/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
matematik
Fra : ko_maelke
Vist : 870 gange
100 point
Dato : 20-04-06 17:10

hej hvordan laver jeg følgende opgave:

antag f(x) har formen f(x)=ax+b
a) bestem tallene a og b når f(1)=5 og f(7)=10
b) bestem f(10)
c) løs ligningen f(x)=20

tak :)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-04-06 17:32

Nu er det vel læreren der laver opgaven . Du skal formentlig bare løse den.

Læs i lærebogen om funktioner. den er meget nemt løst når du først forstår hvad der menes.

Det hjælper dig ikke i længden, at du får andre til at løse de elementære opgaver for dig.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-04-06 17:45

Uhh transor - at skrive sådan, har givet mig maaaange drøje hug her på kandu, jeg har samme indstilling men den er ikke særlig populær
Selvfølgelig skal eleverne selv lave deres lektier og jeg håber du bliver sparet for skideballer!

Held og lykke med opgaven til ko_maelke.

Vh Dorthe.

Accepteret svar
Fra : Random

Modtaget 100 point
Dato : 20-04-06 21:48

Man kan jo godt forklare hvordan noget ska løses uden at give løsningen...

Din opgave:
antag f(x) har formen f(x)=ax+b
a) bestem tallene a og b når f(1)=5 og f(7)=10
b) bestem f(10)
c) løs ligningen f(x)=20

a:
Du får 2 ligninger med to ubekendte. Den første ligning får du ved at sætte x = 1 og højre siden lig 5. Tilsvarende med den anden ligning. Du kan nu isolere a eller b i en af ligningerne. Og indsætte udtrykket for det fundne a eller b i den anden ligning. Nu har du en ligning med en ubekendt. og du kan herefter let finde de to konstanter a og b.

b:
indsæt x = 10 og de fundne værdier for a og b i formlen.

c:
find x når højresiden er lig 20.. en ligning 1 ubekendt.

Du kan også løse det grafisk ved at tegne et koordinat system, da f(x) er den rette linies ligning. a er hældningen, b er skærring med y aksen. tegn punkterne (1,5) og (7,10) ind og tegn linien igennem dem.

Håber det hjalp dig lidt på vej.

Mvh Random

Kommentar
Fra : ko_maelke

Dato : 20-04-06 22:49

Tusinde tak for alle jeres gode indlæg.. i har fuldstændig ret.. det nytter ikke at i laver tingene for mig.. men det er slet ikke min opgave :) - jeg hjælper en ven som har svært ved det.. derfor spørger jeg her inde :)

- men i har skam ret :)

Kommentar
Fra : ko_maelke

Dato : 20-04-06 22:51

Random, tusinde tak for dit indlæg.. det er godt du giver mig lidt arbejde selv :) - jeg forstår din tankegang meget bedre..!

- det er super nu kan jeg løse dem fremover :)

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-04-06 23:51

SÅdan

Kommentar
Fra : Random

Dato : 26-04-06 15:30

Vebekommen halvdelen af opgaven er jo at forstå den korrekt :)

Husk at lukke spørgsmålet ;)

Mvh
Random

Kommentar
Fra : ko_maelke

Dato : 26-04-06 21:13

hvordan lukker jeg spørgsmålet?? har lige kikket lidt rundt jeg kan ikke udmiddelbart se hvor jeg kan gøre det

Kommentar
Fra : Random

Dato : 27-04-06 07:02

Jeg vil tror der er en Accepter som svar udfor mit indlæg. Hvor du så kan bedømme svaret med x-antal stjerner. Men jeg har ikke prøvet systemet efter kandu har fået nyt look og interface.

Godkendelse af svar
Fra : ko_maelke

Dato : 27-04-06 08:15

Tak for svaret Random.