/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udskiftning af Genvex Combi
Fra : alapmi1
Vist : 4999 gange
100 point
Dato : 20-04-06 14:18

Vores Genvex Combi fra 1984, har desværre lavet sit sidste varme vand, der lå kølemiddel ved udblæsningen bag fordamperen, dyret er nu afmonteret og båret ud. Den har gået sin tid ud, er fra '84, så det kan ikke betale sig at ofre tid og penge på den.

Første tanke var at få en ny. Men nej, forhåndshåndstilbud fra 42.000 for den billigste og 53.000 for den dyreste.... monteret. Desuden tror jeg ikke det kan betale sig med en Combi når vi har naturgas. Fyret er også 22år gammelt. Så løsningen bliver nyt gasfyr og en Genvex 490 AC (Luft/Luft).

Er der noget jeg skal være opmærksom på, hvis jeg selv skal installere Ge 490 AC(Nilan eller lignende forslag modtages gerne) ?

Lidt om min nuværende installation:
- Etplans Hosby hus på 179m2, med krybekælder. Hele loftet er dækket af spånplader dvs ingen direkte adgang til isolation.
- Udsugning fra 2 badeværelser, gang, køkken(ej emhætte mere, har været) og tørretumbler.
- Indblæsning via riste i gulve, i værelser og opholdsrum.
- Afkast via rist i væggen i fyrrum.
- Friskluftindtag via krybekælder.
- Ingen lyddæmpere.
- Udsugningsventiller?? de helt simple, man regulere på ved at skrue på dem..
- Ingen varmeflade i indbæsningen.

Jeg vil istedet for fyrrummet placere veksleren på loftet, det giver anledning til et par(mange) spørgsmål.

- Skal friskluft indsugningen stadig være fra krybekælder ?
- Skal afkastet tilbage til hullet i væggen fyrrummet, for at undgå endnu en taghætte?
- Er det en god ide at montere lyddæmpere både på udsugn og indblæsn.?
- Kan det laves i flexslanger fra de eksisterende spirorør og til den nye placering på loftet?
- Er rensning af udsugningskanaler en gør-det-selv opgave?
- Hvad gør man ved kondensafløb, når det er placeret på loftet?
- Skal loftgennemføring tætnes med silicone e.lign.?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-04-06 14:34

- Skal friskluft indsugningen stadig være fra krybekælder ? Nej det er et skidt sted at hente luften

- Skal afkastet tilbage til hullet i væggen fyrrummet, for at undgå endnu en taghætte? Retteligt skal det ud over taget, hvis intensionerne i bygningsreglementet skal overholdes. Afkast i vægge og gavle gør anlægget noget vindfølsomt.

- Er det en god ide at montere lyddæmpere både på udsugn og indblæsn.? Det er et must. Alt andet ville være en særdeles dum ting. Lyddæmpere er - indkøbt det rigtige sted - ikke specielt dyre.

- Kan det laves i flexslanger fra de eksisterende spirorør og til den nye placering på loftet? Det ville igen være dumt. Dels er flex rent støjmæssigt noget skrammel. Dels er det brandteknisk set en katastrofe. Derforuden er slanger stærkt tryktabsgivende, hvilket medfører en ringere ydelse med den forbrugte energi.

- Er rensning af udsugningskanaler en gør-det-selv opgave? Hvis man kan, ja. Kræver en lang felxibel børste. Og så ville en halvsvær industriventilator til at suge skidtet væk med, være ønskellig. Brug/lån en ventilator med plane skovle, 3000 o/min og en motor på 2,2 - 3 kW (de kan lejes).

- Hvad gør man ved kondensafløb, når det er placeret på loftet? Eltracer og isolerer det. Husk vandlås.

- Skal loftgennemføring tætnes med silicone e.lign.? Der skal tætnes ved dampspærre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-04-06 14:35

Hvor er vi henne i landet?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-04-06 18:03

Din første sætning forstår jeg ikke helt. Sådan en gammel svend er vistnok påfyldt R12 som kølemiddel. Sådan noget koger ved minus mange grader. Derfor kan der ikke ligge kølemiddel bag fordamperen. Enten har det været olie, eller kondensvand. Har det været kondensvand har den jo virket.

Hvem har dødsdømt den?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-04-06 18:11

Iøvrigt kan det fint betale sig med varmepumpe op mod naturgas. Allerede ved effektfaktorer på mellem 1,5 og 2 overhaler varmepumpen gasfyret. Og med den prisudvikling på energi vi har i tiden kan det kun blive bedre. Og mon ikke Genvex'en kan yde en årseffektfaktor bedre en 3. Men bevares, 490'eren er et godt valg. Nilan ville jeg personligt ikke eje. Veksleren er lavet af plastic. Det bryder jeg mig absolut ikke om. Genvex'es er alu.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-04-06 18:12

Iøvrigt kan det fint betale sig med varmepumpe op mod naturgas. Allerede ved effektfaktorer på mellem 1,5 og 2 overhaler varmepumpen gasfyret. Og med den prisudvikling på energi vi har i tiden kan det kun blive bedre. Og mon ikke Genvex'en kan yde en årseffektfaktor bedre en 3. Men bevares, 490'eren er et godt valg. Nilan ville jeg personligt ikke eje. Veksleren er lavet af plastic. Det bryder jeg mig absolut ikke om. Genvex'es er alu.

Kommentar
Fra : alapmi1

Dato : 20-04-06 18:29

Hej 3773

Tak for dit hurtige svar

-Jeg bor i Dragør.

-Mht til friskluftindtaget er det vel tanken, at luften er varmere fra krybekælderen. Alternativt skal det tages fra loftet eller fra det fri? går der så ikke meget energi til at opvarme luften, hvis det er koldt udenfor. Hvis det er fra det fri, er der en specielt hætte til formålet, eller rist i loftgavl?

-Mht afkast, hvad er kravet til hætten, for den ikke bliver underdimensioneret?

-Mht til kondensafløb, skal der eltrace på, eller er isolering tilstrækkeligt, det skal vel føres til et afløb i huset?

-Er du enig i at det ikke kan betale sig med en ny Combi, når vi har naturgas. Ved ferier har vi haft et ca forbrug på 12kwh/døgn og her i påsken hvor vi ikke var hjemme og Combi var helt slukket, havde vi et ca forbrug på 6kwh/døgn, så et forsigtigt gæt er, at Combi'en bruger ca 6kwh, når vi har ferie dvs intet varmtvands forbrug.

-Hvad skal størrelsen på lyddæmperne være? er www-vvs butikkerne et godt sted eller har du nogle gode forslag?

-Er der andet, jeg i min manglende ventilationsviden, bør være opmærksom på.

hilsen Alapmi1

Kommentar
Fra : alapmi1

Dato : 20-04-06 19:37

Den har kunne tilsidst kun lave lunkent vand, jeg kontaktede Genvex service, og de sagde at det er kompressoreren og at det ikke kunne betale sig at lave. (Det er r12)

Det var ifm nedtagningen jeg opdagede det vædske, det er ikke vand, men kan godt være olie.
Udover det, stod varmlegemet for udskiftning og bundpakningen kunne godt se ud til at blive utæt inden for en overskuelig periode.
Dette sammenholdt med en ikke helt overbevisende økonomi(ca.6kwh/døgn uden varmtvandsforbrug), gjorde den blev båret ud.

Desuden er den ret besværlig og afkalke.

Rundt på nettet, synes jeg at kunne konkludere at varmepumper kun er rentable, når man man elvarme. Hvilke løsninger ville du vælge en ny combi? Jeg kan få nyt naturgasfyr + 490'eren for godt 50.000 og en ny combi alene bliver et par og fyrre.

hilsen alapmi1

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-04-06 09:08

Tjaeee, da du jo skal bruge anden varme er nyt gasfyr + 490'eren et godt valg efter min mening. Personligt ville jeg nu nok forbedre 490'eren med lidt bedre filtre. Men ellers kan den fint "plugges" ind i kanalsystemet. Luftindtag og afkast ville jeg lave i taget - på hver sin side af tagryggen. Når du er ved at pille, vil det være klogt at øge lyddæmpningen lidt. Der blev syndet slemt med den slags for tyve år siden. En kasse-fuld nye ventiler + kanalrens og en gennemgribende indregulering vil nok også være godt. Og kan du komme til det - en lille lyddæmper ved hver afgrening.

Kommentar
Fra : alapmi1

Dato : 25-04-06 11:51

Hej 3773

Tak for svaret. God ide med lyddæmperne,

Vedr. indsugning og udblæsning er der hætter nogle der egner sig bedre end andre, jeg har betontegl.

Hvilke ventiler og filtre vil du anbefale?

Hilsen alapmi1

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-04-06 12:36

Hvis prisen er ligegyldig er absolut pæneste, flotteste og bedste løsning THAV 160 til afkast og THFV til indtag. Begge fra danske Exhausto.

Alternativt to almindelige VH taghætter str 160 eller to stk DUKA - gerne 20 x 20 cm (hvis det er tegltag). Begge hætter løftes for ekstra friareal (ellers giver de for meget modtryk).

Filtre indtag: Systemair filterskab med F65 filterindsats.

Udsugningsventil: KSO fra Øland eller URH fra Halton

Hvis tørretumbleren er tilsluttet, ø100 filterskab med Nytrel filter fra Systemair

Indblæsningsventil: KTS fra Øland, TFF fra Systemair eller ULA fra Halton.