/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Smalfilm til DVD
Fra : thedeuce
Vist : 8003 gange
45 point
Dato : 22-04-06 14:12

Hej
Jeg har nogle smalfilm, 8 mm og super 8. Disse vil jeg gerne overføre til DVD. Men desværre koster det en mindre formue hvis man afleverer dem til en fotoforretning. Er der nogen der ved hvordan man selv kan gøre det? Eller kender nogen som kan gøre det til en billigere pris.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 22-04-06 15:22

På hjørnet af Åboulevarden og Dannefærdsvej på Frederiksberg/Nørrebro kan du få overført smalfilm til dvd. Jeg ved dog ikke hvad det koster, men skal have det undersøgt snart, da jeg selv skal have overført nogle gamle smalfilm til dvd.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 22-04-06 15:53

Når du har smalfilm, så har du vel også en smalfilmforeviser. Hvis du har eller kender en med en videooptager ( Bedst med DV-bånd ) hvorfor så ikke optage via en smalfilmskærm. ( Perleskærm )
Har selv overført smalfilm til DVD på denne måde, med stort held.

1.Fra foreviser til DV-optager
2.DVI-udgang til computer
3.Computer over f.eks. Videomovie til DVD

Billigere kan det nok ikke gøres.
God fornøjelse.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 22 point
Dato : 22-04-06 20:25

Perleskærm er ikke det aller bedste middel til at overføre billeder på, da det giver et kraftigt belyst felt i midten.
Jeg har brugt en speciel overførselsskærm fra HAMA, hvor glaspladen (skærmen) var slebet i cirkler, så lyset fordeles bedst muligt. Spejlet som billederne skal vendes i (når det skal bagprojekteres), er coatet så det kompensasere for farvefejl fra halogenlampen i projektoren.

Jeg dog ikke prøvet at lægge ud på DVD, men kun på VHS med et ret godt resultat, og hvor lyden er kørt gennem en 10 kanals tonefilter, så dårlig lyd kunne undertrykkes.

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 23-04-06 12:06

jeg har igennem tiden overført omkring 30 timers smalfilm til VHS har prøvet med hamas boks med linse og matskive , jeg har også prøvet med perleskærm det bliver ganskerigtig forlyst i midten det bedste resultat jeg har fået er med et gammelt læredslæred sørg for at gengiveren står så tæt på camaraet som mueligt for at undgå paraaksle fejl. det størst problem bliver at synkronicerer billedhastigheden til camaraets lukkerhastighed, jeg har brugt en eumig gengiver og der var en omskifter fra 50 til 60 Hz, når den blev sat på 60 fik skyderen til omskiftning mellem 18 (16) bs og 24 bs en stører vandring , så den kunne justeres så der ikke var noget flimmer. jeg har også haft stor sucese med at overfører dias de kan gøres helt levende ved zoom og panorering.
tilsidst er det barer at kører fra vhs til dvd, jeg tror godt at det kan lade sig gører at lægge det direkte på DVD via composit ind og udgang.
god fornøjelse.

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 24-04-06 12:10

Jeg mente ikke direkte til DVD . brug videokammereaet som rent camera uden at lægge det på bånd ,hvis det er et digitalt video cam kan du kører direkte til harddisken , og så behandle det i et videoredigeringeprogram

Kommentar
Fra : kj

Dato : 24-04-06 15:37

Jeg vil gerne spørge severino, hvor han har købt udstyret fra Hama og hvad koster det.
Kan ikke finde på Hama's hjemmeside.
kj

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-04-06 19:34

Det er en ældre sag. Jeg har haft den i ca. 10 år, og den er købt i den lokale MERLIN, her i Næstved. Den kostede på dette tidspunkt, omkring 250 kr.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 25-04-06 16:49

Tak severino, så lan jeg bedre forstå horfor jeg ikke kan finde den hos hama

Kommentar
Fra : thedeuce

Dato : 25-04-06 19:57

Tusind tak for de gode råd. Vil forsøge at få fat i fremviser og digitalt videokamera så jeg kan komme i gang.

Godkendelse af svar
Fra : thedeuce

Dato : 25-04-06 19:59

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-04-06 20:09

Husk at bruge fuld zoom, når du optager filmene, så undgår du at linierne i billedet "styrter" ude i hjørnerne.
Brug bagprojektion og korriger gerne med et svagt blåfilter, eller hvis du har muligheden, at stille ind på kunstlys.
Tilslut gerne en monitor til videokameraet, så du får et stort billed, hvor du kan se om der er nogle fejl, som du skal have rettet, inden den endelige optagelse.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-05-07 14:43

Kan evt. findes på HAMA's tyske hjemmeside. www.hama.de, under et punkt der så vidt jeg husker hedde samarbejdspartnere.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-05-07 15:12

Prøv at se her
Home > Produkte > Audio/Video/DVD > AV-Elektronik > Nachbearbeitung Zubehör
det er på www.hama.de

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-05-07 18:00

Yeps der er den som jeg har haft i mange år. Den kan sikkert bestilles hjem hos din fotohandler.
http://www.hama.de/portal/articleId*1490/action*2563