/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fransk til dansk
Fra : SonjaAS
Vist : 774 gange
100 point
Dato : 20-04-06 14:09

Jeg har to udtryk jeg gerne vil have oversat:

"Dondine de Dinde" og Poupeton

Jeg ved at dinde betyder kalkun, og de betyder måske det samme, da overskriften lyder sådan:

Dondine de Dinde eller Poupeton.

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-04-06 14:33

Hvis det ikke er i forbindelse med en madopskrift kan dinde også være i overført betydning .
Som en gås på dansk i betydningen kan være et dumt indbilsk fruentimmer. Jeg tror dondine er slang og også indikerer noget i den retning

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 20-04-06 14:37

Det er i forbindelse med en madopskrift.

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-04-06 14:39

Pupeton betyder enten " marionetdukke" eller "en lille baby", så hvad det har med kalkun at gøre, har jeg lidt svært ved at forstå

ØØøeehhh.....måske minikalkun.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-04-06 14:40

Poupe er en dukke. Jeg tror at poupeton, kan betyde en dum pyntedukke: Også et nedladende udtryk om en kvinde.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 20-04-06 14:45

Hov, glemte helt "dondine"

Det betyder noget i retning af "udtryksfuld", give udtryk for.

mvh dova

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 20-04-06 15:00

Det har intet med nedladende udtryk om kvinder at gøre.

Jeg sidder med bogen "Ikke altid gåselever. Prins Henriks bedste opskrifter".

Og det er overskriten på en af siderne, der omhandler fyldt kalkunbryst, men jeg vil altså meget gerne have de danske udtryk.

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-04-06 15:01

Kan det ikke bare være en ung kalkun ligesom vi skelner mellem kylling og høne??

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 20-04-06 15:07

I skal selvfølelig have tak for forsøgene allesammen. Men jeg håber stadig, at der kommer en, der kan hjælpe mere nøjagtigt.

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-04-06 17:24

Jeg tror prinsen leger lidt med sproget og udnytter dobbelttydningen. Det er lidt som at servere valgflæsk , kogt puttehøne osv . Det er nok ikke muligt at oversætte eksakt til dank.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-04-06 20:48

http://www.correntewire.com/to_cook_with_the_tablecloth_like_english

der er bestemt andre der forsøger at hitte den rette betydning

Citat
The French poupeton probably came from the Italian polpettone, a meat roll, or polpa, a hash
altså kødsovs - det man i gamle dage kaldte for hachis
linket er her kig lidt ned af siden
http://www.kal69.dial.pipex.com/shop/pages/glossp.htm

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-04-06 20:50

ok - en kødgryde kan jo også bestå af kødstykker - men det kaldtes ikke hash

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-04-06 21:43

Citat
a meat roll

Kødsovs Tror du gætter nu mirit.

Polpettone = Farsbrød

meat roll = rulle af kød

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-04-06 21:45

Og a hash er ikke det samme som hachis, men betyder (for)kludret, forviklet

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 21-04-06 10:42

Ok, så vil jeg tillade mig at oversætte "Dondine de Dinde" med Smagfuld kalkun og "Poupeton" med Roulade.

Men da både miritdk og dova har bidraget til løsningen, vil jeg acceptere dovas besvarelse her og så opretter jeg et nyt spørgsmål til miritdk, så også hun/han kan få point.

Mvh Sonja

Godkendelse af svar
Fra : SonjaAS

Dato : 21-04-06 10:44

Mange tak for hjælpen dova.

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-04-06 13:54

hahaha gætterier har da sin charme - men hakket kød bruges nu i en meat roll