/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
tv Licens
Fra : Luffe_20
Vist : 521 gange
200 point
Dato : 22-04-06 13:32

hej....

Jeg har nogle spørgsmål ang. licens...

Der er fællesantenne i min lejlighed men kun for at jeg kan være på stofa nettet og nu har jeg fået et brev fra DR Licens om at jeg skal tilmelde mig licens og her er mine spørgsmål:

Jeg har har flere fjernsyn som jeg kun ser dvd og video film på og de er ikke koblet til nogen antenne skal jeg betale licens?

Hvis jeg får fjernet tuneren i tv´et og video skal jeg vel ikke betale licens eller hva?

Hvordan slipper jeg for at betale når jeg ikke ser DR med mere men kun dvd

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-04-06 13:40

Den eneste måde du kan slippe for at betale lige nu, er ved at smide alt der hedder fjernsyn, video, dvdoptager og alt hvad der ellers er tv tunere ud, og så købe et tvkort til PC'en sådan at du kan se tv via din computerskærm!

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 22-04-06 13:43

Der skal betales licens hvis man har et fjernsynsapparat og det er ligemeget om der kan modtages signal på det eller ej. Gør som Tedd skriver, se dvd og tv på pcén. Der kan de ikke ramme dig.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 210 point
Dato : 22-04-06 13:44

Ifølge nedenstående regler skal du betale licens:

Fundet på : http://www.kum.dk/sw18218.asp

Citat
Bekendtgørelse om radio- og fjernsynslicens
Bek. nr. 1339 af 15. december 2004

I medfør af § 69, § 70, § 71 og § 93 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 506 af 10. juni 2004, fastsættes:

Kapitel 1

Licensens størrelse m.v.

§ 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales afgift for opstillede radio- og fjernsynsmodtagere. Afgift kaldes herefter licens. Licens opkræves af DR, DR Licens.

Stk. 2. Ved radio- og fjernsynsmodtagere forstås apparater, der kan gengive lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg.

Stk. 3. Monitorer tilknyttet andet elektronisk udstyr anses for modtagere, såfremt de kan gengive lyd- eller billedprogrammer, som er spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg.

Stk. 4. Flere højtalere, billedskærme eller andre monitorer i samme rum anses for en modtager, hvis de samtidigt kun kan gengive samme lyd- eller billedprogrammer, som er spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg.

Stk. 5. Ved opstilling forstås, at en radio- og fjernsynsmodtager er i ejerens/brugerens besiddelse. Opstillingen anses for ophørt, når der er truffet sådanne foranstaltninger ud over afbrydelse af el- og antenneforbindelse ved selve modtageren, at det tydeligt fremgår, at modtageren ikke kan gengive programmer, som er spredt ved hjælp af radio- og kabelanlæg, jf. dog § 19.

Stk. 6. Opstilling anses tillige for ophørt, såfremt modtageren er opmagasineret i overensstemmelse med retningslinjer fastsat af DR Licens.

Stk. 7. DR Licens kan forlange dokumentation for, at de foranstaltninger/indgreb, der er nævnt i stk. 5 og stk. 6, er foretaget.

Jeg har tidligere forespurgt på licenskontoret via E-mail, hvorvidt man skal betale licens når man har en computer med TV/Radio kort i, men de gider åebenbart ikke svare, da jeg ikke har hørt fra dem. De er nok selv i tvivl om hvordan reglerne skal fortolkes.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-04-06 19:43

Det kan lade sig gøre at få fjenet tuneren fra dine tv-apparater af en montør som så udfærdiger et certifikat på at apparatet er tunerfrit, og så ka ndu blive fritaget for licens, men til gengæld ka ndu ikke bruge apparatet til senere at se TV signal, med mindre du igen får en montør på

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 22-04-06 20:32

Hej, du kan købe en fladskærm uden tuner som du så kan bruge ifbm. DVD, video, PC mm. De er ovenikøbet billige fordi der ikke er nogen tuner i

Hvis du så skulle få brug for at se lidt fjernsyn så køber du bare et tv-tuner kort hvilket ikke er den store udskrivning i dag og så er du kørende!

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 08-05-06 22:41

Hej, fik du svar på dit spørgsmål?

Mvh. Lars

Godkendelse af svar
Fra : Luffe_20

Dato : 18-06-06 12:16

Tak for svaret Brassovitski.