/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
brune pletter på kalket mur
Fra : Wollepete
Vist : 2747 gange
300 point
Dato : 20-04-06 12:09

Hej venner,

pga fejlbehandling af tidligere ejer (Cempexo oven på kalket væg ) fik vi pudset på vor gamle hus fra 1876 "rappet" af, således at alle mursten var blotlagt.....

Huset blev pudset op igen i kalkpuds og kalket 3 gange....

Efter et ½ års tid begyndte der at trænge mørke brune pletter ud igennem kalken flere steder og aftegner omridset af mursten.

Huset er så gammelt at det er jordklinet og jeg er nervøs for at det er jorden der slår igennem pga fugt i murværket....

Hvad gør jeg og hvordan behandler jeg murværket således at det ikke opstår igen....???

Håber på hjælp fra jer...

mvh

Wollepete

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-04-06 12:29

Jeg forstår ikke du skriver huset er fejlbehandlet med Cempexo, Cempexo er netop godt til at holde fugten væk, samtidig med at huset kan ånde, vi har selv brugt Cempexo i 25 år og været yders tilfredse

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-04-06 13:25

Har du talt med en murer om problemet?

Jeg vil tro, at der skal drænes om hele huset (hvis det ikke allerede er sket).

Kommentar
Fra : Wollepete

Dato : 20-04-06 13:59

Hej du...

Cempexo ovenpå kalket murværk giver en forbindelse så kalken skaller af og pudset falder af...

wollepete

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-04-06 14:11

Der er mange hjemmelavede meninger her. De værste er de miljøgale, som tror at bare man bruger noget gammeldags er det godt.

Du skal i denne svære sag nok ikke lytte så meget til rådene fra kandu, men kontakte nogen med rigtig forstand på gamle huse. Prøv at kontakte Rådvad centeret.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-04-06 15:06

Hvis der er brugt højtryksrenser til at fjerne løs kalk osv. kan det være vand derfra der er trængt ind i for dårligt brændte mursten, men det kan da også være fra jorden.
Dræn kan muligvis forårsage alvorlige sætningsskader på sådan en hustype hvis der er bygget på ler så der skal nok skydes rustfri stålplader ind ved det nederste skifte for at stoppe fugten.

En simplere løsning kunne være at tage de mursten ud der misfarver og erstatte dem med nogle der er hårdere brændt. Jeg har gjort det på et hus af samme slags, dog på en indermur hvor misfarvningen ødelagde en vandskuret væg.

Accepteret svar
Fra : herrig12

Modtaget 300 point
Dato : 30-05-06 13:38

wollepet.
Det eneste rigtige du kan gøre er simpelt hen at skifte de mursten hvor de brune pletter er, pudse op igen og give ny facadebehandling., så garanterer jeg for at de brune pletter er væk.

hilsen herrig12(eks. murermester)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-06 15:18

Intet nyt fra vestfronten?

Godkendelse af svar
Fra : Wollepete

Dato : 07-06-06 13:26

Tak for svaret herrig12.

er også den konklusion jeg er kommet frem til.......

endnu et sommerprojekt.....!!!!

mvh

wollepete

Kommentar
Fra : herrig12

Dato : 07-06-06 15:37

hej

Wollepete, go arbejdslyst og tak for poingene

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-06-06 16:01

Citat
En simplere løsning kunne være at tage de mursten ud der misfarver og erstatte dem med nogle der er hårdere brændt. Jeg har gjort det på et hus af samme slags, dog på en indermur hvor misfarvningen ødelagde en vandskuret væg.

Ak.ja! Hvorfor spilder jeg dog min tid med gode råd når man ikke gider læse dem.