/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vinduer der vender mod skel
Fra : lilleli
Vist : 5359 gange
200 point
Dato : 19-04-06 14:11

Kode
VI har fået nye naboer som er i gang med en større ombygning af huset - I den forbindelse udskifter de taget hvor der tidliger sad et mindre velux vindue. Dette hart de valgt at udskifte og har i stedet isat to lidt større veluxer. Vi bor meget tæt på dem mindre end ti meter fra deres hus og vort. Spørgsmålet er nu om de må udvidde arealet af vinduer uden at der skal være en nabohøring???? Jeg har søgt oplysninger i byggereglementet - men uden meget held. Er der nogen der kan hjælpe
Mange TAK
Lilleli

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-04-06 15:10

Jeg er ret sikker på at grænsen for vinduer imod skel er langt mindre end ti meter Prøv også at se i dette link på side 24 http://www.holstebro.dk/upload/11tm060605_002.pdf

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-04-06 17:44

Du skal kontakte Teknisk Forvaltning i kommunen, for at få et korrekt svar.

Men man må da gå ud fra at dine nye naboer har fået byggetilladelse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-04-06 18:28

Jeg er næsten helt sikker på, at det findes der ingen krav om i forbindelse med at lægge nyt tag på sit hus og sætte andre vinduer i.

Noget andet var det måske, såfremt der var tale om udvidelse/tilbygning af huset eller evt. etageforhøjelse, at der kunne blive en indsigelsesfrist, det afhænger af lokalplanen.

tværtimod er det muligt, at der fordi der er tale om renovering af huset, at det skal følge nogen nyere regler om vinduesflader af en vis størrelse, i forhold til de rum vinduerne er anbragt i.

Og det er sådan set ligegyldigt, om der så kun havde været en meter mellem jeres huse, så skal vinduerne i følge loven være af en vis størrelse.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-06 18:46

Der kan være lokalplan, som regulerer sådan, noget. Spørg i kommunen.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 200 point
Dato : 19-04-06 19:56

Ifølge byggereglementet http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19950400249-REGL
kan lovligt byggeri opføres, når reglerne for
Citat
3.3 Bebyggelsens højde og afstand i forhold til naboskel og sti
er overholdt.

Der nævnes intet om vinduesarealer, eller deres størrelse.

Er der givet dispensation til nabohusets opførelse, eller overholder det byggereglementet ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-04-06 18:33

Hvor langt ligger dit og naboens hus fra skel?
Ved nybyggeri er nomalen at man bygger 5 m fra skel.Er hans hus lovligt opført kan du ikke gøre noget, også selv om det ligger nærmere end 5 m fra skel, medmindre der foreligger en lokalplan ang. f.eks en bestemt tagbelægning og vinduesstørrelser, det sidste villevære mærkeligt. Er det opført nærmere end 5 meter fra skel er der måske bestente regler der er anført, altså spørg kommunen eller lev med det og bliv gode venner med ham istedet for, I skal jo helst leve som gode naboer ikke. Det er da bedre at han har lidt større vinduer end at han slår græs ved midnatstid.

Godkendelse af svar
Fra : lilleli

Dato : 24-04-06 17:19

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-04-06 22:31

Jeg siger mange tak.

mvh
jakjoe