/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Gem brugernavn m.m i excel
Fra : CiviC
Vist : 1276 gange
200 point
Dato : 20-04-06 18:20

Hejsa.

Er der nogen der ved hvordan man automatisk i en celle for skrevet hvem der sidst har gemt et regneark i Excel. Også evt. et tidspunkt

Jeg har set det et eller andet sted her på KanDu, men jeg kan ikke finde det igen

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-04-06 23:19

Ikke forstået, men du kan jo se på en bestemt computer, hvem der sidst har skrevet i exel.
Du kan jo også bare åbne exel, og i nederste linie, i filer, står der også hvad sidste fil hedder.
Og i egenskaberne for wordfiler og exelfiler, gemmes også brugernavn osv.
VH Palle Hansen
NB: Ellers er du nødt til at uddybe lidt mere.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 20-04-06 23:26

Hej igen.

På mit arbejde bruger vi Excel til lagerstyring. Vi sidder somregel ved hver vores pc, men excel-filen ligger på netværks-drev. Jeg så engang her på kandu, at man kan formatere el.l. en celle, hvorved der så vil stå hvem der sidst har redigeret i filen. Det er det jeg mener, hvis det hjalp noget?

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 21-04-06 02:26

Måsek er det bedre på denne måde:

Jeg vil gerne kunne se egenskaberne af excel-filen i en eller flere celler.
Såsom:

Oprettet: 21. april 2006 01:19:57
Ændret: 21. april 2006 01:25:35
Åbnet: 21. april 2006

Senest gemt af: CiViC

Jeg kan selvfølgelig se det ved at klikke på "filer" - "egenskaber" og derefter på fanen "statistik", men jeg ville gerne at det stod i f.eks. ark1 når jeg åbner filen

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 21-04-06 12:41

Hej,

Du laver først et Visual Basic Modul inde i Excel (Tools->Macro->Visual Basic Editor->Insert->Module) og paster dette:

Function UserNameOffice() As String
UserNameOffice = Application.UserName
End Function

Derefter skriver du dette i den celle du gerne vil have navnet stående:

=UserNameOffice()

Hvis du vil have fat i det brugernavn der er brugt i windows kan du lave et modul med dette:

Private Declare Function GetUserName Lib "advapi32.dll" Alias "GetUserNameA"(ByVal lpBuffer As String, nSize As Long) As Long

Function UserNameWindows() As String

Dim lngLen As Long
Dim strBuffer As String

Const dhcMaxUserName = 255

strBuffer = Space(dhcMaxUserName)
lngLen = dhcMaxUserName
If CBool(GetUserName(strBuffer, lngLen)) Then
UserNameWindows = Left$(strBuffer, lngLen - 1)
Else
UserNameWindows = ""
End If
End Function

Hvorefter du angiver dette i feltet:

=UserNameWindows()

Du kan se hvilke andre muligheder der er her:

http://blogs.officezealot.com/charles/archive/2004/12/10/3574.aspx
http://www.windowsitpro.com/Article/ArticleID/23873/23873.html?Ad=1
http://www.exceltip.com/st/Function_for_returning_the_user_name_using_VBA_in_Microsoft_Excel/452.html

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 21-04-06 12:54

Hej, og måske var det en af dem her du ledte efter:

http://kandu.dk/newshist.aspx?nid=63175
http://kandu.dk/newshist.aspx?nid=536729

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 23-04-06 01:56

Hej Lawitt

Det virker fint nok med at få brugeren frem, men der står staidg "civic" selvom en anden bruger har ændret filen???

De KanDu-sider du refferer til forstår jeg ikke helt.

Mvh
CiViC

Accepteret svar
Fra : lawitt

Modtaget 200 point
Dato : 24-04-06 16:41

Hej, du skal lave et modul på ThisWorkbook i VBA editoren (marker denne, højreklik og vælg Insert->Module):

Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)

Worksheets("sheet1").Range("a1").Value = UserNameOffice()

End Sub

Derved bliver brugernavnet automatisk kopieret ind i A1 cellen umiddelbart inden arket gemmes.

Du kan også bruge denne istedet hvis du vil gemme windows brugeren:

Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)

Worksheets("sheet1").Range("a1").Value = UserNameWindows()

End Sub

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 24-04-06 23:07

Det kan jeg så ikke lige få til at virke. Har prøvet at udskifte "skeet1" med "Ark1", men uden held.

Hvad gør jeg forkert? Har Lavet nyt modul i ThisWorkBook

Mvh
CiViC

Godkendelse af svar
Fra : CiviC

Dato : 25-04-06 22:05

Tak for svaret lawitt.
Det virker.
Mener dog at der var noget mere simpelt såsom =INFO("user") ell.

Men tak alligevel.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 25-04-06 23:49

Hej, selv tak. Har kigget lidt mere på det. Kan det være det her du mener:

Opret et modul:

Function getuser() As String
getuser = Environ("USERNAME")
End Function

Og så bruge dette i dit felt:

=getuser()

Mvh. Lars