/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan formaterer man windows XP
Fra : Haps
Vist : 817 gange
40 point
Dato : 04-12-02 02:27

Jeg har en maskine med XP Prof.
Den vil jeg formatere, men ved ikke hvordan! Det er installeret på en harddisk med flere partitioner. Det er kun
systempartitionen der skal formateres.

Jeg har prøvet et par ting, men forgæves.

Er der nogen der kan hjælpe??

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 04-12-02 02:41

Hej Haps!

Hvad har du prøvet?

Ellers en normal måde er, at du booter op fra din Windows CD, vælg "R" reperation første gang; herefter kommer du ud i et DoS(-lignende) område.

Du skal evt. både diskpartionere og formatere. Skriv "help ?" for at se alle kommandoer, og derefter "help format" for at få hjælp til format-kommandoen.

Prøv først at formatere - hvis du ikke kan det bruger du "diskpart" og bagefter formatering m.v.

Mvh
Bjarne

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Haps

Dato : 04-12-02 03:14

Hej Bjarne!

Der må ikke ske noget med de andre partitioner. Det er der min backup er!

Du mener altså at jeg skal sætte cden i og vælge reperér. Skal jeg så partionere c: og derefter formatere?

Hilsen Haps

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 50 point
Dato : 04-12-02 03:28

Hej igen Haps!

Ja! til det første punkt!

Hvis du bærer dig rigtig ad, så sker der ikke noget med de øvrige partioner! - Tro mig jeg har prøvet det selv!

Prøv først med format c: Men du skal starte op fra din Windows XP CD og vælge "R" - ellers kan det gå grueligt galt. Hvis du starter op i eks.v. via Windows 98 eller en stardiskette derfra og så siger format C:, så ryger din backup muligvis hvis du i dit nuværende system bruger NTFS på drive C, da andre ridligere Windows vers. ikke kan kende NTFS partioner bliver din D-harddisk til C:

Vær derfor 100% sikker - og lige lidt mere hjælp prøv at sige "dir" så får du at vide, hvad der ligger det pågldende sted! Og eks.v "d:" flytter til harddsik D og prøv der at taste "Dir"

Hvis du stadig er tvivl, så skriv hellere en gang for meget!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 04-12-02 11:23

Hej h_blunck!

Tror du, din løsning virker, når der er tale om systempartionen? Når denne er aktiv kan den så formateres?

"Haps" skrev at han havde prøvet med et par ting, derfor nævnte jeg bl.a. ikke denne, da jeg i det her tilfælde ikke tror den virker!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-12-02 12:42

hej!
hvis du i xp vil formatere kan åbne:DENNE COMPUTER -VÆLG DREV -TRYK PÅ FILER >>FORMATER
UNDER HJÆLP TIL DETTE STÅ DER :Du kan ikke formatere en disk, hvis der er filer på disken, som er åbne, hvis diskens indhold vises, eller hvis disken indeholder systempartitionen eller startpartitionen.

Godkendelse af svar
Fra : Haps

Dato : 04-12-02 21:38

Tak for svaret, jeg fik det til at virke.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 05-12-02 03:17

Selv tak - det var dejligt!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-12-02 05:26

"Haps" <Haps.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:wGcH9.57078$HU.3822302@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en maskine med XP Prof.
> Den vil jeg formatere, men ved ikke hvordan! Det er installeret på en
> harddisk med flere partitioner. Det er kun
> systempartitionen der skal formateres.

Smid cd'en i og boot på den, så får du lidt inde i installationen mulighed
for at formatere, husk at vælge den rigtige partition.

Venligst René

Kommentar
Fra : 120103986095

Dato : 30-01-04 11:23

jeg har Jeg har en maskine med XP Prof. Den vil jeg formatere, men ved ikke hvordan! Det er installeret på en harddisk med flere partitioner. Det er kun
systempartitionen der skal formateres.

Jeg har prøvet et par ting, men forgæves.

Er der nogen der kan hjælpe??

m.v.h jan
p.s jeg vil godt have at i ringer til mig så i kan hjælpe mig igemmen de
i kan ringe på 74551947