/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling
Fra : carlo3
Vist : 1707 gange
100 point
Dato : 03-12-02 20:42

Hvilken slaks maling skal man bruge på pudsede væge i en kælder
der ikke fugt men på den anden side en kælder jo aldrig 100% tør
Hilsen Carlo3

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 100 point
Dato : 03-12-02 23:02

Da det er pudsede vægge, vil jeg anbefale at grunde væggende først for langt bedre vedhæftning. Der er mange slags på markedet - f.eks. http://www.brifa.dk/website/maling_lak.htm#pingvingrunder Afhængig af om væggene er mere eller mindre fugtige ville jeg vælge en diffusionsåben maling. Også her er der mange mærker at vælge imellem. Alle malerfirmaer og byggemarkeder fører det du skal bruge. Hvis du føler at kælderen er tør, er det mindre væsentlig hvilken overflademaling du bruger, når du først har grundet først.
Venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 03-12-02 23:15

Det skal i hvertfald være en maling, der kan ånde .... for fugten forsvinder jo ikke, fordi du smører maling på ...

Kommentar
Fra : summer

Dato : 03-12-02 23:47

carlo3, det er jo kun dig der kan vurdere om din kælder er helt tør, eller du for en sikkerhedsskyld vil bruge en diffusionsåben maling.
Held og lykke
summer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-12-02 17:27

> Hvilken slaks maling skal man bruge på pudsede væge i en kælder
> der ikke fugt men på den anden side en kælder jo aldrig 100% tør
> Hilsen Carlo3

Du skal bruge Simpexo eller kalkosit. Det er en maling hvor væggen kan
ånde. Du kommer derved af med den fugt der sidder i væggen uden at
malingen kommer til at bule op/ud S.A

Kommentar
Fra : summer

Dato : 07-12-02 09:21

Det kommer vel også lidt an på hvad kælderen bruges til. Hvis det er en "kulkælder" vil jeg synes det vil være ok med sempexo, men er kælderen et sted man opholder sig en del og gerne må være "pæn", ville jeg nødig sidde/gå og se på en sempexobehandlet væg.