/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dæktryk, Peugeot 307
Fra : zxcvbnm1
Vist : 4665 gange
50 point
Dato : 22-04-06 10:52

Hvad skal dækktrykket være på min Peugeot 307 XS med 205x50x17 dæk på?

mvh
zxcvbnm1

Accepteret svar
Fra : g_h

Modtaget 60 point
Dato : 22-04-06 11:15

Man bruger en tommelfingerregel om, at hæve trykket med 0,15-0,2 bar, pr øget tomme fælgstørrelse, i forhold til bilens standard dæktryk og fælgstørrelse!

Gert

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 22-04-06 13:56

på min bil der står dæktrykket på en label i døren...så vidt jeg ved, så står det på alle biler et sted, hvormeget trykket skal være...ellers spør din mekaniker..han/hun bør vide det..
miss.j.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 22-04-06 14:11

Jeps! Det står et sted. Det er forskelligt fra bil til bil, men f.eks i dørkarmen, tankdækslet eller som i min Corolla, på indersiden af hanskerumsklappen!
Et sted står det dog i alle biler: I instruktionsbogen
Husk så mit tip ovenover: Går du fra 15" til 17", skal trykket hæves 0,3-0,4 bar!

Gert

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-04-06 14:12

Gå ind på michelin's hjemmeside, her vælger du din bil samt model, så fortæller den dæktryk for de mest almindelige dæk størrelser til din bil.
Skulle de så ikke have dine 17" men kun en 15" eller 16" så tilføjer du Gert regel

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 22-04-06 14:14

Til missjosephine: Det har du helt ret i. Det gælder dog kun for de dæk, der er monteret på bilen fra fabrikken af. Mine dæk (og fælge i øvrigt) er ikke samme størrelse og de er monteret efterfølgende. Derfor kan du ikke regne med mærkaten i døren.

mvh
zxcvbnm1

Godkendelse af svar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 22-04-06 14:16

Tak for svaret g_h.
.. og tak til jer andre. Jeg fik postet svaret til missjosephine inden jeg så det sidste indlæg - sorry.

Go´ weekend

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 22-04-06 14:18

det kan jeg altså godt i min bil...regne med merkaten.,men jeg ved selvfølgelig ikke med andre biler..
jeg har en peugeut 106 fra 94....og den kører på dæktryk øh!!! det ka jeg sku ikke lige huske..er det ikke 2,1....
ups.....
mvh miss.j.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 22-04-06 15:21

Miss.J.
Nu kører du vel også på standard dæk og ikke med fælge, der er 2 tommer større i diameter!
Kører du med anden dækstørrelse end standard, skal dæktrykket tilpasses

Gert