Du spørger om tilladelse til ubådsbygning / sejlas m.v.

Det er faktisk uafklaret. Søfartstyrelsen har ikke udstedt nogen
godkendelse, og fartøjet er heller ikke godkendt af noget
klassifikationsselskab. Af forskellige tekniske grunde ville "Freja" næppe
heller passere, og antagelig gælder det samme søværnets ubåde.
Søfartsstyrelsen kender projektet, men har pt. ikke udarbejdet noget
regelsæt for privatejede og privat byggede undervandsbåde. Der er visse
elementære operationelle begrænsninger...f.eks. må man ikke så gerne komme i
vejen for andre større skibe, eller dykke i særlige hav og eller
havneområder. Man må heller ikke sejle med betalende passagerer o.s.v. Hvis
jeg indleder en produktion af ubåden med salg for øje stiller sagen sig
måske mere komplekst, men det er uafklaret hvad det offentlige kan og vil
kræve. Der er forhold inden for produktsikkerhedslovgivningen og en hel del
andet der vil blive opklaret når og hvis der falder en dom i relation til
ubådsbyggeri i DK.

Mvh.

Peter Madsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-02 03:10

> Du spørger om tilladelse til ubådsbygning / sejlas m.v.

Jeg spurgte kun om sejladsen. Specefikt er det sejladsen, når du dykker,
sejler neddykket og når du uddykker. Overfladesejladsen er der jo
internationale regler for.

> Søfartstyrelsen har ikke udstedt nogen
> godkendelse, og fartøjet er heller ikke godkendt af noget
> klassifikationsselskab.

Ingen af ovrnnævnte selskaber udsteder nogen godkendelse uden de bliver
"bedt" om det.
Så hvis du ikke har søgt. kommer de ikke og godkender noget. Der er dog
ingen tvivl om at De har været bekendt med dit projekt. De kan i så tilfælde
have valgt at sætte kikkerten for det blinde øje.

> Der er visse
elementære operationelle begrænsninger...f.eks. må man ikke så gerne komme
i
> vejen for andre større skibe, eller dykke i særlige hav og eller
> havneområder.

Vil det sige at "De" har skrevet,hvor du IKKE må sejle/dykke, så det kan
forståes således,
at alle andre må du godt?

> Hvis
> jeg indleder en produktion af ubåden med salg for øje stiller sagen sig
> måske mere komplekst, men det er uafklaret hvad det offentlige kan og vil
> kræve. Der er forhold inden for produktsikkerhedslovgivningen og en hel
del
> andet der vil blive opklaret når og hvis der falder en dom i relation til
> ubådsbyggeri i DK.

Hvorfor skal der falde en dom? Er der rejst en sag?

--
JøN/Grenaa

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-02 08:51

Hej NG...

:)) = smil = humor......som du åbenbart ikke forstod....

mvh

Svend
"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message
news:atb7bd$1np3$1@news.cybercity.dk...
> "Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> skrev
>
> > ...og lad os prøve at holde denne NG over vandoverfladen.... :))...der
>
> Hvorfor dog det ? Ubåde er lige så meget ontopic som overfladebåde,
jævnfør
> fundatsen:
>
> Klip fra fundatsen:
>
> Formålet med denne gruppe er diskussion af emner med relation
> til al fritidssejlads, herunder sejlads for sejl, motor, eller
> muskelkraft. Eksempler på relevante emner er:
>
> * Båd design
> * Bådebygning og -vedligeholdelse
> * Turforslag og turbeskrivelser
> * Kapsejlads
> * Navigation
> * Bådudstyr
>
> klip slut
>
> Der står således ingen steder, at kun både, som er ovenvandet er
ontopic....
> Hvis emnet ikke interesserer dig, kan du da bare springe tråden over, i
> stedet for at gøre dig til herre over, hvad vi andre skal debatere...
>
> Claus
> --
> ***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
> ********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
> *************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
> ****************** www.rydstroem.com *******************
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-02 14:47

JøN,

Jeg har specifikt spurt i Søfartsstyrelsen "Om det ville være ulovligt at
bygge og sejle med en privat ubåd i DK"

-Og overskibsinspektør Arne Ulstrup har skriftligt og meget specifikt svaret
at der ikke findes regler om private ubåde, og at Søfartsstyrelsen heller
ikke agter at udarbejde sådanne reger.

Om det er at sætte kikkerten for det blinde øje, som du måske antyder at de
kan have gjort, det ved jeg ikke, men det var deres svar. Arne Ulstup
tilføjede telefonisk senere at der kunne være visse operationelle
begrænsninger, som beskevet i mit første svar.

Mht. klassifikationsselskaber så tilbyder de ikke nogen service jeg som
sådan har brug for. Jeg skal jo ikke bevise over for nogen myndighed at
fartøjet er sikkert, men er som bruger motiveret for at det er sikkert at
sejle. Om jeg har den fornødne tekniske viden til at vurdere det...kan ikke
umiddelbart måles. Statistikken siger at "Freja" er kommet op tyve gange ud
af tyve mulige, men f.eks. NASA´s rumfærge Challenger gik tabt på den 25énde
rumfærge mission. De 24 foregående vellykkede missioner var altså ikke nogen
garenti for NASA´s knowhow, eller evne til at vurdere deres komplicerede
fartøjs sikkerhed.

Der er pt. ikke indbragt nogen sag vdr. ubåde, men skulle den forlise eller
forårsage en ulykke vil der antagelig komme en. Det kunne f.eks. ske ved en
kollition med en sejlbåd ( som jo ikke udsender nogen skrugestøj Frejas´s
hydrofoner kan høre ) og som man derfor kunne kolidere med under uddykning.
Her vil bådejeren sikkert kunne føre en erstatningsag, selvom det er mest
sandsyneligt at ubåden og dens besætning går tabt ved en sådan søulykke.

Det er muligvis meget farligt at operere en ubåd. Jeg kan ikke vide med 100%
sikkerhed hvor farligt, eller med 100% sikkerhed om "Freja" kommer op efter
sit 21. dyk. Man alt det jeg ved om fartøjet, og om ubåde i almindelighed
siger mig at det vil den sandsyneligvis gøre...

Sagen stiller sig nøjagtigt ligesådan når en SAS pilot giver gas på sin
MD80ér og tager halvstres uskyldige mennesker med sig op i 30.000 fod i
forventning om at de alle overlever det.
Det gør de sandsyneligvis også, hvis de da ikke lige starter i Milanos
Linate lufthavn...

Mvh.

Peter Madsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 01:32

"APG Engineering" <apg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:atfcot$590$1@sunsite.dk...
>
Tak for det fyldestgørende svar.

Privat ubådssejlads i DK. er et ubeskrevet blad, hvor du så er pioneren.
Min interesse skyldes kendskabet til to "ulykker" med neddykkede ubåde.

1. Nybygget tysk ubåd på prøvesejlads i Skaggerak støder sammen med svensk
fiskebåd. Svenskeren forliser.

2. Under Trawlfiskeri i Østersøen får en af trawlerne "noget" i trawlen der
slæber den baglæns med 8 knob indtil begge wirer springer. Besætningen
beholder livet, men mister grejet. Det var før Østersølandene kom i EU. så
hvad "noget" var blev ikke opklaret; Men en blåhval var det næppe.

Jeg er ikke imod dit projekt. Jeg mener der skal være plads både til
eksperimenter, lyst- og erhvervssejlere; men ikke uden regler. Jeg kan
forstå på dig, at der på nuværende ikke eksistere nogen, så "Kikkerten for
det blinde øje" er vel ikke helt ved siden af.

Hvis du vil sammenligne undervandssejlads med SAS flyvning, så skal du vist
søge om tilladelse til sejlads fra Køge til Bøgeskoven, hvis du så får
tilladelsen, opgives kurs og dybde hvori du må sejle og så overvåger
"overfladevæsnet" dig på deres sonar. Den hævdvundne ret til "Havenes
frihed" begrænses meget hvis der skal reguleres i samme grad som luftrummet.

--
JøN/Grenaa

PS. Husk at passe godt på skrivelsen fra Arne Ulstrup.