/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
motorsav.
Fra : bpedersen
Vist : 2270 gange
50 point
Dato : 21-04-06 19:41

Jeg har fundet dette tilbud på en motorsav på nettet
http://www.olt.dk/Katalog/varktoj/save/motorsav.htm

Jeg har fået at vide fra forhandleren at der er en komatsu sav.

Er der nogen der har kendskab til dette mærke, både for godt og ondt.

Er det ikke også en rimelig kraftig sav?

Er det et god køb.

Hilsen Brian

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 21-04-06 19:52

kommer an på hvor meget du skal bruge den
ikke en sav jeg vil købe , den vil aldrig kunne klare mit behov
men er dit behov meget lille er den nok ok

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 21-04-06 19:59

Okay. men der er da en rimlig motor på, eller hvad.
kender du mærket??

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-04-06 20:29

Jeg har aldrig hørt om det mærket. men til husbrug er den muligens ok. Du må regne med til en pris så får du ingen Rols Royce men kun en Trabant. Du får hvad du betaler for.
alimak

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 21-04-06 20:40

Jeg har også fundet dette link med http://www.texas.dk/texas/product/info.jsp?LinkID=55

Her bliver mærket da omtalt som profesionelt.
Den sav som jeg har kigget på er bare ikke den nyeste model.
men hvad siger i om motoren, er den stor nok til fritids brug (til fædning af træer med diameter på 30 cm)

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 21-04-06 21:08

Hej.
Motoren er rigeligt stor til brug hvis du kun skal have fældet træer i 30 cm tykkelse.
Det er mere et spørgsmål om holdbarheden af saven, til "hobbybrug" er den vel rimelig, men hvis du skal ud og skove hver dag skal men nok tænke sig om en ekstra gang.
Jeg har fældet 25 - 30 graner med en elsav, det gik da fint, jeg bruger den endnu.

Jes

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 21-04-06 21:25

til husbehov er det bedre med en lidt mindre motor , denne er lidt for voldsom til mange ting
vælg en lidt mindre motor , et sværd på 15 tommer og så et mærke af en bedre kvalitet
hvis du sørger for at holde din kæde så den er ordentlig skarp , så er det meget mere værd end en stor motor

nu kender jeg ikke lige denne sav , men mange af de hobbymaskiner kan en stor motor ikke klare mere end en på halv størrelse af en god kvalitet

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 21-04-06 21:46

Har haft en, den røg ud med det samme, men det var saven, der var et nummer ældre.
Meget stort benzinforbrug, og "på min" ingen kædebremse eller anden sikkerhed, ej heller støtte på saven forfra, "takker der går ind i træet"
Men meget nem at starte, efter en vinter
------.
Men ville ikke bruge den selv, medmindre du skal bruge den i skoven, og sikkerheds udstyr.
Eller køb en fra H Nyborg, MacMulock EL.har brugt dem gennem 7 år, med meget god service.
Ryger hjulet, hvis du rammer i et søm eller andet, brokker du dig bare, og du får en ny/brugt
Og skulle hele skidtet ryge sig en tur, køber du en ny, og så har du reservedele.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-04-06 22:46

Køb et anerkendt mærke med ikke for langt sværd, der bruges også kraft på at få kæden til at løbe rundt, og når du skal skære brændet i stykker er det besværligt med at langt sværd. Du kan godt fælde et stort træ med et lille sav. Køb ikke større end du skal bruge heller ikke motormæssigt, du skal bære på det længe. Jeg har to motorsave og en el, bruger aldrig elsavet, men det er sikkert fint til mage ting.
Det vigtigste er at kæden er skarp, lær at file den ofte og ordentligt eller få den slebet hos din forhanler det koster vel ca. 60,-
Du kan også købe en god selvfremtrækkende kædesliber til at montere på sværdet og som trækkes af en accuboremaskine, den koster ca 700,-

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-06 02:00

Den ligner lidt for meget alle de andre tilbudssave, der sælges rundt omkring i byggemarkeder til "lavpris" ( = du får hvad du betaler for).

og de er bestemt ikke meget værd.

Det er ikke en kraftig sav, for den kan ikke holde. (motoren er sådan set udmærket, men alt det andet .....

Jeg mener ikke det er et godt køb.

Min mand fik foræret sådan en, den holdt ikke særlig længe, så den blev hurtigt skiftet ud til fordel for en Husquarna der var på tilbud til 1000,- mere end det den lille der koster.

Og jeg kender en der sendte sådan en til reparation, da den var "brændt helt sammen" fordi det der skal smøre kæden ikke virkede, og han fik at vide af "motorsavsmanden" at sådan en sav ikke havde en effektiv arbejdslevetid på mere end ganske få timer. (Og det var mindre end 10 timer
) Og han rasede over, at det var tilladt at sælge sådan noget bras.

Og visse stumper kan det ikke lade sig gøre at skaffe til dem.

Så må du hellere enten købe en noget dyrere model, eller en bedre model som brugt.

mvh dova

Kommentar
Fra : ommer

Dato : 22-04-06 05:37

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 22-04-06 10:51

hvad så med dette tilbud på JONSERED CS 2137
http://oleknudsen.dk/group.asp?group=11&sub=1203

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-06 11:39

Jonsered er et godt, anerkendt mærke som har eksisteret i mange år.

Jeg formoder det er den der er på tilbud til 1495,- du mener.

Så længe du er klar over, at det ikke er en professionel sav til dagligt skovarbejde, er den fin nok, og service og reservedelslager er betydeligt bedre på et kendt mærke.

mvh dova

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 22-04-06 11:45

Ny siger du en hobby sav. jeg kan vel godt bruge saven et par gange i skoven om året. motoren er vel krafig nok til at fælde et træ på 45 cm i diameter eller hvad?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 22-04-06 12:00

ja , hvis det kun er få træer , du kan jo bare lade den få lidt mere tid til at skære igennem
og den er i den bedre ende af kvalitetsskalaen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-06 12:48

Umiddelbart vil jeg ikke anbefale den til skovarbejde, hvis det f.eks. er noget med, at "et par gange om året i skoven" er skovning af et års forbrug til fyr eller brændeovn.

Der vil jeg helt klart mene, at du skal op i noget kraftigere/større og mere (halv)professionelt.

Men som bredker iger: hvis det bare er et par få træer, så går det nok.

mvh dova

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-04-06 15:56

Partner, Jonsereds eller Husquarna bare det er et anerkendt mærke.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 24-04-06 08:54

Hvis jeg var dig, så ville jeg ofre kr. 2000,- mere og få mig en god prof sav. De der billig maskiner får du ikke anden ind bøvl med på længere sigt.
Mange af de billige motorsave får et problem med karburatoren på et tidspunkt, som er umulig og få lavet. Jo selvfølgelig kan det laves, men det koster det samme som en ny sav.

Prøv og kig forbi en forhandler der handler med prof. save. Vil mene du kan finde en god Husqvarna til kr. 3500,-