/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
D13(#11)
Fra : upyoursmate
Vist : 390 gange
200 point
Dato : 20-04-06 18:35

Hvilken tone er #11´en og hvad er 13´eren og 11´eren i forhold til d... altså hvad består de af... hvad er deres rolle! Håber I forstår!

Mvh. U.

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 21-04-06 10:20

Hejsa.

Jeg kan desværre ikke give dig svaret, men du kan se dem her: http://chordfind.com/
Måske du selv kan udfigurere svaret derfra..

\\-> Dennis

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 200 point
Dato : 21-04-06 15:50

Der er en side hvor du kan finde guitargrebet her: http://www.berm.co.nz/chords/#

Og en uddybende om akkordteori her: http://www.guitar4christ.com/modules.php?name=News&file=article&sid=38

Jeg er lidt rusten på teorien, og det er heller ikke altid indlysende hvordan det hænger sammen, men grundlæggende er det noget i retning af følgende:

Akkorder i D-dur tager udgangspunkt i D-dur-skalaen. Hvis du nummererer tonerne med D som nummer 1, får du (jeg bruger B i stedet for H - for at det skal være lettere at sammenligne med de engelsksprogede sider jeg har linket til. "H" er vist en tysk opfindelse som vi har overtaget):

1 D
2 E
3 F#
4 G
5 A

En D-dur består af tonerne 1,3 og 5.

Hvis du fortsætter, får du:

6 B
7 C#
8 D
9 E
10 F#
11 G
12 A
13 B

En D7 består af tonerne 1,3,5 og 7.

En D13 består følgelig af tonerne 1,3,5,7,9,11 og 13 - men det er vist meningen at man skal undlade toner under 7 undtagen grundtonen (ifølge det sidste af linkene) - altså 1,7,9,11,13.

Når der så står D13(#11), betyder det at tone nr. 11 skal forhøjes en halv tone: Altså G# i stedet for G.

D13(#11) burde derfor bestå af D, C#, E, G# og H. Desværre foreslår det første link jeg sendte tilsyneladende C og ikke C#. Jeg ved ikke hvorfor, men vil gerne høre en forklaring (det er dog muligt at jeg har set forkert - siden viser et guitargreb, men så vidt jeg kan se ikke tonerne. Jeg kan have læst grebet forkert; men jeg har tjekket efter et par gange med samme resultat).

Jeg understreger at jeg ikke er ekspert på området, men håber at jeg har kunnet pege dig i den rigtige retning.

/JQB

Kommentar
Fra : werter

Dato : 22-04-06 18:22

LILLE indspark til JQB's tvivl:
c# er skalatonen = den store "7-er" målt ud fra grundtonen d.
Men i becifring betegner "7" altid den lille 7-er. Altså det ER et c, der skal tilføjes.
Ønskes c# og ikke c tilføjet skriver man maj7 evt. bare maj. Andre skriver en trekant.
Vl h
Werter

Kommentar
Fra : werter

Dato : 22-04-06 18:23

LILLE indspark til JQB's tvivl:
c# er skalatonen = den store "7-er" målt ud fra grundtonen d.
Men i becifring betegner "7" altid den lille 7-er. Altså det ER et c, der skal tilføjes.
Ønskes c# og ikke c tilføjet skriver man maj7 evt. bare maj. Andre skriver en trekant.
Vl h
Werter

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 22-04-06 18:46

Tusind tak for opklaringen, werter.

Det fremgår i øvrigt også af det nederste af de links jeg foreslog - til tider er det åbenbart en fordel selv grundigt at læse den information man prøver at prakke andre på

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 01-05-06 16:59

Tak for svaret jqb.